Skriv ut  

Världens längsta flyglinje återinvigd

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 oktober 2018
Singapore Airlines är återigen rekordhållare i långflygningar. Den återinvigda linjen mellan Singapore och New York tar närmare 19 timmar att flyga.

Singapore Airlines
Singapore Airlines Airbus A350
 
Singapore Airlines har nu återtagit titeln som det flygbolag som flyger den längsta kommersiella flygrutten i världen: Från Singapore till New York nonstop. Det har flygbolaget i och för sig klarat tidigare, från 2004 och fram till 2013 flögs samma sträcka med en Airbus A340-500 men när bränslekostnaderna skenade för den fyrmotoriga maskinen lades linjen ner. Sedan dess har Singapore Airlines väntat på rätt sorts flygplan för att kunna återöppna linjen och igår genomfördes premiärflygningen med en A350-900ULR.
         
I slutet av september rullade den första A350-900ULR, Ultra Long Range, ut från hangaren i Toulouse.  Det gör Singapore Airlines till launch-customer på modellen och under leveransflygningen tog man i ordentligt. Istället för den relativt snabba cirkel-rutten via Svarta Havet, Kaspiska Havet och Indien till Singapore, gick flygningen rakt norrut, över Norge till Spetsbergen. Sedan korsades polcirkeln innan den långa sträckan genom ryskt luftrum ner till Singapore där premiärflygningen landade efter 16 och en halv timme. En lagom uppvärmning inför starten av linjen till New York. 
         
Singapore Airlines har beställt sju A350-900ULR och ska sätta in hela den flottan i trafik på USA. Trafiken till Newark-flygplatsen i New York, som sedan följs av linjer till Los Angeles och San Francisco, öppnar lite försiktigt med tre avgångar i veckan. Men redan ett stycke in i november är tidtabellen uppe i dagliga avgångar. Flygtiden för SQ21/SQ22, för övrigt samma flightnummer som de tidigare nonstopflygningarna till New York hade, är beräknad till 18 timmar och 45 minuter. Den tiden krävs för att tillryggalägga de 15 700 eller 16 600 kilometrarna som rutten är, beroende på om flygningen går västerut eller österut från Singapore.  Ombord blir det gott om plats, kabinen är inredd med två klasser: 67 stolar i business och 94 i premium economy. Med 161 stolar ombord är det bara hälften av maxkapaciteten i en A350-900 på 325 stolar.
         
A350-900 ULR är en utveckling av den vanliga A350-900 som bland annat ska tillföras SAS i slutet av nästa år. ULR-versionen har fått en förhöjd max startvikt, från 275 ton till 280 ton, framför allt för att kunna ta ombord mer bränsle. Fulltankad tar maskinen 165 000 liter vilket ger en räckvidd på 18 000 kilometer och möjlighet till 20 
timmars nonstopflygning. Bränsleförbrukningen under flygning är 5,8 ton per timme, vilket kan jämföras med de åtta ton per timme som föregångaren A340-500 slukade. 
         
Besättningen ombord, det är fyra piloter som avlöser varandra på flightdeck medan de 13 i kabinen har sammanlagt fyra timmars rast under flygningen, har två dagar ledigt innan och tre dagar ledigt väl framme i New York innan returflygningen. Om det räcker för att kompensera det dussinet tidszoner som passeras, återstår att se.
 
Vid sidan av Singapore Airlines flyger:
Qatar: Auckland – Doa, 14 535 km med en B777-200LR
Qantas: Perth – London, 14 500 km med en B787-9
United: Los Angeles – Singapore, 14 113 km med en B787-9
United: Houston – Sydney, 13 834 km med en B787-9



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Verkar inte vara en 350-900 ULR
Skrivet av Petter, 2018-10-17 00:23:40
Nu har SQ hunnit med tre tur och retur-flighter till New York.
Vad jag kan se är det med individen 9V-SGB.
Det är så vitt jag kan se inte en 350 ULR utan en konventionell 350-900. Eller har jag missat något?
Anmäl inlägget
?
Skrivet av istvan, 2018-10-13 19:38:42
19h nonstop
Nej tack...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev