Skriv ut   Tipsa en vän  

Snart slutfluget för reserv-340 i SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 december 2018
Den gamla reservmaskinen lämnar när en helt ny Airbus A330E tillförs flottan. Det ger SAS möjlighet att stuva om bland långlinjemaskinerna i väntan på den första A350.

SAS Newark New York
SAS Airbus A330
 
SAS har en längre tid haft en A340-300 som reservmaskin i flottan med möjlighet att sättas in vid behov, till exempel när andra maskiner är på service eller vid hastiga avbrott i trafikplaneringen. Det är dock en maskin som inte har varit särskilt populär hos passagerarna eftersom den inte är utrustad med den uppgraderade kabinen och över huvud taget varit lite av den fula ankungen i flottan. Flygplanet, LN-RKP levererades till SAS 2013, tillhörde tidigare det chilenska flygbolaget Lan Chile och har idag 21 år på nacken. 
 
I maj nästa år går dock det sexåriga leasingavtalet ut och maskinen fasas då ut ur flottan med omedelbar verkan. Det ersätts då av en ny Airbus A330E, den femte i SAS flotta och placeras på Kastrup med tanke på att det finns tre A330E på plats i Stockholm. Den nya maskinen sätts i slutet av maj in som SK901/902, alltså kvällsavgången till New York som flygs under sommarsäsongen. När vintertidtabellen sedan startar i oktober nästa år, flyttas den nya A330E över som SK995/996 på linjen Kastrup – Beijing.
I och med att LN-RKP försvinner ut ur flottan, samtidigt som en ny A330 tillförs, kan en av SAS egna A340-300 placeras som reservmaskin. Att använda en A340 som back-up gör att den kan sättas in på hela linjenätet vid behov. Med den uppgraderade kabinen lär den inte heller dra på sig lika mycket kritik som den gamla reservmaskinen.
 
Under merparten av nästa år består alltså SAS långlinjeflotta av fem Airbus A330E, tre A330-300 och sju A340-300. Men i december anländer den första A350-900 och ska, efter anpassning till flottan, sättas i trafik ett stycke in på nyåret 2020. De resterande sju tillförs sedan under 2020 och 2021. Vad som ska ske med de övriga långlinjemaskinerna är inte klart. Att några av de äldsta A340 försvinner är ingen vild spekulation men mycket pekar på att SAS om ett par år kommer att ha en större långlinjeflotta än idag.





Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sälja?
Skrivet av Basse, 2018-12-05 23:43:51
De kan ju sälja RKP Syrien, de köper ju upp gamla A343.
Anmäl inlägget
Nya 330E
Skrivet av Janne, 2018-12-05 07:49:04
Kommer den att reggas i Sverige
Anmäl inlägget
RKP
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2018-12-04 14:29:59
Kärt barn har många namn...

det finns kunder som älskar denna maskinen, den har varit fantastisk att arbeta i och har fyllt sin funktion väl, istället för att ställa in flyg.
Anmäl inlägget
A350
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-12-04 10:12:50
Hala fram A350 så vi får lite mer longhaul på Arlanda.
Anmäl inlägget
@ABC
Skrivet av Dragan, 2018-12-04 09:28:40
Pengar min vän, pengar.
Anmäl inlägget
Ofattbart..
Skrivet av ABC, 2018-12-04 08:46:08
Ofattbart att man på fem år inte uppgraderar den till normal standard.
Anmäl inlägget
330
Skrivet av niclas, 2018-12-04 08:34:10
Finns 4 st 330-300 inte 3
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev