Skriv ut  

Kastrup oroas av den svenska flygskatten

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 maj 2018
Ett minskat resande via Köpenhamn. Det ser ledningen för flygplatsen nu framför sig när flygskatten har införts i Sverige.

Kastrup
Kastrup

Kastrup är fortsatt den största flygplatsen i Norden med 29,2 miljoner passagerare. Men tillväxten, framför allt av den traditionella transittrafiken, har till del stannat av. Förra året ökade Kastrup med sammanlagt 0,5 procent. Det ska jämföras med tillväxten på åtta procent på Arlanda, sex procent i Oslo och sex procent i Göteborg. Både Gardermoen och Landvetter är klassiska feederflygplatser till Köpenhamn och allt fler direktlinjer ut från de två är en del av förklaringen till minskningen på Kastrup. 

Men det är inte enbart den minskade transittrafiken som bekymrar ledningen för den danska flygplatsen. Tvärtemot alla profetior ser man med oror på den svenska flygskatten. I diskussionerna kring skatten har ett av argumenten emot varit att det kommer att gynna Kastrup eftersom Danmark sedan många år skrotat sin flygskatt. Resenärer från södra Sverige kan då välja Köpenhamn istället för Göteborg eller Malmö och på sås sätt undvika ett par hundralappars påslag på biljetten. De svenska passagerarna är också viktiga för Kastrup, av de 29,2 miljoner årliga resenärerna är cirka 12 procent svenskar.

– Man hade kunnat tro att den svenska flygskatten skulle ge oss en fördel, men den kommer att påverka transfertrafiken, det vill säga alla resenärer från Sverige som flyger hit för att åka vidare ut i världen, säger Kasper Hyllested, presschef på Köpenhamns flygplats i en intervju med SR Ekot, dock utan att närmare specificera hur det eventuella bortfallet ser ut.

Det kan, återigen, bottna i det faktum att transfertrafiken på Kastrup minskat betydligt de senaste åren. Förra året bottnade den den på 19,4 procent, sammanlagt 2 823 000 passagerare, den lägsta siffran någonsin. Visserligen ger en utrikesflygning via Köpenhamn inget påslag på skatten men på Kastrup oroas man alltså av att det totala resandet i Sverige kan komma att minska.

– I det korta loppet är det negativt för Köpenhamns flygplats säger Kasper Hyllested till Ekot.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Svar Herr Nilsson
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-05-04 17:53:06
Rent geografiskt har du en poäng och visst vore det kul, men än så finns nog inte befolkningsunderlag för det. Dessutom är Landvetter inte byggd för transfertrafik i någon högre skala.
Anmäl inlägget
Flyg förbi DK
Skrivet av Herr Nilsson, 2018-05-04 13:38:55
Varför skall vi stanna i Cph, ett mindre lands flygplats när behovet är att flyga direkt via Göteborg o Oslo som växer väldigt mycket Finns ingen anledning att mellanlanda där. Bättre att lägga mer direkt flyg via Göteborg som ligger mitt i Norden, centralt både från NO.DK.SE.FI
Anmäl inlägget
Sak samma.
Skrivet av Fritz Klyka., 2018-05-03 23:20:12
Höga avgifter, dyra biljettpriser och hög dansk kronkurs lär inte gynna CPH heller. Har varit ute på Landvetter några gånger under de senaste veckorna och det har varit lika knökat som vanligt. Ska bli intressant med aprilsiffrorna.
Anmäl inlägget
Cph
Skrivet av Gunnar, 2018-05-03 18:57:59
Vi har att tacka Ryan Wizz och Norwegian för att vi i Göteborg får direktlinjer. SAS gamla feeder koncept via CPH är förlegat ochh dessutom miljömässigt negativt.
Anmäl inlägget
Neppe flygskatten
Skrivet av pf, 2018-05-03 13:15:47
som gjør at CPH mister transfer, men mer at det blir flere og flere non-stop ruter fra Sverige og Norge til destinasjoner.

Dette samtidig som det selskap som tradisjonellt har routet pax over CPH ofte taper på pris ift andre flyplasser i Europa, hva gjelder gjennomgangsruter.

Dansker må nok i større grad fremover kjøpe røde pølser/korvar selv på CPH.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev