Skriv ut  

Air Baltic tränger ut Nordica

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 november 2018
Tätare turer till Tallinn. En växande enhetsflotta och ambition på att bli ett samlat baltiskt flygbolag. Air Baltic tar nu upp konkurrensen på Nordicas egenhemmaplan Tallinn. Tolv avgångar i veckan till Stockholm står på flygprogrammet.

Nordica CR900
Nordica
 
Air Baltic har sin huvudsakliga hubb i Riga i Lettland men har även en tillväxtstrategi som sträcker sig långt utanför landets gränser. I första han har det gällt de två grannländerna Litauen och Estland där Air Baltic etablerat sig med ambition att bli ett samlat baltiskt flygbolag. I Litauen finns ingen direkt konkurrens sedan det egna nationella flygbolaget Air Lituanica gick i konkurs 2015. De flygbolag som finns registrerade i landet flyger i princip enbart charter och ACMI.
         
I Estland är dock konkurrensen hårdare. Nordica, som uppstod efter att Estonia Air gick i konkurs, har ambitioner på att växa både som linjebolag och underleverantör till andra flygbolag. Flottan på sammanlagt 19 flygplan, 12 Bombardier CRJ och 7 ATR72 är etablerade på båda marknaderna där ATR-flottan flyger på uppdrag av SAS. Linjenätet har alla tre skandinaviska huvudstäder på kartan tillsammans med Göteborg. Just Stockholm räknas som en av de viktigaste rutterna.
         
Nu har dock Air Baltic tagit ytterligare ett steg in i Estland och drar igång en linje till just Tallinn. Det blir redan från start tät trafik med 12 avgångar i veckan. Även Oslo och på sikt också Köpenhamn ska få trafik till Tallinn. Den nya trafiken till bland annat Stockholm innebär att Air Baltic baserar två flygplan i Tallinn. Etableringen har redan dragit igång ett priskrig på sträckan med biljettpriser ner till 22 euro enkel väg. Av allt att döma är det Nordica som kommer att dra det kortaste strået i den konkurrensen. Redan nu har man bestämt att lägga ner de egna linjerna till Oslo och Amsterdam där Air Baltic är konkurrenter. Med de och ytterligare inskränkningar har Nordica i början på det nya året åtta internationella linjer: Stockholm, Vilnius, Köpenhamn, Wien, Warszawa, Bryssel, München och Kiev.
           
- Om andra bolag önskar upprätthålla trafik så finns ingen anledning för Nordica att konkurrera på ett aggressivt sätt. Det blir neddragningar på den kommersiella sidan, men Nordica kommer att bibehålla trafik på ett antal destinationer och ha en beredskap att återstarta trafik om det skulle bli nödvändigt i framtiden, skriver Nordica i en kommentar till Flygtorget.
Sedan tidigare flyger Air Baltic på bland annat London, Paris och Berlin från Tallinn, just de destinationer som Nordica ser som basen i den egna verksamheten. Från Tallinn drar Air Baltic även in passagerare till det egna linjenätet ut från Riga. Med ytterligare fler destinationer från Tallinn kommer de cirka 350 000 passagerare som hittills flugit med Air Baltic från Estland att öka.
         
Air Baltic är just nu inne i en omvandling av flygplansflottan och ska på sikt ha en enhetsflotta med 50 Airbus A220-300. Den ger möjlighet att expandera och bygga fler baser även utanför de baltiska länderna.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Baltikum
Skrivet av Anonym , 2018-11-17 17:20:29
Baltikum borde bilda ett gemensamt flygbolag motsvarande SAS.
Anmäl inlägget
Sv. Thomas
Skrivet av Northern, 2018-11-14 18:32:00
Verkar som du sitter inne med gammal information, Thomas. airBaltic A220 flotta kommer att fingera bra. Titta på BTs kabinfaktor och resultat. De har idag ett fungerande hub med över 70 destinationer och en mycket stor majoritet connecting pax. Expansionen i TLL är en naturlig utveckling. Skulle tro att Nordica lämnar över flaggan till airBaltic inom ett år och istället blir en underleverantör för BT med mindre flygplan (ATR/Q400/CRJ) på de linjer/avgångar där A220 är för stor.
Anmäl inlägget
Baltic
Skrivet av thomas, 2018-11-13 16:00:48
det är fortfarande väldigt små marknader med låga löner och låg köpkraft i hela Balticum.
ex Estlands BNP är ung. lika stor som allt som produceras i Nacka kommun
Anmäl inlägget
Airbus A220 vs ATR-72
Skrivet av Mr €, 2018-11-13 14:27:54
Då BRA inte orkar förnya sin jetflotta kan Air Baltic bli det nya Linjeflyg och ha 12-18 maskiner stationerade i Sverige med Baltisk personal ombord. Det finns en ganska stor marknad för ATR'er men då volymen stiger tar A220 över tills den är stor nog för SAS/Norwegians 737/A320's
Anmäl inlägget
Ganska bra flotta.
Skrivet av Mokko, 2018-11-13 11:59:08
@ Thomas

De har ju en blandning av turbo prop och jet, ganska optimalt. A220 är ju en av de bästa små jetmaskinerna och torde ligga bra i linje med den expansion de arbetar med. De har ju den flotta BRA försöker gå mot, och dessutom en ganska liknande marknad med små destinationer. Inte heller optimalt att köra propeller på på England etc. Tycker det ser lovande ut rent objektivt och utan att syna böckerna som sådant.
Anmäl inlägget
konkkurens Tallin
Skrivet av thomas, 2018-11-13 11:29:38
Air Baltics undergång. Enhetsflotta A220
för stora plan, de drar stora kostnader.
De här marknaderna i Baltic är små, och man måste kunna erbjuda frekvenser.
Det finns inte ens utrymme för konkurrens på TLL till ex ARN. Det brukar vara i snitt 20 pax per flight med nuvarande utbud
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev