Skriv ut  

SAS köper 50 Airbus A320neo – bygger enhetsflotta

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 april 2018
SAS har idag beslutat att beställa 50 Airbus A320neo flygplan med leveranser från våren 2019 till 2023. Genom ordern får SAS för första gången från 2023 en enhetsflotta bestående av enbart Airbus-maskiner.

SAS
SAS Airbus A320neo

- Sedan vi för drygt ett år sedan började trafiksätta fabriksnya Airbus A320neo har vi fått en mycket positiv kundrespons. Genom att beställa 50 Airbus A320neo får vi tillgång till marknadens mest effektiva flygplan och kan ytterligare effektivisera vår verksamhet och fortsätta minska våra klimatpåverkande utsläpp Dessutom skapar vi för första gången en enhetsflotta., säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef för SAS.

SAS har redan 17 Airbus A320neo i trafik från en tidigare lagd order på 30 Airbus A320neo. Dagens beställning gör att SAS kommer att ha minst 80 Airbus A320neo i trafik under 2023. De 50 nya Airbus A320neo är uppdelad i två delar. De första 15 med leverans från våren 2019 till 2021 via ett leasingföretag. De resterande 35 maskinerna levereras direkt från Airbus fram till 2023. Flygplansordern inkluderar också optioner om fem ytterligare Airbus A320neo. Därutöver har SAS möjlighet att utöka antalet flygplan som kan hyras från leasingbolag. Flygplanen kommer att finansieras genom en kombination av finansleasar, sale/lease back samt eget genererat kassaflöde. Listpriset på de 35 Airbus A320neo flygplan inklusive motorer som beställs från Airbus uppgår till strax under 4 miljarder USD, före rabatter som överenskommits mellan SAS och Airbus. De ytterligare 15 Airbus A320neo hyrs från leasingbolag. Beställningen till Airbus görs av SAS genom det helägda dotterbolag Gorm Asset Management Ltd.

SAS har sedan 2012 arbetat med att harmonisera och förenkla flygplansflottan. Idag har SAS två flygplanstyper i trafik inom Europa jämfört med sex olika under 2012. I takt med leveranserna av de nya A320neo kommer SAS att börja fasa ut Boeing 737 och existerande Airbus A320 flygplan. I samband med det förenklas SAS flygplansflotta ytterligare till en enhetsflotta bestående av Airbus flygplan på både kort-, medel- och långdistanslinjer. Det kommer att leda till ökad flexibilitet och möjliggöra ytterligare förenklingar och effektiviseringar i produktionen.

Airbus A320neo har 15 - 20% lägre flygbränsleförbrukning per säteskilometer än de flygplan som fasas ur trafik. Därutöver kan de klimatpåverkande utsläppen minskas ytterligare genom ökad användning av biobränsle. SAS investerar redan idag i biobränsle och arbetar sedan flera år tillbaka på att stimulera ökad produktion.

SAS har ännu inte valt vilken motor som ska användas på dessa flygplan



Kommentera artikeln
Det finns 23 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

PÅ EI-reg.
Skrivet av pf, 2018-04-14 20:02:08
forstår jeg, er det ikke mange her som har kritisert Norwegian ikke å bidra med skatt og avgifter til den skandinaviske(svenske) velferdsmodellen ?

SAS HQ i Frøsundavik har vel om noen år bare en ansatt vaktmester, og har til disposisjon to kaffeautomater.
Anmäl inlägget
SAS äger inga CRJ900 eller ATR72
Skrivet av JMB, 2018-04-12 09:01:33
@Mr €
Dessa ägs av respektive underleverantör
Anmäl inlägget
Nord-Norge og Airbus vinterstid
Skrivet av pf, 2018-04-11 19:22:50
blir interessant.....
Anmäl inlägget
Enhetsflotta
Skrivet av sv Gullan Purser&Idiot, 2018-04-11 16:09:41
Vill man ha respekt. Ja, då får man uppträda respektfullt.
Anmäl inlägget
SAS och ägda maskiner
Skrivet av Mr €, 2018-04-11 10:49:31
Tror SAS äger och försäkrar de flesta ATR72 och CRJ900 som sedan opereras av andra bolag åt SAS. Det är pga SAS löner till flygande inte bär sig på mindre flygplanstyper med färre pax. Kul att SAS lyckades hitta pengar för denna affären, nog inte helt lätt jobb för gruppen som lyckades sy ihop affären, hoppas nu kassaflödet på den nya A320neo's täcker kostnaderna.
Anmäl inlägget
Optioner också
Skrivet av B, 2018-04-11 02:04:02
Option på ytterligare fem flygplan och möjlighet till fler via leasing. Sen blir det kanske lite färre avgångar på vissa linjer, A320 neo är trots allt betydligt större än 737-600.
Anmäl inlägget
Neo
Skrivet av Pelle, 2018-04-10 21:15:29
SAS har nu 67 737 och 23 A319/320/321 om alla ska ersättas. Det återstår 13 A 320 Neo som ännu ska levereras. Då blir det ett behov av 77 plan på ett ungefär. Då kommer frågan om hur man ska fylla det behovet när man lagt order på 50 A 320 neo
Anmäl inlägget
Kul, grattis.
Skrivet av Dragan, 2018-04-10 20:03:18
Inte för att jag flyger så ofta. Men dem är ju tysta också, det är bra när jag ligger vid poolen och sänker bira, skål!
Anmäl inlägget
Enhetsflotta
Skrivet av Gullan Purser&Service expert, 2018-04-10 19:47:32
..... Men så elak den andra Gullan är mot oss kabintjejer... det är ett respektabelt arbete som
borde respekteras bättre. Vi kan jobba på flera flygplanstypen.
Anmäl inlägget
Säga upp sig
Skrivet av Fo, 2018-04-10 16:21:45
Happ bara att leta nytt jobb så man får fortsätta med Boeing
Anmäl inlägget
Funderar...
Skrivet av Tallyhooo, 2018-04-10 15:27:26
Och vem skall flyga dessa nya flygplan? SAIL?
Anmäl inlägget
Det är inte
Skrivet av sv Airbus, 2018-04-10 15:19:23
SAS som tar emot de leasade planen, utan ägaren (leasing bolaget).
Att sedan planen flygs direkt från Airbus fabriken är en annan sak. Kan vara svårt att hålla isär begreppen.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv Gullan Purser&Idiot, 2018-04-10 15:05:30
var väl bra. Ni i kabin verkar ha svårt för jobba med två olika plan.
Anmäl inlägget
Fantastiskt
Skrivet av Gullan Purser&Ekonom, 2018-04-10 13:40:49
Äntligen en enhetsflotta.
Ingen är lyckligare än vi kabintjejer, de är fantastiska för våra kunder och bra att jobba i,
De är både kund och miljövänliga....
Vilket lyft!!!
Anmäl inlägget
Rätt ang flottan
Skrivet av @ARN, 2018-04-10 12:50:01
Du har fel. SAS flyger själva endast Airbus 320 familjen och 737 på kort- och medeldistans. Det är bara underleverantörer som flyger med CRJ och ATR i SAS namn.

Bra skriven artikel!
Anmäl inlägget
Direkt
Skrivet av Airbus, 2018-04-10 12:21:17
Även om flygplanen leasas så levereras de direkt från Airbus till SAS
Anmäl inlägget
Svar till "ARN"
Skrivet av .., 2018-04-10 12:16:08
Skribenten menar de flygplan som opereras av SAS egna verksamhet. CRJ900- och ATR-flygplanen opereras av externa operatörer. SAS egna verksamhet flyger alltså enbart två flygplan ute i Europa, A32X och 737, artikeln stämmer alltså i det avseendet.
Anmäl inlägget
Inte fel
Skrivet av Oskar, 2018-04-10 12:05:08
CRJ och ATR wetleasas. De flygs av underleverantörer åt SAS, inte av SAS själva.
Anmäl inlägget
SAS egna flygplan
Skrivet av SAS anställd, 2018-04-10 11:58:55
Artikeln är rätt vad gäller två flygplanstyper i om Europa. Artikeln hänvisar alltså till SAS egna flygmaskiner och det är därför man också pratar om en enhetsflotta med Airbus maskiner.
De Bombardier CRJ-900 som sas brukar ägs och flygs av Irländska Cityjet och de ATR 72-600 som sas brukar ägs och flygs av Flybe. Dem ägs därför inta av sas och i går där med inte i sas egna flotta utan de ingår mer i deras flotta som står till deras befogenhet.
Anmäl inlägget
Ny flotta
Skrivet av Bertil, 2018-04-10 11:31:12
SAS kommer 2023 ha en väldigt låg snittålder på sina flygplan, ca 3-5 år?
Anmäl inlägget
Ikke helt feil, nei...
Skrivet av Anon, 2018-04-10 11:30:12
Ref Fel ang flottan

CRJ900 er Cityjet sine, og ATR er Flybe + andre flyselskap sine... dermed vil jeg forstå riktig at SAS bruker bare «2 flytyper» i Europa.
Anmäl inlägget
Bare å gratulere
Skrivet av pf, 2018-04-10 10:41:08
det reisende publikum, miljøet og SAS med nye fly.

Det spennende er nå hva gjør SAS med markeder hvor en 90-seter blir for lite, og en 170-seter for stor.
Anmäl inlägget
Fel ang flottan
Skrivet av ARN, 2018-04-10 10:27:43
SAS använder inte 2 flygplanstyper inom Europa, som framgår i artikeln. De använder 4;
Boeing 737
Airbus A32X
CRJ 900
ATR 72-600
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev