WOW Air
I december lanserar WOW Air en linje till Delhi i Indien. Det är flygbolagets första försök med trafik till Asien och man räknar med att kopplingen till det egna linjenätet i USA ska ge framgångar. Och framgångar är vad det bara sju år gamla flygbolaget har skördat sedan de startade trafik enligt samma princip som Icelandair framgångsrikt drivit i flera decennier: Knyta ihop Europa och Nordamerika via ett transitstopp på Island. Trots en växande efterfråga på direktlinjer har WOW växt från blygsamma 400 000 passagerare 2013 till cirka 3,6 miljoner passagerare i år.
Det innebär också att WOW Air redan nästa år kan passera huvudkonkurrenten Icelandair och bli största flygbolag på Island. Lägg till en stabil ökning av flygtrafiken till Island i allmänhet, i dagsläget flyger närmare 30 flygbolag på ön, inklusive de flesta lågkostnadsbolagen, och det är lätt att se att Icelandairs ställning är hotat från flera håll. Mycket riktigt har det börjat skaka under marken på flygbolaget som i olika skepnader och namn funnits sedan 1937. Från att ha varit det totalt dominerande flygbolaget på Keflavik är Icelandair nu nere i under 50 procent av den samlade trafiken på flygplatsen. De senaste dagarna ökade dramatiken när en analys av trafikutvecklingen för resten av 2018 visade att nedgången fortsätter och att marknadsandelen minskar snabbare än beräknat och vinstprognosen är i de närmaste halverad. Flygbolagets VD Bjorgolfur Johannsson tog konsekvenserna av det och avgick omedelbart.
Men det inte enbart Icelandair som plågas av den allt hårdare konkurrensen på Island. Snabbväxaren WOW Air jagar just nu friskt kapital för att täcka förlusterna på 45 miljoner dollar och samtidigt fortsätta den egna expansionen och på sikt även genomföra en börsintroduktion.