Skriv ut  

Vem flyger mellan Arlanda och Mariehamn?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 juni 2018
Trafiken mellan Arlanda och Mariehamn är åter igång efter Nextjets konkurs. Men vem är det som står bakom trafiken: Air Scandic, DAT, Leap?

Air Åland
Air Åland
 
I tisdags återstartade flygtrafiken mellan Arlanda och Mariehamn. Därmed skapade Nextjets konkurs inte mer än ett par veckors uppehåll i den viktiga flygförbindelsen från Åland. Men det är inte helt lätt att reda ut vem som verkligen flyger trafiken. Enligt ett pressmeddelande från Mariehamns flygplats den 31 maj ska den av finska staten upphandlade trafiken flygas av Danish Air Transport, DAT, på uppdrag av Goldcup och under namnet Air Scandic. Men Air Scandic var ett brittiskt charterflygbolag som gick i konkurs 2005. Och de två dagliga flygningarna sker under DX, alltså DAT’s eget prefix.
         
Goldcup i sin tur är ett företag som ägs av Olsen Gruppen, alltså det norska fiskeri- och rederiföretag som köpt ut flygverksamheten ur Nextjets konkursbo, allt med ambition att snabbt få igång flygtrafiken igen. Att norsk fiskindustri ger sig in på den svenska flygmarknaden var möjligen något otippat, men bakom rederiverksamheten finns ett tydligt flygengagemang: företaget var en av finansiärerna bakom norska FlyViking, det kortlivade försöket att starta ett helt nytt inrikesflygbolag i Norge som gick i konkurs strax innan årsskiftet. Spillrorna av FlyViking hade sedan tidigare återuppstått under namnet NextMove med en ensam flyglinje mellan Örland och Oslo. När köpet av Nextjet var genomfört låg Nextmove lite för nära Nextjet så namnet ändrades till Leap Air och nu närmar det sig: Det är på Leap Air’s hemsida som bokningen av flygbiljetterna mellan Mariehamn och Arlanda sker, de flygningar som alltså DAT utför. Under eget namn.
         
Men ett telefonsamtal till Leap Air kopplas vidare till – de som röjer upp efter konkursen i Nextjet…



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

booking
Skrivet av Ole, 2018-06-19 11:40:46
hvor booker man sin flyvning mellom Arlanda og Mariehamn? Her i Norge finner jeg ingen treff på direkteruter mellom Stockholm og Åland!
Anmäl inlägget
booking
Skrivet av Ole, 2018-06-19 11:40:42
hvor booker man sin flyvning mellom Arlanda og Mariehamn? Her i Norge finner jeg ingen treff på direkteruter mellom Stockholm og Åland!
Anmäl inlägget
DAT
Skrivet av Air Åland, 2018-06-18 22:18:24
5 pax/ tur ryktas det om
Anmäl inlägget
Saab340
Skrivet av Skyvandrare, 2018-06-18 09:32:32
@ABC:
Tanken är ju att flyga Saab340 när Air LEAP är igång.

Givetvis kommer den maskinen och besättningen göra något mer än att bra flyga ARN-MHQ. Det går ju att ta en vända till KOK från ARN eller knyta ihop MHQ med TKU som Nextjet gjorde.
Anmäl inlägget
Svar till ATP
Skrivet av Andreas, 2018-06-17 14:51:38
Jo, som Roger Ålänning skriver är rutten subventionerad, men inte av finska staten utan av Ålands landskapsregering.
Anmäl inlägget
Tror jag fattar...
Skrivet av ABC, 2018-06-16 23:48:18
Vitsen med att operera upphandlad trafik är att man anpassar kostymen efter uppdraget och sedan försöker hitta alternativa användningar för all överskottskapacitet man eventuellt har. Att opererera en AT7 där en Cessna räcker och dessutom i runda slängar runt 10 timmar per vecka kan inte stämma in på något av detta!?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av ATP, 2018-06-16 09:35:59
Men har inte Mariehamn ngt typ bidrag från Finska staten för att hålla igång denna trafik?!
Typ som rikstrafiken i sverige på bla Gällivare linjen?
Jag tror ju inte ens en S340B går att få lönsam på denna linje. Mao fyller inte Finska staten upp med en viss andel pengar för att hålla trafiken igång?
Jag har åkt några ggr och då var vi 5-10st.
Dessutom har priset tidigare år varit lite väl högt med tanke på att blocktiden bara är 20-25min.....
Anmäl inlägget
Upphandlad trafik
Skrivet av sv ABC, 2018-06-15 12:59:29
Vet du vad det innebär ABC?
Anmäl inlägget
Finska staten!?
Skrivet av Roger Ålänning, 2018-06-15 11:02:00
Finska staten har ingenting med flyget mellan Mariehamn och Stockholm att göra. Flyglinjen är upphandlad av det autonoma Ålands landskapsregering enligt gällande EU-regler. Flygplatsen ägs av finska staten, men det är allt.
Anmäl inlägget
DAT ATR 72
Skrivet av ABC, 2018-06-15 10:33:30
Hur ska dom få ekonomi i en trafik där de vardagliga dubbelturerna ger totalt ca 10 flygtimmar i veckan?
Anmäl inlägget
Förståelse
Skrivet av sv Fiffel, 2018-06-15 10:17:54
När man skriver ett inlägg, skriv så att man begriper. Korrekturläs också gärna inläggen.
Anmäl inlägget
Försök till bidrags fusk
Skrivet av Fiffel, 2018-06-15 09:19:30
Här finns inte mycket rent mjöl i påsen. Alla skyller på alla och ingen vet om Dat som nu sitt spå avtalet kommer få något bidrag alls eftersom de bryter mot avtalet på de flesta punkter. Att avtalet inte är uppsatt är en sam eftersom vare sig tidtabell, bagage tillåtelse eller biljetter finns i de avtalade mängder som är stipulerat.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev