Skriv ut  

Nytt bolag tar över flygledningen i Övik och Sundsvall

Notiser, Anders Carlsson, den 27 november 2018
De två flygplatserna som idag fjärrstyrs överförs nu också officiellt från LFV till det fristående bolaget SDATS som drivs gemensamt av Saab och LFV.

Från 1 januari 2019 tar Saabs och LFVs gemensamma bolag Saab Digital Air Traffic Solutions, SDATS, över ansvaret för flygtrafikledningen vid flygplatserna Örnsköldsvik och Sundsvall-Timrå. 
Företaget bildades 2016 som ett joint venture mellan Saab och LFV. Ambitionen är att sköta hela processen från planering till implementering och drift av tjänster för fjärrstyrd flygtrafikledning.

Avtalet, som löper från den 1 januari 2019 och sex år framåt, innebär att LFV lämnar över ansvaret för flygledningen till SDATS. 

– Avtalet är en viktig och glädjande milstolpe för Saab och LFV. Vi har nu gemensamt uppnått ett mål för SDATS och kan fortsätta expansionen, säger Per Kjellander, operativ chef LFV.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Konkurrens är bra
Skrivet av Liten FL, 2018-11-27 15:41:03
Kan RTS bidra till lika stora besparingar som ACR levererat in i systemet. Enligt Transportstyrelsen har ACR bidragit till ca 30-40% lägre timkostnader för ATS. Utan multiple på minst 3-4 enheter så blir det betydligt dyrare med RTS. Ska bli oerhört intressant att följa utvecklingen och hur marknaden ska återbetala investeringen som hittills är gjord och tvingas fortsätta för implementeringen av RTS. Inga lätta kalkyler och frågan är om RTS blir en succé eller flopp...
Anmäl inlägget
Konkurrens
Skrivet av Stor FL, 2018-11-27 10:31:04
Nu kommer fjärrstyrt att ta över. Det blir tufft för ACR, som hittills på vad man har kunnat plocka från LFVt. Men det kostar att inte satsa på egen utveckling. Skåpmat räcker inte så långt.
Anmäl inlägget
Nytt bolag? LFV/SAAB har några år på nacken
Skrivet av Magnus, 2018-11-27 09:27:41
Intressant att LFV kan använda en leverantör som inte är certifierade för tjänsterna. En notis till EASA bör skickas in så att de synar en eventuell certifiering av SDATS. SDATS visade 2017 ett negativt resultat på ca 20 miljoner kronor. Hur är det möjligt att godkänna ett företag som inte har en acceptabel ekonomi? Eller blir det flygbolag och flygplatser igen som får plocka upp notan?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev