Air Leap har till vissa delar uppstått ur spillrorna av konkursen i Nextjet. De tre egna destinationerna som det nystartade flygbolaget trafikerar: Mariehamn, Jönköping och Karlstad var alla delar av Nextjets linjenät. Den trafiken återuppstod efter sommaren men i avsaknad av eget AOC var det inhyrd kapacitet från bland andra holländska AIS, danska DAT och estniska Nyxair som flög sträckorna.
Men i dagarna har Air Leap fått ett eget AOC utfärdat av Transportstyrelsen och kan nu själva ta hand om trafiken. I trafiktillståndet finns tre Saab 340B registrerade, egna flygplan är en förutsättning för ett godkännande och det är de som nu sätts in i trafiken, vilket gör att de inhyrda Jetstream som använts på bland annat Jönköping och Mariehamn lämnar. I sin tur ökar det kapaciteten från 19 stolar till 33. Samtidigt lägger Air Leap på ytterligare avgångar på sträckan Karlstad – Arlanda, från 22 till 36 per vecka.
Transportstyrelsen genomlyser även de ekonomiska förutsättningarna och kräver bland annat en kassa som klarar tre månader utan intäkter och en realistisk budget för verksamheten i stort. När verksamheten sedan är igång granskas den kontinuerligt varje år av Transportstyrelsen som vid behov kan begära utökad genomgång av ekonomin och redogörelse för framtiden från flygbolaget.
Bakom Air Leap står den norska fiskerikoncernen Olsen Gruppen som tidigare i år köpte upp konkursboet efter Nextjet och omedelbart startade arbetet på att komma igång med flygningarna igen. I ledningen för Air Leap sitter idag två representanter för Olsen Gruppen och den tidigare VD:n i Nextjet.
En annan AOC-ansökan som Transportstyrelsen just nu utreder gäller det helt nya ACMI-flygbolaget ScanBlue. Där var planerna att komma igång med uppdragstrafik redan innan sommaren men leveransen av det första flygplanet, en Airbus A319, blev försenat och är det fortsatt. Det gör i sin tur att något AOC inte kan utfärdas så länge som det inte finns minst ett flygplan i flottan. Enligt de senaste uppgifterna ska det vara leveransklart i november vilket kan ge en trafikstart innan årsskiftet.
ScanBlue har planerat för att ha bas på Korfu men alltså flyga under ett svenskt AOC. Så snart som flygverksamheten är igång ska flottan utökas med ytterligare en maskin, en A321. Ledningen för flygbolaget menar att man redan i början av året såg en stor efterfrågan på ACMI-flygningar både i Skandinavien och Europa. Den har knappast minskat sedan Primera gick i konkurs i början av oktober.
Flygtorget har sökt både Air Leap och ScanBlue.