SAS siktar på Sydamerika?
Publicerad den 25 april 2018
SAS vd och koncernchef Rickard Gustafson intervjuades i dagarna av den amerikanska sajten Bloomberg News. Stor del av samtalet rörde de effekter som IAG’s bud på Norwegian kan få för flygbranschen i Europa. I stort var han inte särskilt förvånad över utvecklingen även om den inträffat något tidigare än beräknat. Blir det ett övertagande så räknar Rickard Gustafson med att det kommer att gynna branschen om den och fler konsolideringar blir av på den europeiska marknaden.
Kommentarer
Vilken version kommer SAS att flyga . 2019 finns 280t versionen tillgänglig vilket ger A350 maskinen en nästan perverterad räckvidd
Hej
Er der nogen der har et link til Bloomberg interviewet?
Varför bemannade av SAS Ireland… är det något vi kunder föredrar av någon anledning?
400 säten och bemannade av SAS Ireland. Kanske är en bra lösning om man dessutom vill ha kabin som klarar spanska?
SAS har flugit på Rio,har haft många fina stopp där.
AirBus 340 är ett av de behagligaste flygplan att flyga med.Har den sedan en cabin som SAS har är det toppklass.
SAS har flugit på Bridgetown, Buenos Aires, Montevideo, Port of Spain, Rio de Janeiro, Santiago de Chile, São Paulo. Jag tror de hade ett AOC i Rio men det är jag osäker på.
kan man tydligen inte på FT.
SAS har idag 8 stycken A340 + LN-RKP som är på väg ut. dvs. pt 9 stk. därutöver 8 stycken A 330. dvs. totalt 17 flygplan. En ny A 330 är på gång och 8 stycken A350 kommer in i flottan från 2019. Dvs. När alla A 350 har levererats har man 25 flygplan i longhaul flottan, om man väljer att behålla alla åtta A340
Lösningen är inte alltid nya flygplan.
Gamla flygplan är som sminkade kvinnor plus 40år.
Dom får ragg med.
Pax skiter dvs om planen är lite äldre.
4 motorer är säkrare.
Cabinen kan uppdateras. Har alla pax en lekskärm framför sig och hela å rena säten klagar ingen.
Norwegian 787 hysteri på LH flighter vet vi redan har straffat bolaget. Dom är inne i ngn ekonomisk karusell som dom inte kan stoppa nu….
Har SAS flugit på Sydamerika någon gång i historien?
Att dom är gamla spelar ingen roll, bara att byta kabin så blir dom som nya1
Det kan vara smart att kunna öppna några långlinjer och ha reserver till A330’s. Tror ett antal kan gå STO till BKK, Shanghai, Tokyo, Beijing, Seoul och hinna vända till nästa dags flight som Finnair klarar. Även en rutt till Dubai och tanka billigt och vidare till Johannesburg kan köras någon gång i veckan. Blir 1st trafikreserv till slut.
Om det blir olönsamt att behålla A340 för de nya linjer som SAS tittar på så får man helt enkelt skrota hela projektet och fortsätta som idag fast med A350.
Att SAS kommer ha toppmoderna A350 som gör det tunga jobbet och sen kunna flyga tunnare linjer mer sällan med avbetalda A340 är en riktig vinnare strategi. SAS har många bra år framförsig och SAS är helt klart tillbaka med besked. Kul!
….eller Bangkok
Om SAS har några äldre plan spelar ingen större roll. Kommande 5,5 år mottar SAS 71 stycken fabriksnya plan från Airbus. 62 A320Neo, 8 A350-900xwb och 1 A330-300! Det ger ett snitt på ca 1 nytt flygplan i månaden kommande 5,5 år! Medelåldern kommer minska kraftigt mot dagens 10år.
Fördelen med gamla flygplan är väll att de inte behöver vara i luften 17 timmar per dag. Man kan flyga ut, låta personalen vila ned sig och sedan flyga hem. Kanske blir det Bali, Kapstaden eller Hawaii?
Tror inte en uppköparkandidat kommer lägga affärens avgörande i om SAS behållt gamla plan. Snarare som texten påtalar, att SAS har extremt låga kapitalkostnader på dessa. En uppköpare har sannolikt dessutom egna plan + beställningar som man på sikt kan föra in i SAS vid behov…
Dålig strategi med oekonomiska flygplanstyper kommer att göra SAS mer impopulärt som uppköpskandidat. Högre pris för olja gör dessutom att vinsterna blir allt sämre i ett redan utsatt flygbolag som SAS.
ville A-350 blitt innfaset på en destinasjon/city-pair hvor det er høy business-trafikk og høy kabinfaktor året rundt.
En mer risikofyllt re-lansering av gammel destinasjon med lav yield kan gjøres med eldre materiell(A-340)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten