Skriv ut  

Sista Dash 8-Q400 lämnar SAS och återuppväcker gamla minnen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 juni 2018
Höger landningsställ vek sig förra året på en av Flybes Dash 8-Q400. Det väcker plågsamma minnen hos SAS som råkade ut för samma olycka tre gånger inom loppet av en dryg månad och snabbt avslutade maskinens historia i SAS. Men faktum är att det dröjt till nyligen innan den sista maskinen lämnade för gott.

En Dash 8-Q400 från Flybe skrapade i underrede och höger vinge när den kanade längs bana 22 på Schipol i februari förra året. Haveriutredningen har nu kommit fram till att det var höger landningsställ som inte låst sig i utfällt läge och därför vek sig när belastningen blev för hög, detta trots att besättningen fått grönt ljus på alla tre ställen inför landningen. Lyckligtvis skadades ingen människa. 

Olyckan ger dock ett eko tio år tillbaka i tiden och är dessutom väl timat i det faktum att SAS i dagarna sålt den sista egna Q400, en maskin som sedan 2008 varit på leasing till Widerøe. Men nu lämnar den och därmed är alla spår av Q400-traumat borta från SAS.

Men det kunde ha blivit annorlunda. Inledningsvis, när turboproppen köptes in från Bombardier år 2000, var de av allt att döma helt rätt maskin för SAS och de mindre regionala linjerna. Men tre haverier inom loppet av en månad gjorde slut på den flygplansepoken i flygbolaget. Det var, liksom hos Flybe, landningsställen som krånglade. Den 9 september vek sig höger ställ vid landningen i danska Aalborg när maskinen kom in från Kastrup. Ingen i den fullsatta kabinen skadades dock. Bara tre dagar senare spökade det igen. Vid inflygning till flygplatsen i Palanga fick inte piloterna indikation på att höger ställ var helt ute. För säkerhets skull gick man till Vilnius men det hjälpte inte, landningsstället vek sig vid landningen. Även denna gång blev det inga personskador men maskinen avskrevs. När ytterligare en Q400 från Augsburg Airways råkade ut för samma sak, ställdes alla Q400 på marken för översyn. Men efter underhåll och reparationer var maskinerna uppe i luften igen efter mindre än en månad. Allt verkade gå bra, men inte mer än två veckor. Då vek sig stället på en SAS-flight från Bergen till Köpenhamn. 

Det beseglade ödet för Dash 8-Q400 i SAS färger. De 25 maskinerna i flottan ställdes på backen och tuffa förhandlingar tog vid med Bombardier. Det slutade med att SAS, troligen till kraftigt reducerade priser, köpte tolv CRJ900 från den kanadensiska flygplanstillverkaren.

SAS Q400 skingrades för vinden, världen över. Men Widerøe har hållit fast vid sina och har i dagsläget 11 maskiner i trafik Och ingen av dem har råkat ut för någon olycka.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dålig kärra.
Skrivet av Herman, 2018-06-23 10:36:27
SAS forna Q400 LN-RDX kraschade i Nepal med fatal utgång.
Anmäl inlägget
Skrivet
Skrivet av Bra, 2018-06-21 19:29:50
Det tar sig... Den här artikeln är bra skriven och stämmer ganska bra med verkligheten. Flygtorget på rätt kurs??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev