Skriv ut  

Regionalmaskiner nästa steg i SAS framtidsplaner

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 maj 2018
Med 50 nya Airbus A320neo övergår SAS till en enhetsflotta av Airbusmaskiner. Samtidigt saknas egen ägd kapacitet i storleken strax under A320neo. Det är nu nästa steg i SAS arbete med flygplansflottan.

SAS ATR 72
ATR 72 i SAS färger

Nästa år försvinner de sista Boeing 737-600 ut ur SAS flotta. De kommande tre åren därefter är det 737-700 och 737-800 som står på tur att fasas ut. Det gör att om fem år, 2023, är Airbus A320neo med 180 stolar ombord den minsta maskinen i SAS egna flotta.
 
– Det är riktigt, vi måste börja se över hur vår framtida flygplansflotta i storleken under A320neo ska se ut. Men just i ögonblicket pustar vi ut efter köpet av de 50 nya Airbus-maskinerna, säger Niklas Hårdänge, ansvarig för flygplansflottan i SAS till Flygtorget.
 
Nu är det inte helt sant att påstå att SAS på sikt inte har några flygplan i storleken under A320neo. I dagsläget flyger 10 ATR 72 och 24 CRJ 900 i SAS färger på ett stort antal regionala linjer i Skandinavien och norra Europa. De tre underleverantörerna CityJet, Regional Jet och FlyBe kompletterar den tyngre trafiken.
 
– De 34 maskinerna täcker vårt behov just nu som komplement till vår egen grundorganisation. Själva ägandet av kapaciteten är underordnad, det viktiga är den nytta som flygplanen gör i SAS och nytta gör de. Men självklart är det här en fråga som vi måste ta oss an, vi kan inte ignorera det glapp som uppstått från A320neo och neråt.
 
När det arbetet startar möter det en verklighet som ändrat sig den senaste tiden. Airbus köpte förra året överraskande in sig i Bombardiers C-serie, bland annat för att själva kunna utveckla modellprogrammet på regionalflygmarknaden. Även Airbus har ett glapp nedåt under A319.
Ägandet i den produktionen medför av allt att döma att C-serien döps om till A210 och A230. Om det dessutom innebär en teknikanpassning, att maskinerna blir Airbus-kompatibla, kan det skapa intressanta möjligheter för SAS. Beställningen av A320neo – ”som vi är mycket nöjda med”, enligt Niklas Hårdänge – byggde på ambitionen att skapa en enhetsflotta med alla de praktiska och ekonomiska fördelar det innebär. Airbus/Bombardier kan ytterligare bygga på den enhetstanken.
 
– Den regionala trafiken på mindre och tunnare linjer är viktig för SAS, så en utvärdering av alternativen i storleksordningen 100-150 stolar och hur de kan passa in i vår flotta kommer vi att se på framöver.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@pf
Skrivet av Bromma pojken, 2018-05-10 09:33:34
Det senaste som va/är sagt är att det bara är 9 st av den första neo ordern som ska EI- registreras. Men om det kommer att ändras i framtiden får vi vänta och se.
Anmäl inlägget
Svar till Fenix
Skrivet av Andreas, 2018-05-08 09:55:38
Oj vilken konspirationsteori. Familjen Wallenberg har indirekt ett minoritetsägande i NAC och ett minoritetsägande i SAS - och många andra bolag här i Skandinavien. NAC äger ändå bara ATR:er som SAS wetlease-operatörer flyger, så det är en bråkdel av SAS wetleasade flotta.
Anmäl inlägget
Jeg blir neppe overrasket
Skrivet av pf, 2018-05-08 09:37:38
om de nye A-320 Neos blir regget på EI(Irland)
Anmäl inlägget
@ andreas
Skrivet av Bromma gubben, 2018-05-08 08:43:12
Nog vet/ser jag det. Om vi drar det till sin spets så blir SAS bara en resebyrå utan egna anställda. All produktion sker med löne /social dumpande bolag från låg löne länder med allt vad det innebär. Sämre koll på säkerhet och flygande personal som inte vågar ställa en maskin av rädsla för att få sparken. Sas är/ var ett premium bolag. Det tappar dom med inhyrda bolag utan trygghet för de anställda.
Valet är fritt, jag har gjort mitt val sedan länge.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Nej, 2018-05-08 06:43:20
SAS har konstaterat att de inte kan flyga mindre flygplan i storleken under A320neo lönsamt. Det kommer inte att ändras. Ingen ide att spekulera. Det blir enhetsflotta A320neo och A330/340/350. Ingen CSerie eller annat smått.
Anmäl inlägget
Wallenberg
Skrivet av Fenix, 2018-05-08 01:41:03
Det är familjen Wallenberg som äger planen (Och SAS) så SAS äger planen. Det går inte att ha ett bolag till allt för då kan man inte trixa bort vinster utan måste skatta för dem. Det går heller inte att ha folk anställda i ett bolag som går bra för då går det inte att motivera låga löner och dessutom vill man ju de anställda i bemanningsföretag i öststater rftersom det blir billigare och man slipper krångelfacket.
Anmäl inlägget
Spännande!
Skrivet av Bo Wilhelmsson, 2018-05-07 19:23:43
Jag ser det som starkt positivt med enhetsflotta. Ska bli mycket spännande vad som händer med SAS och eventuella C maskiner. Mycket trevlig maskin det där.
Anmäl inlägget
Svar
Skrivet av Andreas, 2018-05-07 17:37:35
Bromma gubben: Det står när du bokar vilket bolag som opererar, så om du blir förvånad när du boardar är det du som inte varit uppmärksam nog.

Mr €: Nej, det stämmer inte att SAS äger planen.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Bra, 2018-05-07 14:18:41
Köp upp BRA!!
Anmäl inlägget
Ägande och vem som flyget
Skrivet av Mr €, 2018-05-07 14:03:54
Tror SAS faktiskt äger ATR72 och CRJ900's men låter andra bolag operera dem då deras kostnader är betydligt lägre. Så kan bli SAS som köper dem billigt men de flygs av CityJet, FlyBe....
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av Bromma gubben, 2018-05-07 13:38:32
Om jag bokar sas är det för att jag litar på sas.
Det är inte ok att beställa en Mercedes och när leveransen kommer står det en Kia utanför på parkeringen!
Gör om gör rätt
Anmäl inlägget
Bare her i Norge
Skrivet av pf, 2018-05-07 13:37:30
er det destinasjoner til/fra Oslo, og langs kysten samt internt nord-på, som neppe kan gi lønnsomhet med en Airbus 320 med 160-180 seter

På den andre side KAN en 90-seter bli for liten for disse markeder, en 120-seter, kan være ideell. (Ja, jeg vet at den krever 3 i kabinen)
Anmäl inlägget
Hyr in
Skrivet av Orvar, 2018-05-07 12:28:11
SAS får aldrig lönsamhet på regionalanätet med egen kapacitet. Hyr in mer å låt andra operera under kontrakt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev