Flygbolaget Leap utmanar på Jönköping

Publicerad den 21 augusti 2018
Kommentarer
I maj stod Jönköping utan inrikes flyg när Nextjet gick i konkurs. Igår startade Leap en linje till Arlanda medan BRA snart återupptar trafiken till Bromma. Det är första gången på länge som två inrikesflygbolag konkurrerar på flygplatsen.
Jetstream

Jetstream

 

Igår lyfte Leaps premiärmaskin från Jönköping Airport till Arlanda. Därmed drar det nya svenska flygbolaget igång trafiken i Sverige på allvar och utmanar också BRA på linjen mellan Jönköping och Stockholm. Det faktum att Jönköping nu har trafik till båda flygplatserna i Stockholm, Leap till Arlanda och BRA till Bromma, välkomnas av flygplatschefen Rony Forsberg.
 
– Det är bra att vi fått ett flygbolag som flyger till Arlanda eftersom 30 procent av resenärerna ska flyga vidare, säger han till svd.se
BRA var i våras snabbt ute och kunde ta över efter konkursade Nextjet redan efter två veckor. Med inhyrd kapacitet från Amapola, en Fokker 50, flyg man linjen till Bromma under en månad, fram till semesteruppehållet den 21 juni. Den trafiken återupptas den 1 september, även nu med en Fokker 50. Det gör att Leap i dagsläget är ensamma på att hålla inrikestrafiken till Stockholm igång och gör det också försiktigt: De två första veckorna är det två avgångar om dagen med en Jetstream 31 och 19 stolar, inhyrd från holländska AIS. Den byts sedan, när BRA återupptar trafiken till en Saab 340 med 30 stolar ombord.
 
– Vi hoppas naturligtvis kunna sätta in fler flyg framöver, säger Magnus Ivarsson, vd på Leap till svt.se
BRA å sin sida startar med tre dagliga rotationer och 50 stolar ombord på en Fokker 50. Det gör att när båda flygbolagen är igång flygs det 210 stolar per dag i varje riktning. Det blir en kapacitetsökning i jämförelse med tidigare även om Nextjet bitvis flög fem gånger om dagen men då oftast med en Saab340. 
 
Jönköping hade förra året knappt 114 000 passagerare, varav drygt 35 000 var inrikespassagerare. Utrikesmarknaden är alltså cirka dubbelt så stor som inrikes vilket bäddar för en hård konkurrens. Under årets fem första månader i år, när Nextjet flög mellan Jönköping och Arlanda, låg antalet passagerare på i snitt 2 500 varje månad. Avgörande för hur konkurrensen utvecklar sig är om det är Arlanda eller Bromma som kommer att locka passagerarna. 
Leap hade vissa planer på att utmana BRA även på Kristianstad som stod utan trafik när Sparrow gick i konkurs. Där valde man att skrota de planerna och istället fokusera på Jönköping och Karlstad. I Karlstad, där trafiken startar den 1 september med en Saab 340 blir Leap ensam operatör på samma sätt som BRA är ensamma på fyra av de fjorton destinationerna utanför Stockholm: Kristianstad, Halmstad, Trollhättan och Växjö.
 
Genom åren har det vid olika tillfällen funnits konkurrerande flygbolag på den relativt korta sträckan mellan Jönköping och Stockholm. Den lokalt förankrade Flyglinjen har flugit vinge vid vinge med både Skyways och Höga Kusten Flyg. Den främsta konkurrensen är dock fortsatt biltrafiken längs de cirka 32 milen till Stockholm.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Göran
2018-08-21 23:51

Tilldelas man detta ombord?

Tony
2018-08-21 11:57

Att jag skulle sätta mig i den där lilla maskinen! Hellre bananbåten!

Orvar
2018-08-21 10:19

Ett lycka till ! samt ett antal passagerare…..
Genom att flyga till två destinationer i Sth. så eroderar man troligen lönsamheten rejält för varandra. Sak bli intressant å se hur länge Leap härdar ut.

Svantespeedy
2018-08-21 09:44

Hoppas att det går bättre denna gång Mangus

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten