Skriv ut  

Arlanda: Två nya långlinjer och en avslutad

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 november 2018
Arlanda kunde i veckan se starten av två nya långlinjer, båda till USA. Samtidigt flyttades trafiken till Hong Kong över till Köpenhamn.

Arlanda
Arlanda
 
Det var trafikstart på Arlanda för två nya långlinjer inom loppet av två dagar i veckan och Norwegian stod för båda två. Först ut var Orlando i Florida som blir ett komplement till den redan existerande linjen till Fort Lauderdale.
 
– Med den här nya linjen erbjuder Norwegian två destinationer i Florida med direktflyg från Stockholm vilket innebär att man till exempel kan flyga till Orlando på utresan och sedan flyga hem från Fort Lauderdale, säger Thomas Ramdahl, EVP Commercial på Norwegian.

Den nya linjen, som flygs två gånger i veckan, innebär att Norwegian nu har fyra destinationer från Stockholm: New York och Fort Lauderdale året runt och Los Angeles och Orlando som säsongstrafik.

Någon dag senare var det dags för nästa premiär när Norwegians första direktmaskin till Krabi lättade från Arlanda. Det är den andra destinationen i Thailand vid sidan av åretruntlinjen till Bangkok. Krabi blir inledningsvis säsongstrafik kommande vinter. Liksom med Orlando ger det möjlighet att flyga in till en destination och hem från den andra. Även krabi får trafik med två rotationer i veckan.
 
– Vi är glada att Norwegian fortsätter att expandera på Arlanda. Thailand är ett populärt resmål bland svenskarna och det senaste året har antalet resenärer dit ökat med 12 procent, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

På Arlandas minuskonto hamnade det faktum att SAS direktlinje till Hong Kong sedan i söndags flygs från Kastrup. Det var i september 2016 som linjen, något överraskande, startades från Arlanda. Av allt att döma har den varit en framgång när det gäller beläggningen ombord, under 2017 flög drygt 107 000 passagerare på sträckan. Istället är det slottiderna i Hong Kong som inte varit de bästa och det råder nu flytten till Köpenhamn bot på. De utgående biljetterna från Stockholm slipper också den svenska flygskatten på 400 kronor. Den A340 som flyger trafiken slingas som tidigare ihop med en annan destination, troligen Chicago, men nu alltså från Köpenhamn.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Byt taktik
Skrivet av AirPer, 2018-11-05 19:46:39
SAS är inte skandinaviskt för där gör nog Norwegian tio gånger bättre jobb. Sveriges och Norges regeringar borde helt sälja av SAS och dra in tillståndet att flyga Sibirien rutten som är outnyttjad från ARN och OSL. Vad SAS behöver är konkurrens, inte monopol.
Anmäl inlägget
@Biggles
Skrivet av KalleSus, 2018-11-03 21:26:58
SAS hade tidigare en maskin stående över natt i Köpenhamn. Den står nu i stället cirka 10 timmar i Hongkong.
Så i stället för att utföra service- och underhållsarbeten nattetid i Köpenhamn, kan det nu ske på eftermiddags- och kvällstid i Hongkong. SAS utnyttjar ju för övrigt också Hongkong för tyngre underhållsarbeten.
Anmäl inlägget
Svar till Andreas
Skrivet av Adam, 2018-11-03 20:44:40
Så tolkar jag det rätt att Arlanda inte bara förlorar linjen till HKG utan även ett flygplan? Det kallar jag för dubbelsmäll. Och vinnaren är... Danmark! Dags att byta namnet till DAS?
Anmäl inlägget
Har inte med slingning stt göra
Skrivet av Biggles, 2018-11-03 15:41:26
Flytten till CPH är svår stt förstå. Nu landar man runt 14 på eftermiddagen i HKG och sedan är avgång efter midnatt. Flygplanet blir allså stående på backen i 10 timmar. Hade man ju lika gärna kunnat flyga från STO
Anmäl inlägget
Svar till Adam
Skrivet av Andreas, 2018-11-03 07:34:18
KalleSus har redan förklarat. HKG-rutten OCH ett flygplan flyttas (naturligtvis) från ARN till CPH. Eftersom det är för långt till HKG för att kunna vända på 24h så kräver det att man dessutom använder ledig kapacitet från andra flygplan där rutterna är kortare. Det är detta man får ihop med bättre tidtabell i CPH än på ARN. Båda dina punkter 1 och 2 skulle alltså kräva investering i ytterligare ett flygplan.
Anmäl inlägget
@Adam:
Skrivet av KalleSus, 2018-11-02 22:12:43
1) Det är inte ett effektivt utnyttjande av flottan... Man klarar det ju med en sämre tidtabell (enligt SAS). Vill man ha den bättre tidtabellen måste CPH ta hand om det - med en större flotta som medger fler och effektivare kombinationer.
2) Det kanske kommer. Gustafsson har ju talat om att ARN - NRT kan bli aktuellt.
Anmäl inlägget
SAS Hongkong
Skrivet av Lelle, 2018-11-02 21:25:27
Var perfekt med SAS till Hongkong från Stockholm när man skulle vidare till Filippinerna.
Och hem så var det ju skönt med en dag flygning. Perfekt att landa på Arlanda på eftermiddagen,var lätt att komma in i rätt dygnsrytm.
Helt värdelöst att nu ha natt flygning från Hongkong,roligt att checka ut från hotellet på dagen och sen sitta i Hongkong och vänta in ett natt flyg=Totalt värdelöst. Klipper nu SAS kortet.
Anmäl inlägget
Arlanda?
Skrivet av Göran, 2018-11-02 20:47:23
Varför flyga intercon rån Arlanda, när alla andra har bättre ALLT?
Anmäl inlägget
Re: Rotationsskäl
Skrivet av Adam, 2018-11-02 14:28:50
Kan någon förklara det här med rotationsskäl?
1) Om flottan på ARN inte klarar av det, varför flyttar man inte ett flygplan från CPH istället så att ARN-flittan klarar av det?
2) Om man nu flyttar linjen till CPH, varför öppnar man inte en ny linje från ARN (andra avgångstider till HKG eller en ny destination) men den befriade kapaciteten?

För mig luktar det här att dansken har återigen lurat till sig en linje på Arlandas bekostnad
Anmäl inlägget
Flygskatte slipper man inte
Skrivet av Linkan, 2018-11-02 13:14:43
Flyger du på en bokning Sverige - Köpenhamn - HKG får du betala den Svenska flygskatten.

Flög du tidigare Köpenhamn - Stockholm - HKG på en bokning behövde du inte betala flygskatten.
Anmäl inlägget
Rotationsskäl
Skrivet av KalleSus, 2018-11-02 12:07:50
Skälet till flytt av HKG-linjen är rotationsbetingat.
SAS vill ha senare avgång till HKG och nattflygning från HKG, så linjen går inte att kombinera med USA-linjerna från ARN. De 4 330E på ARN räcker inte för ett sådant upplägg. Det hade behövts en femte maskin på ARN.
Med flytt till CPH går det att kombinera med existerande långlinjer från CPH.
Nuvarande flotta av 330 och 340 + 1 överförd 330E gör att CPH klarar den utökade trafiken. ARN behåller 3 330E för sin USA-trafik.
Anmäl inlägget
Fråga?
Skrivet av Snajper, 2018-11-02 11:58:05
”Arlanda kunde i veckan se starten av två nya långlinjer, båda till USA.”

Ligger verkligen Krabi i USA?
Anmäl inlägget
Dålig yield
Skrivet av Mio, 2018-11-02 11:56:50
September 2015...
Anmäl inlägget
bysh
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-11-02 10:52:35
Vilken megaflopp med HKG. Jag är inte insatt i mystiken runt slot tider. Så för en lekman låter det som humbug. Någon son kan förklara varför CPH gav bättre slot tider?
Anmäl inlägget
Flygtorget
Skrivet av pf, 2018-11-02 09:58:15
burde vel ha fått med seg at i nær fremtid øker Ethiopean med to ukentlige frekvenser. Asmara blir ny destinasjon på en rute som går Addis-Asmara-Oslo-ARN.

Mao ny rute til Asmara, Eritrea
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev