Skriv ut  

Första Boeing 737 BCF på plats hos West Atlantic

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 april 2018
Svensk-engelska West Atlantic är först ut med Boeings helt nya fraktmaskin byggd på klassikern Boeing 737. I första skedet ska fyra maskiner tillföras flottan.

West Atlantic
West Atlantic Boeing 737 BCF

West Atlantic, med säte i Göteborg, är launch customer för Boeings nya fraktmaskin 737 BCF, Boeing Combined Freighter. I förra veckan levererades den första maskinen från Boeing till basen i East Midlands i Storbritannien där flygbolagets underhåll och service är centrerad. West Atlantic har sedan ett antal år börjat bygga upp en jetflotta och i det arbetet fasa ut de ATP som i många år var ryggraden i frakttransporterna. Visserligen finns ingen brådska med att helt fasa ut ATP-maskinerna som flyger de tunnare fraktlinjerna på mindre flygplatser där e-handeln har ökat behovet av flygtransporter av god och paket. Nyligen såldes dock två av de cirka 30 ATP som finns i flottan till Kenya och Afrika är en av de växande flygfraktsmarknader där West Atlantic ser en framtid för ATP i fraktversion. 

Den första 737 BCF ska följas av ytterligare tre maskiner under året, alla fyra leasade via Gecas. 

– Vi är glada över att vara det första flygbolaget som tar 737 BCF i bruk. Det ger oss ett försprång och höjer kvaliteten i fraktarbetet, säger vd Fredrik Groth i ett uttalande. 

De nya 737 BCF är i princip flygplans som tidigare flugit i passagerarversion och som med en ombyggnad och uppgradering livstidsförlängts till en new generation-flotta, ”byggda av Boeing., konverterade av Boeing och underhållna av Boeing”. Ombyggnaden innebär bland annat en förstärkning av golvet i kabinen, installation av en fraktdörr och system för frakthantering men också passagerarsäten för upp till fyra passagerare. De nya maskiner som West Atlantic nu tar emot, har en lastrumsyta på 141 kubikmeter, vilket rymmer tolv lastpallar i det stora lastrummet, Lägg till ytterligare kapacitet i form av ”belly-cargo” och den sammanlagda fraktkapaciteten är 23 ton. 

I och med uppgraderingen till new Generation har även bränsleekonomin förbättrats med 15 procent tillsammans med en minskning av bullret med 10 procent. Maximal flygsträcka med full last är 2700 km. 

I dagsläget har West Atlantic en sammanlagt flotta på 42 flygplan uppdelad på två flygbolag:

West Atlantic Sweden: två CRJ(F), tre 767-200 och tjugonio ATP i fraktversion

Atlantic Airways: Sex 737-300 F, tio 737-400 F och två 737-400 SF



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Språket...
Skrivet av Ove, 2018-04-24 21:13:54
Av barn. För barn. Det måste vara förklaringen
Anmäl inlägget
Besser...
Skrivet av Arnoldo, 2018-04-24 09:56:20
Tur att de som kommenterar här i tidningen har fingerade namn, så dom slipper skämmas för sina inlägg...
Anmäl inlägget
Nya
Skrivet av En 800:a, 2018-04-24 06:18:31
Det nya är att versionen 737.800 nu byggs om till frakt. Att det just är en -800, vilket är nyheten missade tyvärr Flygtorget helt.
Anmäl inlägget
Korrekturläsning
Skrivet av Tutan, 2018-04-23 19:35:09
Sweet Jesus! Korrekturläser ni inte vad Google Translate översätter? Jag hade en förhoppning att en facktidning visste att BCF står för Boeing Converted Freighter och inte Combined. Skärpning!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev