Skriv ut  

KLM drar ner men vill fördubbla i Växjö

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 17 september 2018
Två dagliga turer dras in under vinterna. Men i mars är KLM tillbaka i Växjö och vill på sikt öka till dubbla dagliga turer vissa dagar.
Även Wizz Air reducerar i Växjö under vintersäsongen – med hänvisning till flygskatten.

KLM
KLM
 
Glädjen var hög i tak när KLM började flyga mellan Amsterdam och Växjö. Det är den fortfarande. Beläggningen har legat på cirka 85 procent av de 88 stolar som är ombord på den Embraer ER175 som KLM flyger dagligen till hubben på Schipol. Linjen har också varit med om att dra upp passagerarsiffrorna för flygplatsen: från juli 2017 till juli 2018 har flygplatsen haft drygt 281 000 passagerare, siffror man inte sett på 18 år.
         
Men under den kommande vintersäsongen bantar KLM närvaron i Växjö med två avgångar.
 
– Det är veckans två svagaste avgångar, tisdagar och lördagar som temporärt försvinner. Men i mars är KLM tillbaka med daglig trafik igen, säger Ulf Axelsson, flygplatschef på Växjö Smålands Airport till Flygtorget.
 
– Den goda starten efter bara ett par månaders trafik har också startat diskussioner om att dra upp målsättningen ytterligare. 
 
– Ja, målsättningen är att ha två dagliga avgångar på måndagar och fredagar, de två stora resdagarna. Det ger ännu fler möjligheter att knyta ihop resorna med KLM’s övriga linjenät ut från Amsterdam.
         
Det kan liknas vid utvecklingen i Linköping. Dit har KLM flugit en linje i tiotalet år och är idag uppe i tre dagliga avgångar. Det gör att resenärerna inte har mer än någon eller några timmar väntan på Schipol. Över huvud taget har KLM de senaste åren gjort en satsning på de Skandinavien och flyger till både huvudstadsflygplatserna och till en rad regionala flygplatser.
         
Även Wizz Air drar ner på kapaciteten till Växjö under kommande vintersäsong. Det är trafiken till Tuzla och Skopje som tas bort ur flygprogrammet. Enligt Wizz ska dock båda linjerna återkomma i mars. Det är en svagare efterfrågan under vintern i kombination med flygskatten och i viss mån bränslepriserna som ligger bakom beslutet.
 
– Det är så oerhört små marginaler för flygbolagen idag att flygskatten spelar in i de beslut som ligger till vilka flygplatser man flyger till. Skatten gynnar ingen utan det vore bättre med styrda bidrag till olika åtgärder kring klimatarbetet inom flyget.
         
Smålands Airport är själva med i ett klimatarbete på eget initiativ. När KLM startade den nya linjen genomfördes flygningen med biobränsle och samtidigt gick startskottet för ett arbete på att öka både tillgången och efterfrågan på biobränsle. Tanken är att undersöka möjligheterna att producera grönt bränsle till flyget, bland annat från de småländska skogarna. 
 
– Det är en del i en unik satsning på ett mer miljövänligt flyg. Tillsammans med Växjö kommun, flygbolaget KLM, SkyNRG, Södra, Luleå universitet och tankesmedjan Fores satsar vi på att få fram fossilfritt flygbränsle, fortsätter Ulf Axelsson. 



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygskatt?
Skrivet av Akktu Stakki, 2018-09-17 11:36:36
Undrar om de bolag som ökar och kommer med nya linjer, som exempelvis i GOT också skyller på flygskatten?
Anmäl inlägget
DEL
Skrivet av Kellogs Von Kirvesniemi, 2018-09-17 09:04:03
Denna linje kommer inte att ge full utdelning förrän den har double daily. I alla fall under veckorna. Morgon och eftermiddag behövs. Då kan KLM feeda till alla långlinjer och feeda hem. Nu måste man övernatta i AMS om man vill fortsätta. Och det är ju ok men inte för affärsresenärerna.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev