Skriv ut  

Level utmanar Norwegian på långlinjerna

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 16 november 2018
Norwegian är fortsatt först och störst med långlinjer till lågkostnad över Atlanten. Men nu skuggar Level och lägger upp en framtidsplan som på allvar ska ta sig an Norwegian.

Level
Level
 
IAG är intresserade av Norwegian, det har den senaste tiden visat. Dels har flygbolagsgruppen med British Airways och Iberia i spetsen, köpt in sig med ett par procent i Norwegian, dels finns fortsatt rykten om ett köp av hela flygbolaget. Hur det ska utveckla sig är oklart men kan man inte ta över går det alltid att konkurrera. 
 
IAG’s egen lågkostnadsverksamhet Level påbörjar nu en kraftfull expansion och redan nästa år ska flottan ökas med 19 långlinjemaskiner och år 2023 ska det finnas 43 flygplan i flottan. Det är en tydlig skillnad mot dagens sammanlagt nio flygplan, fem A330-s00 och fyra A321-200. Men det är en tillväxt som ska ske under mycket kontrollerade former. Hela Level drivs idag av en styrka på 13 personer och den nya vd:n Vincent Hodder har slagit fast att han vill ha en ”anorektisk organisation”. Det syns bland annat i det faktum att det ännu bara finns ett AOC, att alla A321-maskinerna flygs av en underleverantör och att ytterligare ett flygbolag har namnet Level på franchise-basis. Level är alltså mer ett varumärke än ett konkret flygbolag. 
 
- En affärsmodell för framtiden, säger Vincent Hodder till brittiska media.
 
Det är också ett sätt att driva flygbolag som inspirerats av Norwegian som av allt att döma också är den främsta konkurrenten och orsaken till att Level bildats. Det var när Norwegian satte upp sin långlinjebas på Gatwick som British Airways inte längre kunde låtsas om att det inte fanns någon konkurrens.
 
Levels linjenät skuggar till del det som Norwegian har och är fokuserat på trafik över Atlanten. De fem A330-maskinerna flyger från Paris-Orly till bland annat New York och Västindien men det är Barcelona, där Norwegian har en viktig bas, som är i fokus. Dels är det trafik till Los Angeles och San Francisco, dels Buenos Aires där Norwegian bygger sin stora sydamerikanska bas. Likt Norwegian planerar Level också att starta fler långlinjebaser i Europa, i första hand i Wien där den europeiska trafiken och koncentrerad och alltså kan mata in passagerare till långlinjer.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tveksamt
Skrivet av Latino, 2018-11-19 14:52:40
Tveksamt att IAG skulle köpa Norwegian nu när Norwegian startar upp inrikestrafiken i Argentina. Tror knappast att ett brittiskt flygbolag skulle få flyga inrikes i Argentina. (med Falklandskriget i minne)
Anmäl inlägget
Typsnitt
Skrivet av Non Smoking please, 2018-11-16 18:51:13
Level får mig bara att tänka på cigarettmärket. Nästan samma typsnitt också.
Anmäl inlägget
Håpløst
Skrivet av Geir, 2018-11-16 18:03:39
Merkelig strategi fra IAG. Desperasjonen brer seg, de konkurrerer aller mest med seg selv. Dette går mer utover BA, Aer Lingus, Vueling og ikke minst Iberia. Flyene Level bruker, skulle gått til Iberia, som lider under denne underlige strategien.
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av Mokko, 2018-11-16 16:55:17
Level, Joon etc. är bolag som visserligen säkert på pappret har de finansiella förutsättningarna att lyckas om man ser till ägarskapen. Dock är det ihåliga bolag utan tålmodiga ägare. Se på TED, Snowflake etc. Listan kan göras lång. Norwegian överlever även dessa trötta försök av konkurrenterna.
Anmäl inlägget
Huga
Skrivet av Tailspin, 2018-11-16 13:51:58
Norwegian borde acceptera de bud man fått av IAG, denna utveckling innebär att man tänker konkurrera ihjäl NAS vilket de har muskler för!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev