Örebro tillhör de flygplatser i landet som har en egen linje till någon av de större internationella hubbarna, i det här fallet Köpenhamn. Men nu, knappt tre år efter starten i oktober 2015, läggs linjen ner. En tumregel sägs vara att en ny linje behöver ett par-tre år på sig för att stabilisera sig och bli ett alternativ för resenärer i regionen. Det har inte lyckats i Örebro. En undersökning gjord för två år sedan visade att 20 procent av utrikesresenärerna i Örebro hellre åkte till Arlanda än till den egna flygplatsen. Det mönstret har fortsatt och nu menar ledningen för Örebro Läns Flygplats att linjen inte heller på sikt kommer att bli lönsam och därför ska läggas ner med omedelbar verkan.
- Vi vet att flyglinjen är mycket viktig för regionen men vi måste ta ansvar för bolagets ekonomi och agera affärsmässigt på ett bra sätt säger Irén Lejegren, Styrelseordförande för Örebro Läns Flygplats AB i ett uttalande.
Flygningarna har varit upphandlade av estniska Nordica som tidvis flugit trafiken med en egen CRJ-900 men större delen av tiden har man i sin tur hyrt in brittiska BMI Regional som använt en Embraer 145 på den relativt korta sträckan till Kastrup.
Ekonomin förbättrades under en tid när linjen slingades vidare från Köpenhamn till Groeningen i Holland. Det gjorde att Örebro fick en genomgående utrikeslinje till två länder samtidigt som Kastrup kunde räkna in en regional linje till Holland. Den slingningen upphörde dock efter en tid och när ekonomin inte längre kunde motivera ett fortsatt flygande stängdes linjen helt den 2 juli.
Med cirka 20 mil till både Arlanda och Bromma ligger flygplatsen i Örebro för nära för att ha någon linje till Stockholm. Den kvarvarande inrikeslinjen är istället trafiken mellan Borlänge och Malmö som gör en mellanlandning i Örebro. Flygplatsen har dock nyligen genomfört ett ambitiöst investeringsprogram som bland annat förlängt landningsbanan till 3 280 meter, en av de längsta i landet. Det ökar möjligheterna att ytterligare satsa på frakt.
– Frakten är stark i regionen och vi har redan idag DHL och TNT som flyger 737:or och 757:or till de stora hubbarna nere i Europa. Det gör oss till den fjärde största flygplatsen när det gäller vikten på godset. Med en ännu längre bana finns möjligheter att växa på fraktsidan samtidigt som vi blir mer attraktiva för de stora researrangörerna. Nu kan vi ta till exempel en A330 med full last direkt härifrån till Thailand och Mexiko, har Mikael Smedberg, vd på flygplatsen tidigare berättat för Flygtorget.
Samtidigt återupptas arbetet på att kunna knyta en ny utrikes reguljär flyglinje till flygplatsen.
Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Arlanda
Skrivet av Örebro, 2018-07-20 06:43:58
Varför skriver ni om Arlanda/Märsta en liten flygplats i Europa, som vill ha en bana till, hahaha!!!!!!
|
|
Usch
Skrivet av Korrupt, 2018-07-20 06:40:26
Linjen dödsdömd pga Atlas Copco mfl företag åker med 4 5 taxi om dan till Arlanda om dan för att de anställda ska få Eurobonuspoäng som ska tillfalla betalaren, men tas ut privat av den anställde, allt som vanligt i hyckleri Sverige, det nya DDR.
|
|
Svar: Arlanda.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-07-18 16:53:41
Har inget emot AC i sig. Den ger nog rätt stora framtida intäkter. Såg för några år sedan på Swedavias hemsida att man har planer för stor ombyggnation av de äldre delarna av T5 och lite annat utöver de redan aviserade projekten. AC kanske byggs för att finansiera de projekten, men att man av konkurrensskäl inte går ut med dem än. Fri spekulering av mig bara.
|
|
Banor och terminaler
Skrivet av Arlanda, 2018-07-18 07:35:55
Samtidigt som det byggs kontor för fullt på Arlandas primära parkeringsytor så saknar två banor kapacitet för långlinjestarter och dessutom är både ankomst och avgångshallar i Terminal 5 hopplöst för små och i katastrofklass. Pinsamt Swedavia!!
|
|
Banor
Skrivet av KK, 2018-07-17 18:48:03
Nä tydligen är det för svårt att fatta för ledningen på ARN at banförlängning är mycket viktigare än kontorsbyggande och idiotiska planer om 1-2 nya troligen korta banor
|
|
Var
Skrivet av sv Vattenspridaren, 2018-07-17 17:04:12
du att frakten skall användas? I frakthänseende ligger Örebro bra till. Varför tror du att bolagen vill flyga dit? Inga slottider hyggligt centralt.
|
|
Håhåjaja
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-07-17 15:18:21
Så lilla Örebro kan förlänga sin bana, men Arlanda kan inte förlänga en bana, så att man har två banor av full längd? Kontor är viktigare. Skön prioritering.....
|
|
Varför sprida ut?
Skrivet av Vattenspridaren, 2018-07-17 07:37:03
Är det inte bättre att frakten landar & startar i närheten av där den ska användas?
|
|