Skriv ut  

Icelandair + WOW Air: Tillsammans blir vi starkare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 november 2018
Det är två flygbolag som nu ger upp den stenhårda konkurrensen och går samman. Med en närmast identisk verksamhet har Icelandair och WOW Air både skapat nya marknader och tärt på varandra. Tillsammans blir de en betydande kraft på atlanttrafiken.

WOW Air började flyga så sent som 2012 med ett upplägg som var en direkt kopia av det linjenät som hållit Icelandair i luften sedan 1937: Utnyttja Islands geografiska position mitt i Atlanten för trafik mellan USA och Europa. Trots utvecklingen mot direktflygningar har transittrafiken via Keflalvik Airport lyckats växa, särskilt efter att WOW startade. Skúli Morgensen, vd för WOW berättade gärna vad han tyckte om främste konkurrenten:
– I det fallet tycker jag att Icelandair gör fel som satsar på mindre flygplan, Boeings MAX-serie. Vi ser ju att passagerarströmmarna ökar och flygplatserna blir allt mer överlastade. Då verkar det inte logiskt att komma med mindre flygplanstyper. Men å andra sidan, jag är inte Icelandairs bästa vän så de lyssnar nog inte på mig.sa han till Flygtorget i samband med invigningen av linjen till Västerås i maj 2016.
         
Men det har visat sig att det också är en marknad som inte riktigt klarat två flygbolag med liknande linjenät. För bara ett par veckor sedan flaggade Icelandair för en halvering av den prognostiserade vinsten under 2018 samtidigt som WOW stängt ett antal rutter och samtidigt letat efter nytt kapital för att hålla verksamheten igång.
         
Det överraskande men ändå inte helt oväntade beskedet är att de två flygbolagen nu går samman. Det sker genom att det större Icelandair köper samtliga aktier i WOW och de två flygbolagen börjar samordna sin trafik. I nuläget pekar dock allt på att verksamheten fortsätter som två olika varumärken.
         
Båda flygbolagen, som fram till för ett par dagar sedan var hårda konkurrenter berömmer nu varandra:
- WOW Air har de senaste åren skapat ett starkt varumärke och framgångsrikt skapat en marknad till och från Island samt över Atlanten, säger Bogi Nils Bogason, tf koncernchef hos Icelandair.
         
Skùli Morgensen är inte sen att återgälda berömmet:
- Nu startar ett nytt kapitel för WOW när vi får möjlighet att växa med en stark uppbackning av Icelandair. Det kommer att stärka grunden för verksamheten och den internationella konkurrenskraften.
         
I och med sammanslagningen skapas ett flygbolag med en betydande tyngd i trafiken över Atlanten. Enligt förra årets siffror har det fortsatt dubbelt så stora Icelandair 4,4 miljoner passagerare medan WOW hade 2,8 miljoner passagerare. Båda flygbolagen har dock haft en passagerartillväxt under året så tillsammans passerar men med god marginal över sju miljoner passagerare per år. Tillsammans ger det närmare fyra procent av den totala marknaden för trafik över Atlanten.
         
Vilka synergier som ska uppstå är ännu oklart. Båda flygbolagen flyger vinge vid vinge på ett antal destinationer i USA men det som framför allt skiljer flygbolagen åt är flygplansflottorna: Icelandair är mitt uppe i en förnyelse där de 29 Boeing 757 som länge varit ryggraden i flottan successivt byts mot 16 Boeing MAX i versionerna -8 och -9. WOW å sin sida har en relativt ung flotta som vid årets slut ska bestå av 17 flygplan ur A320 familjen och sju A330 för de långa och tunga linjerna. 



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev