Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

BRA och Air Leap konkurrerar på Kristianstad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 juni 2018
Det blev inte mer än ett par dagars stillestånd på flygplatsen i Kristianstad. Både Air Leap och BRA tänker starta trafik till Arlanda respektive Bromma.

Ett flygbolag försvann, ett annat tillkom och så ytterligare ett.  

De senaste dagarna har varit tumultartade för ledningen för Kristianstad Österlen Airport. Först annonserade Sparrow Aviation att de drar sig ur trafiken till Arlanda redan på lördag. Därmed stod flygplatsen utan inrikestrafik och i princip ingen flygtrafik alls. Så kom beskedet att nystartade Air Leap, som just nu formerar sig efter spillrorna av Nextjet, ska ta upp trafiken till Arlanda. 
         
Det ska vara minst 28 avgångar i veckan och de ska flygas med en Saab 340 av allt att döma inhyrd. På den sedan tidigare annonserade trafiken mellan Mariehamn och Arlanda är det in ATR-42 från DAT som ska flyga. DAT har dock inte Saab 340 i flottan så av allt att döma kommer maskinen någon annan stans ifrån.
 
– Det känns fantastiskt kul att så fort efter vår start förra veckan att kunna utvidga trafikprogrammet ytterligare. Kristianstad har ett stort upptagningsområde i sydöstra delen av Sverige, säger Magnus Ivarsson, VD för LEAP.

Nu visar det sig att även BRA har sett ett betydande underlag i regionen runt Kristianstad och tänker i slutet av augusti starta en linje till Bromma. 

– Vi har en tid misstänkt att flygbolaget Sparrow funderat på att lägga ned linjen mellan Kristianstad och Arlanda. Därför har vi hunnit räkna och värdera möjligheterna med att binda samman Kristianstad med Stockholm och våra övriga orter i landet samt Helsingfors via Bromma, säger Christian Clemens, vd för inrikesflygbolaget BRA.

Vilken typ av maskin som BRA ska sätta in på linjen är inte klart. En ATR72-600 är av allt att döma för stor i ett inledande skede och i ögonblicket har BRA heller inte någon ledig kapacitet. Därför blir det troligen en lösning liknande den som gäller på den nya linjen i Jönköping, en inhyrd maskin i storleken 50 stolar. 

– Det är en lösning som fungerar bra. Vi hyr in kapaciteten och har egen besättning i kabinen.

På flygplatsen i Kristianstad kan man nu pusta ut. Där har man haft den uttalade målsättningen att ha en etablerad aktör med kapacitet att hålla trafiken igång. Om det sedan innebär att två flygbolag nu etablerar sig på flygplatsen får framtiden utvisa.
 
- Jag ska ha möte med Air Leap så snart som möjligt och efter det vet vi mer om vad som kommer att hända, säger Jonas Haak, vd för Kristianstad Österlen Airport till Flygtorget.





Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev