Skriv ut  

Nordica: både konkurrent och underleverantör

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 3 maj 2018
Egna linjer och wet-lease. Det estländska statliga flygbolaget har gjort en stark comeback efter konkursen i Estonian Air. Nu flyger Nordica egna linjer i direkt konkurrens med SAS, samtidigt som man är en av underleverantörerna.

Nordica CR900
Nordica

Det estländska flygbolaget Nordica steg 2015 upp ur spillrorna av konkursade Estonian Air. Sedan dess har flygbolaget vuxit kraftigt med dels egen linjetrafik, dels allt mer wet-leaseuppdrag. Det är lärdomarna från konkursen som gör att man bygger verksamheten på flera marknader och därmed slipper vara hänvisad till ett linjenät till ett av de mindre länderna i Europas utkant.

Just wet-lease står i fokus nu och enligt flygbolaget för man förhandlingar med upp till tio nya ACMI-kunder med möjligheter att starta trafik under senare delen av 2018. Det kan också innebära att flygbolaget öppnar två-tre nya baser ute i Europa under året.

En av de redan befintliga baserna finns i Köpenhamn med fem ATR72-600 som flyger för SAS räkning på i första hand dansk inrikes. Nordica flyger också linjen från Örebro till Kastrup, två rotationer under vardagarna, oftast med en CRJ700. Men Nordica är en vanlig syn även på andra svenska flygplatser. I dagsläget flyger man egen linjetrafik från Tallinn till Arlanda men finns där också på uppdrag av LOT med trafiken från Warszawa. LOT är också uppdragsgivare för linjen mellan den polska huvudstaden och Landvetter såväl som till ett antal andra destinationer. LOT äger 49 procent av Nordica och köper idag kapacitet motsvarande fem CRJ900 av Nordica.

Tillbaka till den egna linjetrafiken. I dagarna öppnade man en andra egen linje mellan Tallinn och Köpenhamn. Den marknadsförs som en lågprislinje i direkt konkurrens med SAS egen linje mellan Kastrup och Tallinn. Den trafiken flygs för övrigt inte av SAS utan av en annan av underleverantörerna, Cityjet.

För att ytterligare bredda bilden finns det uppgifter om att Finnairs regionala flygbolag Norra också är intresserade av ett närmare samarbete…



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SV:Deras F/O får jobbar gratis nästan 1 år
Skrivet av Knuten, 2018-05-05 12:11:56
Kan hålla med om att det är skit med Eagle Jet, men så länge marknaden tillåter så kommer detta skit å fortsätta även om det minskat nu när marknaden behöver piloter.

Du har nästan rätt, men alla som klarat LC får kontrakt direkt med lön som motsvarar den regionala marknad man blir baserad på.

Sen de FOs som kommer med erfarenhet får en bond och betalar ingen TR
Anmäl inlägget
Deras F/O får jobbar gratis nästan 1 år
Skrivet av Omar, 2018-05-03 12:42:31
Deras F/O får betala mellan 45000-55000 dollar att få jobbar hos Nordica. CRJ Type rating + 500 h line training + job offer När du är sedan du får 1700 Euro.
Du skriver kontrakt med EaglJet som stor mafia i Aviation.
Anmäl inlägget
Nästan uteslutande
Skrivet av ?, 2018-05-03 11:14:36
Du skriver nästan, så vilken flygplanstyp är den som inte uteslutande flyger?

Nästan aldrig?
Anmäl inlägget
@Mats
Skrivet av ORB43, 2018-05-03 11:09:30
Det är rätt jobbigt och dåligt med ständigt återkommande faktafel. Fel som dessutom de allra flesta har koll på, men inte Flygtorget...
Anmäl inlägget
Kverulanten
Skrivet av Mats, 2018-05-03 09:23:31
Älskar kommentarerna till de flesta artiklarna på Flygtorget. Folk älskar att leta fel och är inte sena att påpeka detta på ett halvbittert sätt. Underbart. Fortsätt med det!
Anmäl inlägget
Fel igen, INTE CRJ till Örebro
Skrivet av ORB43, 2018-05-03 08:48:53
Örebro-Köpenhamn flygs nästan uteslutande med en Embraer 145 från BMI Regional och har gjort så sedan Nordica började flyga på den linjen... inte CRJ
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev