Skriv ut  

BRA tar in en fjärde Fokker för ny linje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 september 2018
I dagsläget har BRA tre Fokker 50 inhyrda för trafik i södra Sverige. Nu utökas flottan med ytterligare en maskin för en ny linje i norr.

Fokker 50
BRA Fokker 50
 
Det är en linje som flugits av såväl Linjeflyg och Skyways på sin tid som av Direktflyg och Nextjet i närtid. Det innebär att det finns en tämligen väl upparbetad marknad, främst på affärssidan, att flyga direkt mellan Sundsvall och Göteborg och slippa en transfer på Bromma eller Arlanda.

Det var hösten 2014 som Nextjet tog upp linjen i sitt eget trafikprogram och flög den tämligen kontinuerligt, tidvis med jetkapacitet, fram till konkursen i våras. Då blev den en av de linjer som BRA tog över och satte snabbt in de resurser som fanns att tillgå för att hälla sträckan vid liv.

– Vi ville visa att vi menade allvar och flög den fram till midsommar. Men det blev samtidigt inte de tider som linjen förtjänade utan för att kunna slinga den med våra maskiner blev det avgångar mitt på dagen. Nu tar vi ett omtag och ger den en nystart från den 22 oktober, säger Emmas Sandsjö, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.

Den nya tidtabellen ger en morgon och en kvällsavgång i vardera riktningen med möjlighet att flyga fram och tillbaka över dagen. Flygtiden på 1 timme och 35 minuter halverar restiden i jämförelse med den vanliga vägen via Bromma eller Arlanda som tar cirka 2,5 till 3 timmar.

BRA hyr in ytterligare en Fokker 50 från Amapola för att flyga trafiken. Det är den fjärde Fokker i ordningen som nu flyger i BRA’s färger och med egen kabinpersonal ombord. De övriga är igång mellan Jönköping och Bromma och Kristianstad och Bromma, även de två konkursade linjer efter Nextjet och Sparrow medan den tredje flyger den klassiska Golden Air-rotationen mellan Trollhättan och Bromma.

– Vi har utvecklat ett mycket bra samarbete med Amapola och de kan ställa upp med de resurser som vi behöver. Framför allt är Fokker 50 rätt storlek för de linjer där vi satt in den. En ATR med 72 stolar är helt enkelt för stor och det hade inte fungerat att drifta de linjerna med den.

BRA följer alltså utvecklingen hos många övriga flygbolag genom att ta in underleverantörer på tunna linjer där den egna flottan inte har rätt kapacitet.

– Man kan säga att vi har en enhetsflotta med dels ATR72-600, dels de större Avro-maskinerna som på sikt ska bytas mot de nya Airbus A220. Genom att komplettera med inhyrd kapacitet kan vi bygga upp de nya linjerna successivt. Sundsvall-Göteborg ser vi som en permanent satsning i vårt linjenät och skulle den växa, har vi möjlighet att antingen öka antalet frekvenser eller sätta in en större maskin.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev