Skriv ut  

SAS halverar poängen på Eurobonus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 oktober 2018
De billiga biljetterna har blivit för billiga och ger för höga poäng i Eurobonus. Därför sänker nu SAS intjäningen per biljett drastiskt, i vissa fall en halvering, i vissa fall försvinner de helt.

SAS Eurobonus ger olika antal bonuspoäng beroende på typ av biljett: ju dyrare biljett desto fler poäng. Samtidigt har antalet prisklasser ökat de senaste åren i och med att de alla billigaste biljetterna infördes, GO Light. Men även GO, alltså det som tidigare var Economy, har fått ett par varianter med ombokningsbara och icke ombokningsbara biljetter.
Det är i dessa grupper med de billigaste biljetterna som antalet poäng minskas väsentligt och redan från den första december i år.
 
– Vi följer med den utveckling som pågår bland flygbolagen och bland andra British Airways, KLM och Air France har redan gjort liknande justeringar. Det beror i sin tur på att biljettpriserna i de lägsta klasserna har sjunkit och det är det som vi nu justerar, säger SAS presschef Freja Annamatz till Flygtorget.
 
Det är dock tämligen drastiska sänkningar av bonuspoängen för dem som väljer att resa i GO Light och GO med icke ombokningsbara biljetter. En biljett från Skandinavien till Boston eller New York gav tidigare 3 000 poäng för en GO-biljett. Det reduceras nu till 1 600 poäng i GO/icke ombokningsbar och till 200 poäng i GO Light. De längre intercontlinjerna till Asien gav tidigare 4 500 poäng och reduceras nu till 2 400 i GO/icke ombokningsbar och 240 i GO Light. Resenärer med Go Light får över huvud taget inga poäng för resor inom Skandinavien.
 
I de övriga biljettklasserna, de dyrare GO-biljetterna som är ombokningsbara, Plus och Business sker inga förändringar av intjäningen. Inte heller gränserna för hur många poäng eller flygningar som behövs för att komma till en högre bonusnivå påverkas. 
 
De nya reglerna träder i kraft omedelbart och gäller för resor som sker efter den 1 december i år. Det är på dagen tre år sedan SAS senast ändrade i Eurobonus som man då menade hade blivit för generöst i takt med fallande biljettpriser. Även då reducerades intjäningen av bonuspoäng drastiskt men kompenserades också av att gränserna för att nå ett Guld- eller Diamantkort sänktes.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fel i artikeln!
Skrivet av Patrik, 2018-10-04 10:13:42
Det stämmer INTE att man inte får några poäng i SAS GO LIGHT inom skandinavien. Alla eurobonusmedlemmar kommer fortsatt att tjäna poäng på alla flighter. Se poängtabeller på SAS hemsida: https://www.sas.se/eurobonus/poangtabeller/
Anmäl inlägget
Har försökt att gå ur...
Skrivet av Show Me The Money, 2018-10-03 05:19:52
... i drygt tio års tid!
Anmälde mig till Eurobonus 2002 men redan efter ett par år försökte jag hitta på hemsidan var man kan avsluta sin profil men utan resultat.
Star Alliance är ett av de sämsta flygbonusprogram som finns om man är dykare och lever i Karibien ett par månader om året.
Länge leve Skyteam och KLM!
Anmäl inlägget
omvänd effekt?
Skrivet av Analytikern, 2018-10-02 17:49:57
Eller så kanske man skulle marknadsföra sig med sitt s.k. generösa bonussystem och locka över folk till sitt lojalitetsprogram från andra allianser? Men man satsar inte på öka intäkterna antagligen!.
Anmäl inlägget
Inte hållbart
Skrivet av Gullan Purser&EurobonusExpert, 2018-10-02 14:52:39
Ja så blir det, det är inte hållbart med de intjänings nivåer på poäng vi har idag.
Våra mest prisvärda biljetter ger poäng som nästan motsvarar hela resan.

Men Kaffe & The kommer alltid att vara gratis, och fortfarande fulla koppar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev