Det var sedvanlig uppståndelse hos Embraer i Brasilien igår när flygplanstillverkaren officiellt lämnade över det första exemplaret av den nya Embraer E190-E2 till Wideröe. Det norska flygbolaget är launch-customer på den nya modellen och tar samtidigt steget över till att bli ett jetflygbolag, efter att sedan starten 1934 uteslutande ha flugit turboprop-maskiner.
Ryggraden i verksamheten är det så kallade kortbanenätet, alltså de mindre flygplatser runt om i Norge som Wideröe haft som hemmaarena sedan starten 1934. Visserligen har man sedan tidigare flugit regionala utrikeslinjer, bland annat till Göteborg, Köpenhamn och Skottland men de nya maskinerna öppnar för ett helt nytt linjenät. Det märks också av det första flygprogrammet som inleds med de längre inrikeslinjerna från Bergen till Tromsö och Bodö med trafikstart den 24 och 26 april. När så den andra maskinen är levererad startas linjer till Hamburg, Munchen och ytterligare ett par ännu inte namngivna utrikesdestinationer. Även Göteborg och Billund är med i den nya utrikessatsningen med de linjerna ska fortsatt flygas med en Q400. Wideröe har för övrigt varit en trogen kund hos Bombardier i många år och det var därför en överraskning att man valde Embraer istället för Bombardiers nya C-serie i övergången till jettrafik. Hittills har man beställt tre maskiner, alla med en enhetlig ekonomikabin med 114 stolar.
Enligt de officiella uppgifterna ska den första maskinen ankomma till Norge den 12 april, två veckor innan den sätts i trafik. Men exakt när och till vilken norsk flygplats, det vill Wideröe ännu inte avslöja.
Däremot är det klart att Ferryflygningen kräver fyra hopp att genomföra: från fabriken i Sao Jose, via Recife i Brasilien, Gran Canaria på Kanarieöarna och Aberdeen i Skottland innan ankomst till Norge.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Bombardier
Skrivet av Jfj, 2018-04-06 13:07:27
Vart i artikeln står det att de beställt från Bombardier. Det står bara att de tidigare har använt Bombardier.
|
|
Turboprop?
Skrivet av Janne, 2018-04-06 09:32:29
Turboprop sedan 1934? Kanske verkar lite petigt men eftersom många flygintresserade människor läser dessa artiklar tycker jag rätt ska vara rätt. Turboprop är en betydligt modernare uppfinning så jag får anta att författaren av artikeln menade propellersrivna flygplan....
|
|
Spännande!
Skrivet av Ruthger, 2018-04-05 22:11:33
Launch customer kan ju alltid vara ett äventyr, fråga SAS (tänker Q400 här).
|
|
Embraer
Skrivet av christer, 2018-04-05 18:22:11
Det var väl hos Embraer i Brasilien, inte hos Bombardier, som ceremonien ägde rum?
|
|
namnet....
Skrivet av Orvar, 2018-04-05 13:31:31
Wideroe eller Widerö
|
|
Det
Skrivet av Trött, 2018-04-05 11:11:48
vore passande om skribenten korrekturläste sina artiklar. Ofta allt för många fel/skrivningar.
|
|
Wideröe Embraer på Got-Osl?
Skrivet av Sven, 2018-04-05 10:40:53
Den nya linjen mellan Bergen och Göteborg lär fortsätta med propeller men frågan är om vi inte får se Embraer mellan Göteborg och Oslo. Den kärran är nästa alltid full.. Speciellt när det skall veckopendlas mot fisk och oljeindustrin..
|
|
Bombardier kommer från Kanada
Skrivet av suncar, 2018-04-05 09:53:29
WF har köpt flygplan från Embraer och inte från konkonkurrenten Bombardier.
|
|
Hva om WF utnytter sin opsjon
Skrivet av pf, 2018-04-05 09:37:21
på 15 fly til, og blir leverandør for SAS ?
SAS vil snart ikke ha fly mellom 90 og ca 150 seter.
|
|