Skriv ut  

Nytt flygbolag på Gotland på väg att bildas

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 november 2018
Gotlandsflyg 2. Det är samma personer som en gång startade Gotlandsflyg som nu än en gång vill starta ny flygverksamhet på Gotland: Gotlandsplanet är ett virtuellt flygbolag med ambition att pressa biljettpriserna.

I oktober minskade antalet inrikespassagerare på Visby flygplats med två procent. Räknas hela året samman blir minskningen fyra procent vilket motsvarar drygt 16 000 passagerare, det visar statistik från Swedavia. Det är en utveckling som kan skyllas på allt för höga biljettpriser, menar en grupp entreprenörer på Gotland och därför måste ett nytt flygbolag på Gotland bildas för att ta upp konkurrensen med i första hand BRA och SAS.

- Det är beklagligt att nuvarande bolag har höjt priserna så mycket. Därför har många hört av sig till oss för att fråga om vi kan sänka priserna igen. Nu tittar vi på det, men det kräver stor uppslutning, precis som förra gången, säger Michael Juniwik i en intervju med Gotlands Tidningar.
         
”Förra gången” är detsamma som år 2001 när Gotlandsflyg bildades för att ta upp konkurrensen med de biljettpriser som dåvarande Skyways tog ut för flygresor mellan Visby och Stockholm. Det blev starten på fler liknande lokala satsningar, bland annat Blekingeflyg, Kullaflyg och Sundsvallsflyg som senare slöt sig samman i Sverigeflyg och numera är stommen i BRA. Idag liksom då är det i princip samma personer som nu vill starta igen med Michael Juniwik och Pigge Werkelin i spetsen tillsammans med representanter för näringslivet på Gotland. 
         
Planerna presenterades officiellt i slutet av förra veckan och just nu utreds hur verksamheten ska byggas upp. Den arbetsgruppen leds av Jens Harrysson som tidigare var vd för Blekingeflyg och har två inriktningar: Antingen den traditionella vägen genom att hyra in ett flygbolag med besättning som leverantör av flygtrafiken eller så köper man in överkapacitet av de flygbolag som idag flyger mellan Visby och Stockholm. Enligt egna uppgifter ligger kabinfaktorn på cirka 70 procent vilket ger ett utrymme, säger Jens Harrysson till Gotlands Tidningar:

- Det handlar om rätt många stolar och frågan är hur vi kan påverka fyllnadsgraden, säger Jens Harrysson till Gotlands Tidningar och som även ser det som en miljöfråga att fylla befintliga flygningar så mycket som möjligt.
         
Initiativtagarna till Gotlandsplanet är dock noga med att påpeka att det rör sig om ett virtuellt flygbolag. Någon egen flygplansflotta är inte aktuell. Däremot räknar man med att en investering på cirka 15 miljoner ska räcka för att dra igång trafik till Bromma redan under våren 2019 och med priser som ligger cirka 30 procent under dagens biljettkostnader.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Inget flygbolag
Skrivet av DD, 2018-11-13 12:49:18
Missvisande, Det är inget flygbolag, utan en resebyrå!!
Anmäl inlägget
Hmm
Skrivet av Jodu, 2018-11-13 07:53:17
@drylease Fast då fanns ingen flygskatt, vi hade en starkare svensk krona, bättre oljepriser och mindre organisationer.
Anmäl inlägget
web sida flygbolag på Gotland
Skrivet av thomas, 2018-11-12 20:39:20
Sverige har overall nästa värdens dyraste inrikes priser på peaktider och utöver stamlinjerna.
Men att de befintliga bolagen skulle sälja ut billigt sina tomma stolar är orealistiskt, varför devalvera den egna produktionen?
Anmäl inlägget
Drylease
Skrivet av Gh, 2018-11-12 19:58:54
Fast priserna var mycket lägre innan sammanslagningen.
Sas och Bra har en betydligt större kostym.
Anmäl inlägget
Njaa...
Skrivet av Gee, 2018-11-12 19:41:56
Tror inte BRA eller SAS skär guld på linjerna till Gotland.
Är ju flygskatt, höjda oljepriser, svag krona och start-landningsavgifter som gått upp. Det är inget ett nytt bolag heller kommer undan.
Men man hyr väl in ett ljusskyggt bolag österifrån i gamla undermåliga flygplan, för då blir det billigt!!!
Trist för SAS och BRA att kunderna inte förstår att de får vad de betalar för!
Anmäl inlägget
Varför inte tänka lite nytt?
Skrivet av ABC, 2018-11-12 17:12:32
Varför inte en större (äldre) maskin och trafik till Arlanda morgon och kväll kombinerat med Göteborg runt veckoslut och charter?
Anmäl inlägget
@high cost
Skrivet av Ubbe Viking, 2018-11-12 16:26:02
Dyra biljetter? Dagens rådande prisbild är redan under vad det egentligen kostar att flyga. Flygskatt, stigande oljepriser mm.
Är det något flygbolag som flyger inrikes i Sverige som kammar hem stora vinster?
Anmäl inlägget
High cost
Skrivet av Gh, 2018-11-12 12:46:25
Tyvärr har BRA hamnat i samma fack som Sas med dyra biljetter.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev