Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

SAS ordförande: “Vi är till salu varje dag”

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 maj 2018
I morgon presenterar SAS ditt halvårsbokslut. Det kommer att visa om de senaste årens positiva trend håller i sig och om SAS nu är starkt nog för att intressera eventuella uppköpare. SAS nya ordförande håller nämligen den dörren öppen.

SAS Airbus A319
SAS Airbus A319
 
I morgon onsdag presenterar SAS siffrorna för det gångna halvåret. Det sker efter en period av relativt goda förutsättningar för flygbolaget som tre år i rad visat siffrorna som legat på plus. SAS har också lagt in en beställning på ett femtiotal nya A320 med sikte på att strömlinjeforma verksamheten än mer i framtiden.

Samtidigt är det också ”examen” för både flygbolaget och den nya styrelseordföranden Carsten Dilling. Han tillträdde i april och pekade redan vid tillträdet på några, vad han ansåg, tydliga strömmar i den europeiska flygbranschen. Det har Flygtorget rapporterat om tidigare när han bland annat menade att Europa står inför en våg av sannaslagningar och uppköp.

– Det är helt klart att europeisk luftfart är moget för fler samgåenden eftersom det finns betydande stordriftsfördelar i branschen. Det är en utveckling som vi sett i USA sedan ett antal år, sa han då bland annat. 

Det har han nu utvecklat ytterligare en i en intervju nyligen med danska tidningen Børsen.

– Vi är till salu varje dag, sa han till tidningen.

Det låter något mer dramatisk än vad det egentligen är och han la även till att det inte är något som sker nu snart. Men det är ingen hemlighet att både norska och svenska staten gärna säljer sina poster i SAS. Det skulle i så fall innebära att drygt en fjärdedel av flygbolaget blir till salu, Norge har i dagsläget 11 procents innehav och Sverige 17 procent. Inför en sådan möjlighet vill styrelseordföranden att SAS ska vara så starkt som möjligt. Alla rykten om ett eventuellt uppköp innebär hårda påfrestningar på ett flygbolag, det visar de senaste turerna kring IAG’s förvärv av drygt fyra procent av Norwegian. 

– Vi ska se till att SAS är ett starkt företag som kan stå på egna ben. Om vi kan fortsätta att arbete på det sätt som vi gjort de senaste 5-6 åren, med att stärka SAS och skapa en tydligare profil i den europeiska flygbranschen, så blir det i sig självförstärkande, säger han till Børsen.

 Hur den styrkan sedan ska användas är Carsten Dilling också tydlig med. 

– Det vet vi ju alla att ju starkare vi är, desto mer av en uppköpskandidat är vi i verkligheten. Det kan ske allt möjligt redan i morgon. Men vi arbeter inte aktivt med målsättningen att bli uppköpta, vi arbetar på att bygga ett starkt SAS. 





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Till Skattebetalare
Skrivet av //Petter, 2018-06-01 16:32:16
Vad är det för miljarder du menar SAS lånat av skattebetalarna. Det skulle vara intressant om du kunde visa lite fakta på det och inte bara det vanliga ”det vet ju alla”.
Anmäl inlägget
Långlinjer
Skrivet av Flyg där det finns pax, 2018-05-31 00:22:31
Klart långlinjerna ska gå från Köpenhamn, finns inga pax i granskogen runt Arlanda och Stockholm är inte stort.
Anmäl inlägget
Betala tillbaka "lånen"
Skrivet av skattebetalare, 2018-05-30 23:33:46
Glädjande att SAS går med vinst då har dom kanske snart råd att betala tillbaka miljarderna dom "lånat" av skattebetalarna.
Anmäl inlägget
SAS och ägande
Skrivet av Mr €, 2018-05-30 08:14:17
Konsortieavtalet från ca: 1946 sätter lite krokben för att DK ska ta över och flytta HQ till CPH. Det behöver ersättas med ett nytt luddigt avtal som kan missförstås innan aktierna dammsugs på marknaden och SAS Royal Hotel byggs om till nytt SAS HQ med bara Danska chefer på nivå 1-4.
Anmäl inlägget
Svammel
Skrivet av John Silver, 2018-05-30 01:31:55
Det som Jonte mfl. fortfarande inte har förstått är att vi inte längre befinner oss på 1980-90 talet Numera flyger SAS långlinjer där det löner sig bäst, kan väl inte vara så svårt att fatta
Anmäl inlägget
Vem?
Skrivet av Alexander, 2018-05-29 19:29:25
Vem skulle vara en eventuell köpare av SAS? Man har hört under många år att Lufthansa visat intresse, men aldrig blivit av. Skulle verkligen Lufthansa vara intresserade av SAS (ännu en gång?) Då det statliga ägandet mindskar?
Anmäl inlägget
Svar till Jonte
Skrivet av Andreas, 2018-05-29 15:29:28
Jag har hört att det är Illuminati som styr SAS långlinjer. Vet man inte det vet man inget alls om foliehattar.
Anmäl inlägget
DK
Skrivet av Jonte, 2018-05-29 15:05:22
John Silver har ingen aning om att danska staten aktivt ser till att SAS långlinjer så långt som möjligt hamnar i Köpenhamn. Det handlar om en verklighet som funnits sedan SAS startade. Vet man inte det vet man inget alls om dansk luftfartspolitik.
Anmäl inlägget
paranoida kommentarer
Skrivet av John Silver, 2018-05-29 14:01:52
Löjligt att tro att det finns planer på att danska staten ska bli huvudaktionär i SAS och flytta långlinjer från ARN till CPH.
Om långlinjer flyttas är det för att det löner sig bättre, inget annat.
Anmäl inlägget
Knappast
Skrivet av Tailspin, 2018-05-29 10:50:52
Det finns inget intresse för danska staten att utöka sitt innehav i SAS! Om så vore fallet hade de tagit chansen när Norge och Sverige sålde ut sina aktier förra gången. Det är dessutom uttalat att danska staten inte ska vara ägare i SAS men att avyttring av SAS aktierna inte ligger i pipen för tillfället;
Anmäl inlägget
Mr X
Skrivet av Precis, 2018-05-29 09:56:38
Det är nog precis som du skriver. Nu vill danskarna åt majoriteten i SAS så fort som möjligt för att placera de långlinjer som hamnat på Arlanda i Köpenhamn igen. Flygtorgets skribent faller direkt i fällan och börjar sprida rykten som ligger i Danmarks intresse.
Anmäl inlägget
SAS och DK
Skrivet av Mr €, 2018-05-29 08:53:41
Det är nog så att Danmark vill komma åt majoritetsposten i SAS och det kräver att konsortieavtalet upplöses och att de svenska/norska statliga aktierna finns tillgängliga på marknaden
Anmäl inlägget
Varför
Skrivet av Ryktesspridning, 2018-05-29 08:41:46
Varför denna spekulativa blänkare nu när SAS klarar sig utmärkt på egen hand. Vill skribenten förstöra för bolaget nu när det går bra? Det finns inget behov av ändrad ägarstruktur i SAS just nu. Bolaget stärks varje dag och svenskt ägarintresse garanterar långlinjer från Arlanda.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev