Skriv ut  

BRA ökar på charterflygningar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 november 2018
ACMI på uppdrag av Wideröe och ett ökande antal charterflygningar. Kommande vinter flyger BRA både inom och utom landet.

BRA
BRA
 
Just nu flyger BRA inrikestrafik i Norge. Det är Wideröe som hyrt in en Avro RJ100 under perioden 3 november till 14 december. Den är baserad i Sandefjord men flyger slingan Trondheim – Harstad/Evenes på de rotationer som går direkt mellan de två städerna. Övriga flygningar går som vanligt med Wideröes Dash 8-maskinerna i olika versioner.
 
- Det är riktigt. Vi hade en maskin ledig under perioden och kunde vara med på arrangemanget. Tekniker och besättning är i Sandefjord på veckobasis, säger Jim Hofverberg, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.
 
Det är inte första gången som BRA och Wideröe samarbetar, bland annat har det norska flygbolaget tidigare flugit en del inrikestrafik i Sverige. BRA å sin sida har också haft ACMI-uppdrag åt bland andra Finnair.
En annan växande verksamhet vid sidan av linjetrafiken inrikes, är charterflygningar för olika researrangörer. Det är till största delen vintertrafik till alperna men också en rutt från Kastrup till Mallorca.
 
- Vi räknar med att göra totalt närmare 200 charterflighter och flyga cirka 20 000 personer under vintern.
Chartertrafiken går från fem svenska flygplatser, Umeå, Arlanda, Bromma, Göteborg och Malmö och till en blandning av destinationer: Innsbruck, Salzburg, Turin, Paris-Orly, Treviso och Grenoble. 
 
Under vintern utvidgar BRA det egna inrikesnätet med trafik till de svenska fjällen och i år är det i första hand Åre-Östersund som får linjer från Malmö, Göteborg och Trollhättan. Dessutom blir det en linje från Ängelholm till Mora.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skidor-resor?
Skrivet av ORD, 2018-11-25 10:12:30
En flygtid på 2.45 i nollvind är väl vad en full maskin klarar. Från MMX/CPH så kan det ju funka, men från STO så kommer man inte så långt. GVA / SZG / INN om man håller rating för den.
Anmäl inlägget
RJ
Skrivet av Gh, 2018-11-24 09:26:07
Sedan undrar man ju hur länge de skall kvar RJ maskinerna om man nu vill ha mer charter?
Anmäl inlägget
Nja...
Skrivet av Mokko, 2018-11-23 12:58:38
Man uppger att man inte har egen kapacitet för att beflyga de egna svenska inrikeslinjerna - och då främst linjer som skulle vara i behov av jet; SDL-GOT, samt UME-BMA - men man kan ta uppdrag utomlands/charter? Än mindre köpa in de flygplan som faktiskt behövs. Jag förstår att det betalar mer att göra såhär, men jättebra är det förmodligen inte. Jet-maskinerna behövs i Sverige om man ska klara konkurrensen mot SAS och Norwegian - och framförallt vill man som kund åka jet.
Anmäl inlägget
Split
Skrivet av Kroatien, 2018-11-23 08:54:00
Enligt jonkopingairport.se och smalandairport.se flyger dom därifrån till Split.
Anmäl inlägget
Vad...
Skrivet av Rosen, 2018-11-23 08:52:46
BRA.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev