I söndags landade den första Aeroflotmaskinen på Landvetter. Det är första gången som det ryska flygbolaget valt att starta en linje till en icke-huvudstadsflygplats i Skandinavien. Att valet föll på Göteborg beror på ett tydligt behov från näringslivet men också på ett ökat fritidsresande. Enligt marknadsundersökningarna finns 8000 årspassagerare och av dem är cirka 60 procent turister. Det råder dessutom balans mellan utresande och inkommande passagerare, båda grupperna är lika stora.
- Genom Aeroflots satsning får vi på kort tid ytterligare en viktig direktlinje och nu till Moskva, säger Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektör på Göteborg Landvetter Airport.
Aeroflot satsar redan från start på en daglig linje från Landvetter till Sheremetyeyo, den flygplats i Moskva där flygbolaget har sin huvudsakliga hub. Flygtiden till Moskva är 2 timmar och 25 minuter och Aeroflot använder en Sukhoi Superjet på sträckan.
Det finns 4 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Aeroflot
Skrivet av thomas, 2018-11-01 07:52:16
Aeroflot borde kunna konkurrera mot AY SAS DY etc. i Asien trafiken, (men med västerländska flygplan) då de har hela Ryska luftrummet till förfogande, och låga priser på egen fuel. Konstigt att mellanösternbolagen kan konkurrera med sina omvägsflygningar som är flera timmar mer i båda riktningarna.
|
|
Håller med GVR.
Skrivet av ABC, 2018-10-30 21:17:42
Jag har själv flugit från Göteborg till Delhi via Moskva med TU134 och IL62. På den tiden tyckte man det var förskräckligt men jämfört med dagens standard på benutrymme och flygplansmat så var det nog t.o.m. riktigt bra!
|
|
St petersburg
Skrivet av Gh, 2018-10-30 19:11:04
Stämmer bra, även St:petersburg flögs med T134.
|
|
Inte första gången
Skrivet av GVR, 2018-10-30 18:14:19
Nu har ju Aeroflot flugit denna linjen innan. Då med en Tupolev 134.
|
|