KLM
Glädjen var hög i tak när KLM började flyga mellan Amsterdam och Växjö. Det är den fortfarande. Beläggningen har legat på cirka 85 procent av de 88 stolar som är ombord på den Embraer ER175 som KLM flyger dagligen till hubben på Schipol. Linjen har också varit med om att dra upp passagerarsiffrorna för flygplatsen: från juli 2017 till juli 2018 har flygplatsen haft drygt 281 000 passagerare, siffror man inte sett på 18 år.
Men under den kommande vintersäsongen bantar KLM närvaron i Växjö med två avgångar.
– Det är veckans två svagaste avgångar, tisdagar och lördagar som temporärt försvinner. Men i mars är KLM tillbaka med daglig trafik igen, säger Ulf Axelsson, flygplatschef på Växjö Smålands Airport till Flygtorget.
– Den goda starten efter bara ett par månaders trafik har också startat diskussioner om att dra upp målsättningen ytterligare.
– Ja, målsättningen är att ha två dagliga avgångar på måndagar och fredagar, de två stora resdagarna. Det ger ännu fler möjligheter att knyta ihop resorna med KLM’s övriga linjenät ut från Amsterdam.
Det kan liknas vid utvecklingen i Linköping. Dit har KLM flugit en linje i tiotalet år och är idag uppe i tre dagliga avgångar. Det gör att resenärerna inte har mer än någon eller några timmar väntan på Schipol. Över huvud taget har KLM de senaste åren gjort en satsning på de Skandinavien och flyger till både huvudstadsflygplatserna och till en rad regionala flygplatser.
Även Wizz Air drar ner på kapaciteten till Växjö under kommande vintersäsong. Det är trafiken till Tuzla och Skopje som tas bort ur flygprogrammet. Enligt Wizz ska dock båda linjerna återkomma i mars. Det är en svagare efterfrågan under vintern i kombination med flygskatten och i viss mån bränslepriserna som ligger bakom beslutet.
– Det är så oerhört små marginaler för flygbolagen idag att flygskatten spelar in i de beslut som ligger till vilka flygplatser man flyger till. Skatten gynnar ingen utan det vore bättre med styrda bidrag till olika åtgärder kring klimatarbetet inom flyget.
Smålands Airport är själva med i ett klimatarbete på eget initiativ. När KLM startade den nya linjen genomfördes flygningen med biobränsle och samtidigt gick startskottet för ett arbete på att öka både tillgången och efterfrågan på biobränsle. Tanken är att undersöka möjligheterna att producera grönt bränsle till flyget, bland annat från de småländska skogarna.
– Det är en del i en unik satsning på ett mer miljövänligt flyg. Tillsammans med Växjö kommun, flygbolaget KLM, SkyNRG, Södra, Luleå universitet och tankesmedjan Fores satsar vi på att få fram fossilfritt flygbränsle, fortsätter Ulf Axelsson.