Gatwick är världens andra mest trafikerade flygplats med bara en bana, bara slagen av Mumbai i Indien. Londonflygplatsen hanterar 45 miljoner passagerare och drygt 282 000 rörelser per år. Det innebär naturligtvis att kapaciteten utnyttjas i det närmaste fullt ut och nu lanseras planerna på att med en andra bana lätta på den hårda belastningen.
Det handlar dock inte om att bygga en ny bana, den möjligheten förlorade Gatwick i och med att Heathrow fick en tredje bana. Istället vill flygplatsledningen börja använda den parallella reservbanan som bara används när det görs underhåll på huvudbanan. Det har hittills varit förbjudet enligt ett avtal sedan 1979 men som nu löper ut nästa år. Av allt att döma skulle en sådan lösning hålla sig inom de miljötillstånd som flygplatsen har.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
visst
Skrivet av kalle, 2018-10-20 18:16:27
Jo visst lär det blir kapacitetsökning med båda banorna igång. Då kan ett flygplan ställa upp på den andra banan och vara helt klar till start så fort ett landande flygplan tar mark på den andra. Man besbarar med andra ord den tid det tar för ett flygplan att rulla ut och taxa av banan.
|
|
LGW
Skrivet av DC-10, 2018-10-19 19:06:23
Enligt "Flight Global" skall "extra banan" endast användas för T/O och single aisle A/C. Men visst, ett pussel blir det för ATC
|
|
Min separation
Skrivet av Gh, 2018-10-19 17:41:22
Vad säger reglerna att minimun separation skall vara?
|
|
Et interessant svar
Skrivet av pf, 2018-10-19 13:19:48
som Flygtorget burde søke gi, er hvor mange bevegelser åpning av bane två(idag reservebane/taxebane) vil gi LGW ?
Det er ikke langt mellom de to kommende baner, og jeg vil tro at dette blir et pusselspill for ATC, fordi det må vel være et krav til seperasjon.
|
|