Skriv ut  

Det kan bli Airbus för BRA

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 april 2018
Airbus äger idag Bombardier och har tagit över ansvaret för C-serien. När den nu ska fogas in i den stora flygplanstillverkarens produktkatalog kan det bli tal om att döpa om maskinerna.

CSeries Cockpit
CSeries Cockpit
 
Det är idag sex år sedan dåvarande Malmö Aviation tecknade ett avtal med Bombardier om att bli launch-customer för den helt nya C-serien. Under åren har Malmö Aviation blivit BRA och även överlåtit till Swiss att vara launch-customer för den nya regionaljetmaskinen. Enligt de senaste rapporterna ska BRA ta emot de första flygplanen i C-serien från Bombardier i början av 2020.

Nu visar det sig att det kanske inte alls är Bombardier CS-100 som tillförs flottan utan Airbus A210. Det kan bli resultatet sedan den europeiska flygplanstillverkaren köpt in sig i Bombardier till 50,1 procent och framför allt tagit ansvar för just C-serien. Från Airbus sida var en avgörande orsak till köpet möjligheten att få in mindre flygplan i den egna produktkatalogen. CS-100 har 125 stolar och den större CS-300 har 160 stolar i standardutförandena med en klass i kabinen. De lägger sig därmed i nivå med och under A319, den mindre maskinen i A320-familjen, som har cirka 160 stolar i en kabin med en klass. 

Att Airbus nu funderar på att döpa de två maskinerna till A210 och A230 kommer med all sannolikhet att ytterligare förstärka försäljningen. Sedan det blev klart att Airbus tar över ansvaret och har satt in sin stora försäljningsorganisation, har intresset från flygbolagen ökat väsentligt. Det kan behövas: I dagsläget har Bombardier sålt sammanlagt 372 maskiner, 123 av den mindre och 249 av den större versionen och det är långt från vad som skulle behövas.

– Det är ingen hemlighet att programmet inte är lönsamt. Flygplanet är för dyrt. Vi ska nu ha diskussioner med underleverantörerna eftersom det är en stor skillnad om man har 300 eller 1 500 beställningar i orderboken, säger Klaus Richter som är inköpschef på Airbus till nyhetsbyrån Bloomberg. 

Om namnbytet blir av, analytiker räknar med att det ska offentliggöras i samband med den stora flygmässan på Farnborough i sommar, blir det lite av en revolution inom Airbus. Flygplanstillverkaren har alltid namngett sina flygplan med den allra första maskinen, A300 som utgångspunkt och under åren har det letat sig upp till siffran A380.

BRA beställde ursprungligen fem av varje version. Det har man sedan dess ändrat till tio av den mindre maskinen CS-100. Det finns också en option på ytterligare tio flygplan.
– Vi skapar en enhetsflotta med enbart CS-100 och det ger flera fördelar i flygproduktionen för oss som är ett relativt litet flygbolag, har kommunikationschefen på BRA, Emma Sandsjö tidigare berättat för Flygtorget. 

Om signalerna från Airbus nu blir verklighet innebär det att BRA från 2020 kommer att flyga en enhetsflotta med Airbus A210. 



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

A210 vs CS100
Skrivet av Mr €, 2018-04-30 11:01:19
BRA sköt på leveranserna i en kombination av att man inte ville råka ut för tekniska problem och pengar. Nu fungerade CS100 tämligen bra med vissa operatörer som flyger upp till 14 flights/dag med dem. Det var A320neo med PW1100G som fick de stora problemen, nu skulle BRA behövt dem med sin låga bränsleförbrukning, bättre räckvidd och snabbare fart. CS300 räcker precis GOT-JFK om BRA hade vågat. Kunde bli NAME (North America Middle East) istället för SAFE (S. America Far East)
Anmäl inlägget
A210
Skrivet av Jan wallenberg, 2018-04-30 06:41:21
Efter allt mygel med skattebetalarnas pengar(SAS) kommer det här bli Sveriges största flygaffär sedan Linjeflyg köpte Fooker 28 (SE-LSB) och började flyga på (KID) 1973.Alltså privata pengar för bra miljö,Tack Per Braathen.
Anmäl inlägget
Airbus köper Bombardier
Skrivet av M, 2018-04-29 17:59:20
Allvarligt talat, var får ni allt ifrån?
De har köpt in sig i C-Series programmet, inte i Bombardier.
Anmäl inlägget
Köpt??
Skrivet av Gla, 2018-04-29 16:29:57
Airbus har varken köpt in sig i bombardier eller cseries programmet, de har fått 50,1% gratis i cseries programmet. Det fick dem för att bombardier ville att maskinerna som delta har köpt för en fjärdedel av priset skulle vara tillverkade i Airbus fabrik i Alabama. Annars skulle bombardier sälja dessa olagligt, då de gett delta kraftig rabatt bara för att få övertag på marknaden.
Anmäl inlägget
Faktakollen
Skrivet av DC-10, 2018-04-29 15:56:54
Har tappat intresset av "nyhetsartiklarna" här på FT. Alldeles för mycket faktafel. Ett tips: låt någon utomstående korrekturläsa, och faktakontrollera.
Anmäl inlägget
Till FT's Redaktör
Skrivet av Trött, 2018-04-29 15:52:17
https://www.theguardian.com/business/2017/oct/17/airbus-and-bombardier-to-partner-in-aircraft-programme
Anmäl inlägget
Nja...
Skrivet av Andreas, 2018-04-27 10:39:28
Airbus har inte köpt in sig i Bombardier. Airbus har köpt in sig i CSeries-programmet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev