Skriv ut  

Amapola tar över efter Nextjet – hyr in kapacitet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 31 maj 2018
Redan den 1 juli ska trafiken vara igång igen när Amapola tar över efter Nextjet med hjälp av inhyrda underleverantörer. På sikt kan man själva ta över trafiken.

Samtidigt finns det intressenter som vill köpa ut Nextjet ur konkursboet.

Amapola
Amapola
 
Det blir Amapola som tar över på de tre destinationerna Hemavan, Lycksele och Vilhelmina som stått utan flygtrafik sedan Nextjet gick i konkurs den 17. Det är en logisk lösning som Flygtorget kunde berätta om redan förra veckan. Redan den 1 juli ska trafiken från Arlanda till de tre flygplatserna vara igång efter en rekordsnabb upphandling från Trafikverkets sida.

– Det är bra jobbat och visar också på att det funnits en stark politisk vilja att lösa frågan, säger Peter Larsson vd för Sveriges Regionala flygplatser till Flygtorget.

Amapola får uppdraget under de kommande sju månaderna, alltså fram till början av nästa år. Trafikverket drar nu igång en upphandling för månaderna fram till oktober nästa år då nästa stora avtalsperiod startar, som också den ska upphandlas under hösten.

Amapola förfogar i dagsläget över tre Fokker 50 i passagerarversion men de är båda upptagna på annat håll, dels för Sparrows räkning på sträckan Kristianstad – Arlanda och för BRA på slingan Halmstad – Jönköping – Bromma. 

– Vi kommer inte att flyga själva, utan kommer att ta in underleverantörer som vi har en relation med sedan tidigare. Förhoppningsvis får vi en chans att fortsätta åtminstone fram till oktober nästa år då vi kan börja fasa in vår egen kapacitet, säger Amapolas vd Erik Selén till TT.

Vilka de underleverantörerna är har ännu inte kommunicerats. Inte heller hur många stolar och antalet flygningar som ska genomföras på de tre linjerna, varav en antagligen också ska slingas via Kramfors. Amapola har sakta breddat sig från fraktsidan till att också flyga passagerartrafik på uppdrag av olika beställare. Om engagemanget i svallvågorna efter Nextjet är ett första steg att på allvar vara med i den kommande stora upphandlingen är inte uttalat. 

– Nextjet hade rykte om sig på slutet att inte flyga enligt tidtabell, och de hade väldigt stora tekniska problem. Det har vi alltid lyckats med till våra kunder, så det räknar vi med att vi ska göra nu också, säger Erik Salén till TT.

Samtidigt har det kommit signaler från Lars-Henrik Andersson på advokatfirman Lindahl som förvaltar konkursboet efter Nextjet, att det pågår förhandlingar med intressenter som kan tänka sig att köpa delar av konkursboet. Han räknar med att kunna ge besked under fredag denna vecka.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Amapola
Skrivet av F50, 2018-05-31 21:22:38
Tanken är ju att Amapola ska flyga trafiken själv så fort fler flygplan har kommit in i organisationen och fler piloter har hunnit utbildas. Men det tar ju lite tid att tillföra mer kapacitet...
Anmäl inlägget
egen operation
Skrivet av PF, 2018-05-31 13:48:42
Instämmer med vad @turboprop säger.
Kan inte vara meningen att ett bolag tar på sig ett uppdrag för statliga pengar och sen låter något lågprisbolag köra trafiken med div dåliga lösningar.

Gällande kollektivavtal och svenska villkor borde vara ett krav i en upphandling så stora delar av pengarna kommer tillbaka i statskassan i form av sociala avgifter, skatter och konsumtion.
Anmäl inlägget
njäää
Skrivet av orvar, 2018-05-31 13:08:43
ska man bedriva trafik i 7 månader, å vara lönsam, så är det nog knepigt att få det å gå ihop med egen kapacitet. Man har ju sällan sådana "stand-by" resurser tillgängliga.
Ska bli intressant å se vem, och med vad, man kommer att flyga.
Anmäl inlägget
DAT tar Åland
Skrivet av Jan-Erik, 2018-05-31 12:30:28
Ålands landskapsregering meddelar i dag att DAT i samarbete med någon Goldcup (?) tar över Nextjets operationer till Mariehamn.
Anmäl inlägget
Att man aldrig lär sig.
Skrivet av Turbopropp., 2018-05-31 11:39:38
Att ge ett bolag som skall hyra in underlevrantörer som skall utföra trafiken är totalt fel. De borde vara ett krav att de som får trafiken, flyger själva och har ett eget AOC och ett väletablerat bokningssystem. Detta för att garantera hela produkten och att alla pengar kommer till operatören DVS inga mellanhänder som vill ha en del av kakan. Det främjar inte en långsiktig lösning som de upphandlar nu.
Anmäl inlägget
Oseriöst?
Skrivet av Leif, 2018-05-31 08:35:25
Citat: "– Nextjet hade rykte om sig på slutet att inte flyga enligt tidtabell, och de hade väldigt stora tekniska problem. Det har vi alltid lyckats med till våra kunder, så det räknar vi med att vi ska göra nu också, säger Erik Salén"

Hur kan Erik garantera att underleverantörerna levererar både när det gäller teknik och framförallt, väder??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev