Skriv ut   Tipsa en vän  

Stopp för planerna på ett nytt svenskt flygbolag

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 juli 2018
Bas i Växjö och linjer till Stockholm och Oslo. Det var tanken bakom det nya flygbolaget Nobis Air. Men nu har ansökan om tillstånd från Transportstyrelsen dragits tillbaka och planerna lagts på is. Det verkar som att granskningen i lokala media satt stopp för planerna.

Trafiken ska starta den första augusti med två linjer från Växjö, till Arlanda och till Oslo. Det är vad ledningen bakom det nya svenska flygbolaget Nobis Air gått ut med i media och av allt att döma har det också funnits en Saab 340 på plats för att flyga linjerna. Transportstyrelsen har även haft en ansökan liggande inne och även haft eller planerat att ha möte med flygbolaget som har en gällande ICAO-kod.

Men nu har ansökan dragits tillbaka. Varför är oklart, det enda meddelandet som finns är att man ska återkomma.

Den troliga orsaken är att media, framför allt tidningen Smålandsposten, gjort en gedigen granskning av i första hand de två som säger sig stå som finansiärer av flygbolaget. De har då hittat en person som tidigare förekommit i en rad tvivelaktiga affärer, bland annat Onecoin, en så kallad kryptovaluta. Investerare utlovades stora värdestegringar men det har istället rört sig om ett avancerat pyramidspel, menar bland andra Lotteriinspektionen. Skatteverket har även ifrågasatt den rekordsnabba tillväxten i det bolaget som sysslade med Onecoin. Det uppstod då snabbt misstankar om att tillgångar där har använts för att finansiera starten av det nya flygbolaget. Trots det höll Pehr Karlsson och Håkan Melin, de två som, enligt egen uppgift stod bakom Nobis Air, en hög profil och menade att de första flygningarna till Visby under Almedalsveckan bara var starten på något ”ohyggligt stort”. Enligt uppgifter ska rekryteringen av både flygande personal och tekniker ha varit långt gången.

I takt med de olika avslöjandena har dock flera i ledningen hoppat av, någon ersatts med personer från norska Fly Viking. Inte heller den flygansvarige Jan Redmo, pilot och en av dem som var med och startade Blekingeflyg, är längre med i ledningen. Hemsidan är nu släckt och det går inte att kontakta flygbolaget.

Med tanke på att Transportstyrelsen i sin granskning bland annat ser på ekonomiska förutsättningar för att långsiktigt kunna driva ett flygbolag och att det ska finnas bred flygkompetens i verksamheten, är det inte förvånande att ansökan om ett drifttillstånd har dragits tillbaka.

Flygtorget har utan resultat sökt bland andra Jan Redmo.





Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

En paradox i det svenska samhället
Skrivet av Eurozone , 2018-07-05 10:47:15
Finansiering genom spel och saknad kompetens- det är ju precis vad som krävs för att vara socialdemokratisk politiker i dagens Sverige.
Men när det gäller att driva företag så är det stopp!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev