Skriv ut  

Ny teknik hjälpte Norwegian spara tusentals ton CO2-utsläpp

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 oktober 2018
Helt aktuell väderinformation istället för den som studerades vid start. Det ger en flygning som sparar stora mängder bränsle och utsläpp. Norwegian minskade CO2-utsläppen med två tusen ton på tre månader.

Pilot
Flightdeck
 
Innan en flygning briefas piloterna om väderförhållandena och planerar flygrutten efter den informationen. Men det är väderinformation som i de flesta fall är standardiserad och i vissa fall är ett par timmar gammal och det kan ha skett betydande förändringar i vädret sedan den publicerades.

I ett helt nytt testprojekt har företaget Avtech Sweden samarbetat med brittiska Met Office och tagit fram betydligt mer detaljerad, uppdaterad väderinformation för bland annat vind- och temperatur. Den har sedan lagts in i en ny app tillsammans med den aktuella flygrutten som flygplanets färddator sedan plockat upp på ett antal förutbestämda punkter under flygningen, ibland så tätt som var tionde kilometer mot normala 140 kilometers mellanrum.
         
Norwegian är det flygbolag som testat det nya systemet. Samtliga 106 flygplan i Boeing 737-flottan har genomfört totalt 29 000 flygningar under november och december förra året och där piloterna ständigt uppdaterats om väderförhållandena. Med hjälp av informationen har flygbanan optimerats, till exempel genom att flyghöjden anpassats utifrån bland annat vind- och temperaturförhållanden. I den rapport som svenska Energimyndigheten sammanställt visar det sig att den helt uppdaterade väderinformationen gett mycket tydliga resultat under flygningarna: Bränsleförbrukningen har minskat med i snitt 22 kilo per flygning. 
Under de två månadernas flygningar har Norwegian sparat cirka 640 ton flygbränsle, vilket motsvarar en minskning av utsläppen av CO2 med drygt två tusen ton.

– Projektet med AVTECH visar att det går att minska bränsleförbrukningen med hjälp av avancerade väderdata. Vi ser fram emot möjligheten till ett permanent samarbete, säger Tomas Hesthammer, Director of Flight Operations på Norwegian.

Testen har hittills använts vid flygningar på marschhöjd och vid starten av inflygningen mot flygplatsen. Den fortsättning som Norwegian nu vill medverka i ska också undersöka om uppdaterad väderinformation kan ge bränslebesparingar också vid start.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget
Skrivet av JR, 2018-10-19 13:24:29
Det finns inget flygbolag som bryr sig om utsläppen, men det hänger ju som tur är ihop med hur mycket bränsle man bränner och det är stålar.
Sen kan man ju låtsas att man tar ansvar för utsläpp och sådant. En liten fin extra reklam som också bättrar på klimatångestsvenssons välbefinnande när han/hon tar sin 3 Thailandstur för året.
Anmäl inlägget
WOW
Skrivet av J, 2018-10-18 17:09:14
"Tusentals" "CO2". Snacka om en liten nyhet som flygtorget försöker förstora upp. Skriv vad det innebär per flygning. Gissar att det blir några gram bränsle.
Anmäl inlägget
Naiva dårarnas parti
Skrivet av Foliehatten, 2018-10-16 23:02:04
har väl inte någonting med det här initiativet att göra, tack och lov, men det är väl trots allt ett framsteg, även om det inte är mer än 2 k ton....
Anmäl inlägget
Åsa
Skrivet av Pilot, 2018-10-16 11:54:25
Miljönissarna och Åsna Rompsson kan ju inte räkna oavsett. Men förmodligen är denna en faktiskt besparing på miljö än flygskatten. Tror inte något bolag har minskat ditt timuttag på fetas maskiner sedan flygskatten infördes.
Anmäl inlägget
Konvertering av ton till kg
Skrivet av Nisse, 2018-10-16 10:27:44
Inte för att vara glädjedödare men en bränslebesparing på 640 ton ger en koldioxidutsläppsminskning på 2000 ton, inte två miljoner ton. :-)
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev