Skriv ut  

Kastrup över 30 miljoner passagerare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 december 2018
Idag kunde Kastrup räkna in passagerare nummer 30 miljoner för året. Det gör att flygplatsen nu slår igenom drömgränsen.

Juldagen den 25 december var visserligen årets minsta trafikdag på Kastrup sett till antalet passagerare: cirka 30 000 i jämförelse med de cirka 80 000 som normalt passerar genom flygplatsen varje dag. Det hindrar dock inte att Köpenhamns flygplats i år passerar 30-miljonersvallen och behåller platsen som den största flygplatsen i Norden. 
Det är främst de senaste åren som passagerarökningen rakat i höjden, i takt med den övriga utvecklingen inom flygbranschen. För 20 år sedan, 1998, låg antalet passagerare på knappt 17 miljoner. Det var samma år som Terminal 3 invigdes och ett par år senare gjorde de första lågkostnadsflygbolagen entré på marknaden.
 
- Idag, bara tjugo år senare och trots krigen i Irak, 9-11-terrorn i New York och den globala finanskrisen, är antalet resenärer nästan fördubblat så att vi idag alltså kan räkna in passagerare nummer 30 miljoner, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på Kastrup.
 
Sedan starten 1925, när det bara var ett par baracker och ett gräsfält, har drygt 800 miljoner passagerare använt flygplatsen. Rekordet för en enskild dag är 110 000 passagerare under semesterperioden i somras. I dagsläget har flygplatsen 174 destinationer på linjekartan varav 39 är utanför Europa.
 
- Fortsatt framgång i flygtrafiken är också en utmaning för klimatet. Det måste vi arbeta på. Som flygplats ska vi inte bara ta ansvar för vår egen del av klimatutmaningen utan också arbeta tillsammans med resten av branschen för att utveckla hållbara lösningar för framtidens flygtrafik.



Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda, en skandale
Skrivet av Ole, 2018-12-29 16:33:23
Arlanda er den verste flyplassen jeg har opplevd. Reiste via ARN til Bangkok, med Norwegian i sommer. Jeg har aldri opplevd verre. Fullt over alt, fullt, og lange køer på alle restauranter. Over 30 varmegrader,og ingen aircondition! Folk satt på gulvet, ingen sitteplasser igjen,barn løp og skrek, over alt. Den er en skam for Sverige!
Anmäl inlägget
Gnäll
Skrivet av Jk, 2018-12-29 15:40:17
Är så trött på denna prestigetävlng mellan Cph och Arn.
Arlanda har ju lyckats extremt bra med en mängd nya linjer särskilt IC varför detta gnäll hela tiden blir man aldrig nöjd ??
Anmäl inlägget
ARN OK, men...
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-12-29 13:49:40
Flyger ofta via ARN. Oftast bäst sett till priser och restid. ARN är OK som slutdestination och funkar hjälpligt som transfernav också, (finns betydligt värre) trots att ARN inte är byggd som en sådan i grunden. Med relativt små medel skulle ARN kunna bli smidigare. De flesta långflyg utgår från F-piren. Låt SAS/Star Alliance (in-och utrikes) bruka T5 (1-24) som nav. Nära och bra till F-piren. T2 kan brukas av DY och ombyggda T3 och T4 för övriga Europa.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Saltkammargutten, 2018-12-28 16:42:59
CPH har lyckats och till stor del på andras bekostnad. Men det tillhör det förgågna. Kan bara ARN skärpa till sig så ska vi nog få ordning på den flygplatsen. Det går att göra om viljan finns. Och sedan tycker jag att det skall få finnas utrymme för fyra storflygplatser i Norden. 25 miljoner bor i Norden. Kanada har 35 miljoner på den stora ytan. Alla fyra av de största flygplatserna kan och ska växa.
Anmäl inlägget
@Bimannen
Skrivet av Harald B, 2018-12-28 13:56:14
Hvorfor nedgøre MMX til blot at være en indenrigsflyveplads for svenskere? Wizz Air har en række attraktive ruter fra MMX. Jeg har rejst med dem flere gange, og der har været masser af danskere ombord på flyet.

Og selvfølgelig er MMX en konkurrent til CPH. Hvis MMX ikke fandtes, hvor tror du malmø-boere ville flyve fra til Stockholm?
Anmäl inlägget
Please compare like with like
Skrivet av Observer, 2018-12-28 12:44:04
If counting Skavsta - an airport 100 km from Stockholm - as belonging to the Stockholm region, then Sturup - only 50 km from Copenhagen - should be counted as belonging to the Copenhagen region. Don’t forget that Sturup is used by many Danes.

There is no way around it: Copenhagen outperforms Stockholm as an air transportation centre in Scandinavia. I’m sorry.
Anmäl inlägget
MMX
Skrivet av Bimannen, 2018-12-28 12:20:31
Malmö är en svensk inrikesflygplats som inte har någonting med Kastrup och Danmark att göra. Att räkna in den som en konkurrent till Kastrup är helt fel. Visst finns det säkert några danskar som brukar den men de är i sammanhanget försumbara. Stockholm har tre flygplatser som konkurrerar och Danmark har... en (1).
Anmäl inlägget
Passagerar vs direktlinjer
Skrivet av Henrik H, 2018-12-28 12:18:09
Hur många passagerare de olika flygplatserna är det nog bara stockholmare med mindrevärdeskomplex samt kaxiga danskar som bryr sig om.

Det som är intressant är vilka interkontinentala direktlinjer flygplatserna har, och här kan man bara konstatera att det finns mycket för Arlanda/Stockholm/Sverige att göra..
Anmäl inlägget
CPH-MMX
Skrivet av Harald B, 2018-12-28 11:27:08
En del af indlæggene bærer præg af et svensk mindreværdskompleks. Vær glad for ARN, som er en god lufthavn, hvis man skal til/fra Stockholm eller videre til indenrigsdestinationer.

CPH er i de senere år blevet betydeligt mindre afhængig af transfertrafik. Væksten kommer især fra lokal trafik.

I øvrigt er MMX en fin lavprisflyveplads, som københavnere ofte benytter, bl.a. på grund af billig parkering. Så husk at tælle MMX med, når I opgør passagerantallet i de respektive regioner.
Anmäl inlägget
bysh
Skrivet av Theobald Atterdag, 2018-12-28 09:52:19
CPHs läge i kombination med uppsamling plus transittrafik gör det till en svår nör för ARN att knäcka. ARN har inte samma förutsättningar precis som att CPH saknar vissa förutsättningar som ARN har. CPH är en bra väl fungerande flygplats. ARN är precis som Jens skriver en hemsk transitflygplats, på alla sätt. Men så skriver man vidare i ett annat inlägg att ARN med NYO och BMA är större än CPH. Och det stämmer. Men sedan måste vi sluta vara så missunsamma mot varandra.
Anmäl inlägget
Grattis CPH
Skrivet av Jens, 2018-12-28 08:41:05
Arlanda får de passagerare de förtjänar. Idag är Arlanda omodern och en usel transitflygplats, med trafiken fördelad på fyra från varandra avlägsna terminaler. En av världens dyraste flygplatstransfers gör nog också sitt. Liksom att man anser sig behöva en fjärde bana (!) när Heathrow, Hongkong och Dubai har två. Arlanda är och förblir en av de sämsta flygplatserna i Europa.
Anmäl inlägget
Inrikes & internationell
Skrivet av Alex, 2018-12-27 22:06:37
Jämför istället vilka flyglinjer som finns, Oslo är en inrikes flygplats (till största del), Cph och Arn internationella - och här har Cph överlägset flest utrikeslinjer och nästan obefintlig inrikestrafik. Imponerande att passera 30 miljoner!
Anmäl inlägget
Klimatet
Skrivet av Kurr, 2018-12-27 22:02:41
Klimatångesten har inte nått Danmark tydligen
Anmäl inlägget
Forskellige ambitioner
Skrivet av CPH , 2018-12-27 19:35:56
Mens Sverige har rekord i tomteflyvninger passerer kastrup 30 mio. passagerer. Det er fint, at man har forskellige ambitioner og kompetencer.
Anmäl inlägget
Størst
Skrivet av Bjørn, 2018-12-27 14:46:47
Størst takket være svenskene som flyr fra CPH. Sånn sett burde ikke danskene skryte av å ha den "største" flyplassen i Norden! Uten Torp syd for Oslo, Ville OSL vært størst, og uten Bromma og Skavsta ville Arlanda vært størst! CPH har liten reel konkurranse!
Anmäl inlägget
Grattis CPH
Skrivet av Hirohito Von Liechtenstein, 2018-12-27 14:05:03
Grattis CPH.
Snart går OSL om. Stockholms trafiken fördelas på i huvudsak tre flygplatser. Och tillsammans har Stockholm nästan 32 miljoner. Dvs två miljoner mer än Köpenhamn.
Anmäl inlägget
Hm
Skrivet av Hepp, 2018-12-27 13:32:02
Varför skall Arlanda vara störst??
Prestige???
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2018-12-27 13:19:50
Arlanda behöver byggas ut snarast möjligt så att flygtrafiken från Bromma & Skavsta kan överföras till Arlanda. För då kan Arlanda bli Nordens största flygplats. Västerås flygplats kan bli centum för allmänflyg/samhällsnyttigt flyg i stor Sthlm.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev