Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Emirates: Dubbla avgångar bättre än A380 på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 juni 2018
Två Boeing 777 om dagen istället för en Airbus A380. Emirates går i sommar upp till fjorton avgångar i veckan. Det ger bättre utbud för resenärerna än att sätta in en stor maskin.

Emirates Arlanda
Emirates Arlanda
 
Emirates är ett av de flygbolag som finns med i spekulationerna om vem som ska bli först med en A380 på Arlanda. De fick extra fart när flygbolaget i december förra året gick upp till tio avgångar i veckan. Nu ökar Emirates igen och i en första omgång blir det dubbla dagliga avgångar till Dubai under juli och augusti. Det innebär 720 stolar ut från Arlanda varje dag.

– Sedan tar vi en kort paus och går ner till vanlig tidtabell med en daglig innan vi är tillbaka med 14 avgångar i veckan från den 1 december och hela vintertidtabellen. Sedan utvärderar vi om det blir en permanent double-daily, säger Emirates sverigechef Björn Ekegren till Flygtorget. 

De dubbla rotationerna flygs som tidigare med Boeing 777-300ER vilket alltså ger en betydligt bättre effekt än att sätta in en A380. Cirka 60 procent av resenärerna flyger vidare från Dubai till andra resmål, bland annat Mauritius, Sydafrika Thailand och Indonesien.

– Fler frekvenser efterfrågas hela tiden, det vet vi och då vill vi möta den efterfrågan. Sen tycker jag att det är fantastiskt att det finns en brygga med tre portar på Arlanda.

– Den nya tidtabellen öppnar för smidigare transit till ett antal destinationer som tidigare varit lite svåra att nå. Eftersom det är en kvälls/nattflygning ger den också weekendresenärerna till Dubai nya möjligheter. 

Emirates gjorde debut på Arlanda i september 2013 och trafiken på Stockholm är fortsatt den största av de tre linjerna till Skandinavien. Till skillnad från Köpenhamn, där man använder just en A380, har flygningarna till Stockholm första klass ombord. De åtta stolarna i första klass blir kvar också på den nya rotationen och det finns en sakta ökande efterfrågan på den främsta premiumkabinen, i tillägg till businesskabinen. 

– Det är både svenska och utländska resenärer i vår första klass. Över huvud taget har vi ett ökat antal inkommande till Sverige, särskilt på sommaren. 

Nyligen inledde Emirates ett samarbete med FlyDubai, det statligt ägda lågkostnadsflygbolaget i Förenade Arabemiratet. Det har ökat antalet transitmöjligheter från Dubai men snart också kopplat hela Norden till flygplatsen där i och med att FlyDubai startar trafik på Helsingfors i oktober, en destination som Emirates inte själva flyger på. 

– Det är ett viktigt samarbete bland annat för att de flyger på Somalia och vi ser att just så kallad etnisk trafik ökar i betydelse.





Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Er inte EK i
Skrivet av pf, 2018-06-10 10:27:54
krise ?

Det er vel en på dette forumet som forsøker å konstruere dette ?
Anmäl inlägget
Smart & bra för pax
Skrivet av Abdullah, 2018-06-09 17:19:13
B777 är trevligare och kräver inte lika mycket, bra initiativ av Emirates!
Anmäl inlägget
Inte konstigt alls
Skrivet av lazyme, 2018-06-08 23:59:30
Många som vill till sina hemländer åker via Dubai.
Anmäl inlägget
Varför inte
Skrivet av FA, 2018-06-08 21:50:28
@Gh

Ja, absolut det finns. Kom ihåg att vi lever i det nya spännande Sverige.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Gh, 2018-06-08 19:55:24
Otroligt att det finns underlag för 2 dagliga 777 under sommaren.
Anmäl inlägget
Vilken klimax
Skrivet av Carlo, 2018-06-08 18:35:38
Under en längre tid så har rykten florerat på Arlanda.

Man har liksom köpt det att ett flygbolag som Emirates skulle kunna flyga till Arlanda med en A380. Och swedavia har gjort investeringar, se bara på gate F66.
Men annars helt rätt av Emirates att utöka trafiken med 777. Arlanda har ändå inte kapaciteten att hantera så stora passagerarflöden.
Anmäl inlägget
EK och frakt
Skrivet av Mr €, 2018-06-08 11:00:04
Emirates har en del 777-300ER över som står parkerade på DWC samt bra med frakt till STO så enkel och snabbt lösning.
Anmäl inlägget
A380 gate
Skrivet av HiFly, 2018-06-08 10:49:57
Bara för att någon Nisse på Flygtorget ska klanka ner på allt så betyder det inte att det inte behövs en A380 gate på Arlanda. Dels finns det fler flygbolag än Emirates och dessutom måste flygplatsen kunna ta emot diversions av A380 utan att använda ramp M med bussning. Dessutom kan gaten användas av andra flygplanstyper. Korkat av John Silver!!
Anmäl inlägget
777>A380
Skrivet av Fattar inte, 2018-06-08 09:42:06
A380 is so 2008, why are you still raving about it?
Anmäl inlägget
Fiasko
Skrivet av John Silver, 2018-06-08 08:54:43
Som vanligt har ledningen på Swedavia/ Arlanda flygplats inte den blekaste aning om hur man ska utveckla och en flygplats på framgångsrikt sätt. 3 portade bryggan är ännu en prakt fiasko. Klart att Emirates hellre flyger 2 gångar med B777. Vem som ska flyga på ARN med A380 vet ingen, Thai sysselsätter sina A 380 på andra linjer där dom behövs bättre. A380 reguljärt på ARN kommer inte att hända.
Anmäl inlägget
2 frekvenser
Skrivet av pf, 2018-06-08 08:49:29
gir langt bedre tilbud for reisende, som dermed får langt flere onwards connectioner.....dette styrker også Arlanda.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-06-08 08:23:16
A380 hade ju varit vackert att se på Arlanda, reguljärt. Men ur kommersiell synpunkt så är två avgångar ett smartare drag.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Fyrstadsflyget
BAM
Pilotshop
Air BP
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev