Skriv ut  

Air France halverar A380-flottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 november 2018
A380 ut och B777 in. Air France minskar från tio till fem A380 och bakom det beslutet ligger i första hand driftskostnader. Bland annat är pilotkostnaderna väsentligt högre på en A380.

Air France Airbus A380
Air France Airbus A380
 
Flygplatsen i Dubai är den säkraste platsen att komma i närheten av en A380. Emirates flyger i dagsläget 106 av modellen och har ytterligare 56 i order hos Airbus. Det gör flygbolaget till den överlägset största brukaren av maskinen och ledningen för Emirates har flera gånger sagt att just A380 har spelat en betydande roll för flygbolagets framgångar.

Men A380 i sig är inte riktigt samma framgångssaga, hittills har Airbus 331 beställningar på maskinen och har nyligen dragit ner på tillverkningstakten för att på så sätt hålla liv i produktionslinan i Toulouse. Tilltron till den stora maskinen sviktar dock inte utan flygplanstillverkaren har vid upprepade tillfällen sagt att framtiden tillhör den stora maskinen. Särskilt som tillväxttakten i flygbranschen är så stor och det i sin tur gör trängseln på flygplatserna allt större, ett dilemma som ett stort flygplan kan avlasta.. Det är ett resonemang som till del stämmer in, bland andra British Airways har genom åren satt in en A380 på rutten mellan London och Los Angeles och på så sätt ersatt två B777 med en A380.

Men i dagarna kom ett besked med rakt motsatt innehåll: Air France, en av prestigekunderna för maskinen, ska minska från tio till fem A380. Det är fem leasade maskiner som levererades åren 2010 – 2014 som under 2019 ska lämnas tillbaka till leasingföretaget. De fem återstående är helägda av Air France, ska fortsätta att flyga och dessutom genomgå en uppgradering invändigt i kabinen. Bakom beslutet ligger i första hand att driftskostnaderna är väsentligt högra jämfört med de B777-300ER som är ryggraden i långlinjeflottan men också jämfört med de nya B787 och A350 som kontinuerligt tillförs flottan. De cirka tio år gamla flygplanen håller inte heller den standard som flygbolagets kunder efterfrågar, främst i premiumklasserna och därför ska de alltså uppgraderas.

I beräkningen av driftsekonomin visar det sig att även pilotkostnaden är högre på A30 än övriga långlinjemaskiner. Enligt Air France krävs det 40 piloter för att hålla igång två A380. De är ofta de äldsta piloterna som har det uppdraget vilket i sig innebär ett högre löneläge. I löneberäkningarna, vid sidan av flygtimmar och liknande, läggs också flygplanets vikt in. En pilot på en A380 som väger cirka 500 ton får därför mer betalt än en pilot på en B777 som väger cirka 300 ton. 

Air France slår dock fast att de fem maskiner som är kvar ska fortsätta att flyga bolagets långlinjer. Vad som ska ske med de fem som nu åter kommer ut på marknaden är oklart. Begagnatmarknaden har inte fungerat för den stora maskinen, bortsett från de två ex Singapore Airlines som nu flyger hos portugisiska HiFly och som Norwegian ved något tillfälle hyrt in. De senaste månaderna har det dock varit tunt med beställningar på de två flygplanen.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Re:Filosofi
Skrivet av Mr Bill, 2018-11-27 09:21:14
Problemet med de flesta svenskar är att vi tror vi är mer USA än vad själva amerikanarna är.
Anmäl inlägget
Filosofi
Skrivet av Pilot, 2018-11-27 06:36:03
Som en Fransk kollega sa, intressant att FR går mer över på Boeings filosofi med att flyga från A till B istället för Airbus filosofi med stora hubbar. Vad säger våra svenska nördar på detta forum?
Anmäl inlägget
Cargo?
Skrivet av istvan, 2018-11-26 17:03:55
Lite unga att hugga upp va?
Kanske modda dom till cargo?
Blir ju några kilon som kan flygas med bra range ?
:)
Anmäl inlägget
Vad är skillnaden?
Skrivet av Ologiskt, 2018-11-26 13:50:29
Att flyga med ett flpl som tar 200 eller 500 passagerare är ingen skillnad. Alla vill hem efter flygturen. Ok om de som vill hävda ett större ansvar för några fler passagerare men skillnaden bör inte vara så stor att man anser det värt till att byta till en mindre flygplansmodell.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev