Skriv ut  

Elektriskt flyg är snart verklighet

Flygnyheter, Albert Siösteen, den 1 november 2018
Easyjets vd Johan Lundgren går nu ut med ett pressmeddelande där han utlovar elektriskt flyg mellan London och Amsterdam inom en snar framtid. Redan 2019 ska ett elektriskt flygplan för nio passagerare vara i luften.

- Vi ser nu en framtid som inte är beroende av jetbränsle, lovar Johan Lundgren.

easyJet
easyJet elektriskt flyg
 
Inom tio år ska Easyjet flyga sträckor på omkring 500 kilometer med eldrivna flygplan. Det utlovar Easyjets vd Johan Lundgren. Den 52-årige svensken (tidigare bl.a. koncernchef för tyska TUI) beskriver gärna Easyjet som ett av Europas miljövänligaste flygbolag. Med köpet av A320neo kommer koldioxidutsläppen att minskas med 15 %, men nu vill man gå ytterligare ett steg genom att flyga elektriskt på kortare sträckor som t.ex. London-Amsterdam.            

Easyjet samarbetar med amerikanska Wright Electric för att få fram en elektrisk motor som kan fungera på kortare sträckor inom Europa. Wright Electric har redan en tvåsitsig prototyp och arbetar nu för att få fram ännu lättare och mer effektiva batterier. Nästa projekt är ett plan för nio passagerare, och 2027 vill man ha ett kommersiellt flygplan för 120 Easyjet-passagerare i luften. 

- De tekniska framstegen inom elektrisk flygning är verkligen spännande och det rör sig snabbt, kommenterar Johan Lundgren. Från de tvåsitsiga flygplanen, som redan flyger, till det niositsiga som kommer att flyga nästa år - elektrisk flygning är nu en realitet och vi kan se fram emot en framtid som inte uteslutande är beroende av jetbränsle.

Fler aktörer på marknaden
De senaste åren har flera aktörer arbetat för att göra elektriska flygplan till en verklighet. Bl.a. har Airbus, Rolls-Royce och Siemens arbetat tillsammans för att bygga ett hybridelektriskt flygplan som ska vara klart 2020 och Seattle-baserade Zunum aero ska i samarbete med Boeing ha ett flygplan klart 2022
 
I väntan på de elektriska flygplanen är det glädjande att de stora jetplanen blir allt bränslesnålare; räknat per passagerare och kilometer släpper de bara ut hälften så mycket koldioxid som för 20 år sedan.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

el flygplan
Skrivet av thomas, 2018-11-05 13:59:15
motor och flygplansutvecklingen har ju i sig varit fantastiskt över tid. Ex en 737 förflyttar fler pax pay load nu än när den kom på 60 talet, tror tre ggr längre och effektivare, släpper ut mycket mindre knox etc. den utvecklingen bara fortsätter.
Anmäl inlägget
Elflygplan
Skrivet av Mr €, 2018-11-05 08:09:44
Om 10-15 år kanske 18-sitsiga elflygplan med en räckvidd på 30-40 mil finns certifierade, får de hjälp i starten via sladd eller kapatpult längs startbanan kan räckvidden öka med 10-12 mil. Att byta ut dagens A320neo/737MAX mot elflygplan för flygningar på över 1hr kommer ta tid.
Anmäl inlägget
kommer adrig
Skrivet av Foliehatten, 2018-11-03 22:24:14
att bli nånting för större kommerciella flygplan, batteridrift funkar inte för större flygplan, aldeles för tunga.
En sladd kanske? ugf 800 mil lång kanske skulle funka??
Nej glöm det där med el flygplan, kommer inte att funka för annat än små flygplan som flyger korta sträckor.
Anmäl inlägget
Skeptisk...
Skrivet av JR, 2018-11-02 11:19:57
Ja innan det finns ett eldrivet flygplan med motsvarande prestanda som en B737 eller A320 då har man nog redan hittat en en ny motorteknik/bränsle som framdrift.

Eller så går flyget tillbaka i utvecklingen och det tar ett dygn över Atlanten med x-antal laddstopp som brukade vara tankstopp i en svunnentid. Små flygplatserna kanske blommar upp överallt med snabbladdstolpar.
Anmäl inlägget
el flygplan
Skrivet av thomas, 2018-11-02 08:22:13
Det finns enormt mycket energi i kolväten bensin kerosin etc, och den är fantastiskt billig. Brenten kostar ca 70 USD/fat för 167 liter. Världen tar upp ca 80 miljoner råoljefat per dag. Detta kan aldrig ersättas i volym eller mängd från skogsavfall etc.

Dessutom elen produceras till största delen från olja, så var kommer miljövinsten ifrån?
Anmäl inlägget
el flygplan
Skrivet av thomas, 2018-11-01 21:02:19
ubåtar har ju kört länge i uläge med batterier
men de kan ju gå upp och ladda med sina medhavda diesel motorer, så även bilar kan stanna vid ladd stolpar, men finns inte så många ladd stolpar på 10.000 m, jag skulle säga orealistiskt med el flygplan i minst hundra år framåt
Anmäl inlägget
Lycka till
Skrivet av Anders, 2018-11-01 14:45:01
El bilar är en sak men elflygplan för större antal passagerare samt bagage är mycket längre bort än 2027.
Anmäl inlägget
hålla sig till den realistiska verkligheten
Skrivet av thomas, 2018-11-01 13:22:42
I början av 1900 talet gick alla New Yorks taxibilar på batteri, range ca 10 mil, samma som nu.
Varför måla fantasibilder det är totalt orealistiskt att inom de närmsta hundra åren flygen kan gå på batteridrift.

Tesslas fantastiska lastbil som bara kunde transportera luft som chips.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev