Skriv ut  

Air France sätter in Joon och ökar konkurrensen på Stockholm

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 oktober 2018
Oslo, Bergen och snart också Stockholm. Air France sätter in det egna flygbolaget Joon för att pressa kostnaderna och öka konkurrensen med SAS och Norwegian.

Joon
Joon
 
Joon är Air France version av vad Eurowings är för Lufthansa och Level är för IAG, ett flygbolag med möjlighet att konkurrera på den europeiska marknaden med nivåer som moderbolaget inte klarar. Vid lanseringen i slutet av förra året talade ledningen för Air France om Joon som ”ett nytt redskap för flygbolaget” och drog samtidigt igång en reklamkampanj som siktade mot en målgrupp som man kallade ”millenials”, yngre, globalt inriktade yngre människor.

Men det går ändå inte att sätta in Joon i den övriga gruppen av lågkostnadsbolag i Europa. Dels flyger man både kortlinjer och långlinjer, dels har flygbolaget olika klasser och servicenivåer ombord. Joon ska också användas för att bygga ut Air France linjenät och vara en plattform där olika nya koncepts kan testas. Utan tvekan är Joon också ett flygbolag med lägre driftkostnader än stora Air France, även om det mäktiga franska pilotfacket tvingade ledningen att ha samma pilotlöner i Joon som i Air France.

Nu har Air France beslutat att ersätta de egna tre dagliga flygningar till Arlanda med fyra dagliga utförda av Joon. Eftersom Joon bland annat presenterats som ”en starkt konkurrenskraftig enhet som ska användas för att bibehålla de svåraste rutterna i Europa”, tyder det på att Air France haft lönsamhetsproblem i trafiken mellan CDG och Arlanda. I dagsläget flyger SAS två-tre dagliga rotationer från Stockholm till Paris medan Norwegian har en daglig flygning sex dagar i veckan. Men enligt färska siffror har Air France haft en tillväxt i trafiken på de nordiska länderna med 6 – 8 procent varje år. Swedavia menar också att de ser möjlighet till att marknaden för trafik mellan Stockholm och Paris kan öka ytterligare. Fyra dagliga rotationer med Joon istället för tre med stora Air France kan vara ett sätta att skaffa sig ett försprång i det marknadsarbetet.

Vad som ska ske med Air France linje mellan Paris och Göteborg är ännu oklart. Där är å andra sidan konkurrensen inte lika hård. Tidigare har Air France också använt Hop!, ett regionalt flygbolag med lågkostnadsprofil för trafik mellan Göteborg och Lyon.

Joon flyger en flotta med maskiner ur Airbus A320-familjen och har sedan tidigare trafik på Oslo där man ersatt Air France och ska senare i höst ersätta det franska statliga flygbolaget även till Bergen.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

@Anna
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-09 09:15:06
Vem har sakt nånting om nya plan? Det kan ju vara gamla ex. AF plan...
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Anna, 2018-10-09 07:27:36
Kul med nåt nytt! Det här blir mitt självklara val framöver! Snygg image och nya plan! Nåt som sticker ut mot WT expressen!
Anmäl inlägget
Hopp pg Joon
Skrivet av Erik, 2018-10-08 21:02:02
Hvordan kan dette øke konkurransen? Hop! Gjorde det ikke , hvorfor Joon!
Anmäl inlägget
Frågan er ikke bare
Skrivet av pf, 2018-10-08 20:16:49
t/r CDG, men vel så mye ut i verden via CDG.
Anmäl inlägget
Fortsatt Air France på GOT...
Skrivet av Hipp, 2018-10-08 19:46:14
...men det är mycket riktigt "Operated by Hop". Den är inte bokningsbar på Hops hemsida. Arlanda blir dock nedgraderad från AF till Joon. Intressant.
Anmäl inlägget
Göteborg
Skrivet av Hop!, 2018-10-08 11:46:06
Det finns väl ingen konkurrens överhuvudtaget mellan GOT-CDG. Mig veterligen flyger inget annan bolag den sträckan. Och det är dessutom Hop! som flyger där, inte AF.
Anmäl inlägget
Trist
Skrivet av Jemmy, 2018-10-08 10:45:22
Trist. Lika lite som svenskar i allmänhet är intresserade av att/kan betala för business class, och god service, tror jag inte att den "yngre" målgruppen kommer orka bry sig om Joon, och att det istället resulterar i ett ytterligare tapp till Norwegian och SAS. Denna oklarhet gissar jag på leder till ett stadigt tapp för dem ganska snart start.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev