SAS BAE
SAS har sedan början av september hyrt en BAe146-200 från det tyska flygbolaget WDL Aviation. Det är inte första gången som flygbolaget flyger trafik för SAS. År 2008 flög två maskiner en del regionala linjer efter att SAS med omedelbar verkan tagit sina Q400 ur trafik efter haveritillbuden när hjulställen knäcktes vid landning. Då var maskinen målad med SAS-loggan på stjärtfenan tillsammans med den stolta devisen ”Flying for Scandinavian Airlines” målad på flygkroppen. Denna gång ska den enda maskinen dock inte målas i SAS färger.
Det är efterdyningarna av trafikproblemen under sommaren som ligger bakom att den något udda maskinen nu flyger för SAS. Det är också en relativt kort period, september månad som inhyrningen gäller. Maskinen kom till Köpenhamn den 2 september och redan dagen därpå gick den en första rotation till Göteborg som SK433/434. Göteborg är också enda destination i Sverige som maskinen enligt planerna ska trafikera. I dagarna presenterades flygprogrammet för resten av månaden och det är i första hand längre regionala flighter som gäller:
Köpenhamn – Aalborg
Köpenhamn – Aarhus
Köpenhamn – Birmingham
Köpenhamn – Brussels
Köpenhamn – Edinburgh
Köpenhamn – Gothenburg
Köpenhamn – Helsinki
Köpenhamn – Stavanger
Köpenhamn – Toulon
Köpenhamn – Wroclaw
WDL Aviation är ett tyskt flygbolag med rötter tillbaka till 1974. Det flyger ingen linjetrafik utan huvudsaklig produktion är charter och wet-lease. Den maskin som nu flyger för SAS, D-AZFR, har drygt 30 år på nacken sedan leveransen 1998. Faktum är att den under cirka fyra år ingick i Malmö Aviations flotta och flög inrikes i Sverige.
Ytterligare två gamla trotjänare flyger just nu för SAS. Det är DAT som hyr ut två MD-maskiner, OY-RUT och OY-RUE, även de baserade i Köpenhamn där de sätts in på linjer till bland annat Nice, Malaga och Heathrow. De är dock något yngre maskiner med 27 respektive 28 år i tjänst.
Det finns 5 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
CJR
Skrivet av SKRUTTEN, 2018-09-15 12:29:27
Tror också att Nordica , trafikerar med 1 CRJ åt SAS då jag åkte med Nordica till Riga här om dagen från Arlanda.
Antar att det är Cittyjet som inte har bemanning, och de flesta avgångar i somras som blev inställda av SAS var väl just pga deras underleverantör Cityjet inte hade crew.
De kostade väl SAS ca 100miljoner i inställda flyg
|
|
D-AZFR?
Skrivet av Pelle, 2018-09-15 09:19:44
D-AZFR flyger i detta nu (15/9) mellan SXB och LYS, det är väl knappast en SAS-flight? Den är för övrigt 1,5h sen...
|
|
.
Skrivet av MrX, 2018-09-14 19:25:39
WDL Aviation har dessutom redan haft den tveksamma äran att cancellera CPH - GBG några gånger pga teknik, någon förvånad när man flyger en skrothög som ansta bolag ej tar i tång med?
Någon som fortfarande tror att SAIL levererar? MD’s till SAIL destinationer, kvalitet...
|
|
Sas
Skrivet av Pilot, 2018-09-14 19:12:02
Jag tror jag köper en Metro III och klistrar på en SAS logga och börjar sälja Biz biljetter
|
|
30 år?
Skrivet av -88, 2018-09-14 07:20:51
Om den levererades 1998 så är den väl bara 20 år gammal, kanske var det 1988?
|
|