Skriv ut  

Ryktet säger att British Airways vill köpa Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 april 2018
IAG med British Airways i spetsen överväger att lägga ett bud på Norwegian vars värde uppskattas till 3 miljarder dollar. Den stora flygbolagsgruppen vill använda Norwegian i kampen mot övriga lågkostnadsbolag.

IAG äger numera 4,61 procent av Norwegian Air Shuttle. Nu har spekulationerna dragit igång om att det bara är ett första steg inför ett totalt övertagande av flygbolaget. I ett pressmeddelande skriver man nämligen:
 
- Minoritetsposten har som syfte att skapa en plattform från vilken vi kan ta upp diskussioner med Norwegian, inklusive frågan om ett totalt övertagande av flygbolaget.
 
Samtidigt tar man ett halvt steg tillbaka och säger att några diskussioner har inte startat, inte heller finns det några konkreta bud lagda. Över huvud taget är det inte säkert att det blir några diskussioner alls.
Orsaken till intresset kan vara att IAG behöver Norwegian i konkurrensen med det ökande antalet lågkostnadsaktörer, bland annat på de lönsamma atlantlinjerna.
 
Norwegians aktie steg med drygt 25 procent när nyheten blev känd.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Osäker tillgång i en krissituation
Skrivet av Sv Pilot, 2018-04-16 19:06:24
??De tillgångar Norwegian har är sina leasingavtal och framtida ordrar??

Det är inte mycket värt vid en konkurs.

Är bolaget på obestånd är detta inget värt! Sätts bolaget i konkurs återtager leasing bolaget flygplanen och framtida ordrar förfaller. Leasing givaren kan själv sälja avtalen vidare och tjäna en extra slant.

Det står knappast i ordern att Norwegian får sälja slottarna om man kommit på obestånd. Den eventuella handpenning man betalt är förlorad.

Anmäl inlägget
Tillgångar
Skrivet av Pilot, 2018-04-15 16:54:28
De tillgångar Norwegian har är sina leasingavtal och framtida ordrar. De skulle först endast ha 6 787 men Boeing gav en sådan bra deal att de inte kunde tacka nej. Det är en STOR fördel mot andra konkurrenter som skaffar 787 idag. Det var bra att vara först men tekniska strul inkluderades.
Framtida leveranserna är en stor tillgång som IAG är intresserade utav. Syns SAS slottar på LHR som en tillgång i räkenskapen???
Anmäl inlägget
Gott om kapital?
Skrivet av Frågande, 2018-04-14 18:45:27
Årsredovisningen visar inga stora reella tillgångar. Man har blåst upp värdet på sina tillgångar. I en riktig krissituation är de knappt värda en tioondel.

BK kommer inte att slösa bort sitt privata kapital på att rädda DY.

Får DY inte ett bättre drifts resultat kommer problemen att bli stora.
Anmäl inlägget
Ingen tvang.
Skrivet av Fakta, 2018-04-13 23:06:22
Bjørn Kjos er ikke tvunget til noe som helst. IAGs interesse, viser hvor god forretningsmodell Norwegian har. Selskapet har flere milliarder i egenkapital og store verdier i mange egne, moderne fly. Han kommer sannsynslivis ikke til å selge.
Anmäl inlägget
Kollaps
Skrivet av Kallops, 2018-04-13 22:15:45
Jag har alltid undrat varifrån Norwegian får sina pengar. Inte från flygandet för det går med förlust. Så IAG är räddningen... IAG kanske räddar Norwegian som är en bubbla just nu..
Anmäl inlägget
IAG
Skrivet av Trött , 2018-04-13 21:57:32
känner sig hotade, och talar om ett ev. bud på DY.
Plötsligt tror många, att BK är tvungen att sälja.
Han är så rik att han kursa DY, utan att det påverkar hans livssituation. Skulle han nu sälja, så inte blir med ett nollbud i alla fall.
Anmäl inlägget
Sälja
Skrivet av Tvungen, 2018-04-13 21:30:34
Kjos är tvungen att sälja till IAG om Norwegian går dåligt och inte har Cash Flow. Han har slut på pengar.. Då blir Norwegian --- British...
Anmäl inlägget
Ta över?
Skrivet av Boeing, 2018-04-13 18:49:22
Om nu Bjørn Kjos og Bjørn Kise som har majoritet, inte vill sälja. Då blir det inte något "övertagande".
Frågor på det?
Anmäl inlägget
Bolaget er ikke til salgs
Skrivet av Norwegian, 2018-04-13 15:51:01
Nå må snart andre flygbolag fatte; Norwegian er ikke til salgs. Bjørn Kjos og Bjørn Kise kontrollerer bolaget med sine aksjeposter. De trenger verken masete IAG, eller pengene deres.
Anmäl inlägget
BA
Skrivet av IAG, 2018-04-13 13:28:43
Det här är inget rykte utan fakta. IAG har redan köpt aktieposter i Norwegian. Det är helt klart. Syftet är att i slutänden ta över bolaget som går knackigt och som har dåliga reserver.
Anmäl inlägget
IAG
Skrivet av Troligt, 2018-04-13 07:05:29
För en gångs skull så verkar ett rykte som lyfts fram här vara troligt. Norwegian har förmodligen överexpanderat med en påfrestning på ekonomin som följd. Med IAG:s finansiella muskler kan Norwegians expansion fortsätta. Men kanske döps bolaget om...
Anmäl inlägget
Ikke overraskende
Skrivet av DEF, 2018-04-13 04:58:11
Ikke underlig at IAG, Europas mest profesjonelle gruppe, ønsker Norwegian. Problemet er at man kan ikke kjøpe noe som ikke er til salgs. Bjørn Kjos og Bjørn Kise, har kontroll over aksjene. De har mer enn nok penger, og trenger ikke flere for å bli slukt opp av IAG. IAG ønsker kun å bli kvitt en stor konkurrent. Men kult at aksjen steg 45 % på en dag, og reflekterer den virkelige verdien av NAS
Anmäl inlägget
Nej.
Skrivet av Ole, 2018-04-12 21:51:55
Hoppas det inte är sant.
Anmäl inlägget
Rykte
Skrivet av Sk901, 2018-04-12 17:22:03
Rykte är just vad det är, har diskuteras att LH vill köpa SAS i 10 år om inte mer, men det likaså även bara rykten. Passa på att köpa Norwegian bear warranter
Anmäl inlägget
Som vanligt fel
Skrivet av sv ABC, 2018-04-12 15:20:15
Så får/kan det inte gå till i börsnoterade bolag.
Möjligen i kabinpersonalens drömmar på Virgin.
Anmäl inlägget
Förhandlingsteknik?
Skrivet av ABC, 2018-04-12 14:04:19
Först köper IAG 4,61% = Aktien rusar.
Steg 2, IAG säljer av med hänvisning till Norwegians usla finanser = Aktien störtdyker.
Steg 3, aktieägarna får valet mellan konkurs eller ta ett skambud = Affär! Dock inte säkert att IAG blir köpare, kan likaväl bli Ryanair.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev