Skriv ut   Tipsa en vän  

Säve flygplats säljs ännu en gång

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 december 2018
Från växande lågkostnadsflygplats till logistikcenter. Göteborg City Flygplats har nu sålts vidare än en gång med sikte på att området ska exploateras.

Det var i slutet av 2014 som det uppdagades att bärigheten på Göteborg City Airport, den lokala systerflygplatsen till Landvetter, hade problem med bärigheten på delar av bansystemet. Flygplatsen var då på väg mot 1 miljon passagerare sedan både Ryanair och Wizz Air lagt ett växande antal linjer på den tidigare flygflottiljen. Swedavia var sedan tidigare en av delägarna i Göteborg City, köpte loss anläggningen från Göteborg Stad för en symbolisk summa bara ett par månader senare och la snabbt ned den kommersiella flygtrafiken. Det är en affär som fortsatt upprör en del, särskilt som en del av beslutsunderlagen för vad det skulle ha kostat att reparera banorna är hemligstämplat.

Flygplatsområdet köptes ett stycke in i 2016 upp av Serneke Group i Göteborg med ambition att exploatera området. Samtidigt skulle en del av själva flygplatsen bli kvar, bland annat för samhälls- och ambulansflyg. Nu har Serneke i sin tur sålt hela Säve flygplats och angränsande områden, sammanlagt cirka tre miljoner kvadratmeter, till Castellum, ett av de största fastighetsbolagen i Sverige.

– I takt med ett växande Göteborg och starkt växande marknad för e-handeln ökar behovet av logistik. Vi kommer att ha en fantastisk landbank att bebygga många år framöver i Sveriges bästa logistikläge, säger Henrik Saxborn, koncernchef Castellum AB i ett pressmeddelande som också slår fast att det finns pågående verksamheter kopplade till bland annat flygplats, heliport och hotell- och kontorsverksamheter.

Hur flygverksamheten ska samsas med den projekterade bebyggelsen är oklart. I en arkitektskiss över område finns visserligen en halverad del av bana 01/19 kvar och delar av den tidigare terminalen. Det finns dock bebyggelse i stort set fram till bankanten.

I dagsläget är Polisflyget en stor brukare av flygplatsområdet tillsammans med Sjöräddningen och frivilliga flygkåren.

Castellum betalar 1, 1 miljard kronor för Säve flygplatsområde. Castellum ska även betala ytterligare cirka 1 miljard till Serneke beroende på utfallet av de nya detaljplanerna.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bromma
Skrivet av Anonym , 2018-12-29 18:40:48
Gör Bromma flygplats till ett motsvarande Säve. Samla stor Sthlm allmänflyg/samhällsnyttigt flyg där. Samma förutsättningar som Säve har nu.
Anmäl inlägget
Socialismen
Skrivet av TG, 2018-12-29 13:52:34
Dessa mörkröda socialister kommer med tiden att inse vilka misstag det är att lägga ner och försvåra för flyget. Det kommer en dag när landet Sverige, som ligger i fritt fall, kommer att slå i botten och splittras. Vi kommer att bestå av en massa lågutbildade människor som lever av bidrag. Alla innovatörer och riskkapitalister har för länge sedan övergivit landet. Grattis alla feminister och miljöfascister, nu har ni äntligen fått er dröm förverkligad.
Anmäl inlägget
Trist läsning och tyvärr håller trenden i sig
Skrivet av Mats, 2018-12-29 12:27:28
Sverige bygger ingen framtid för flyget som bara kräver en bit "landsväg" för samhällsnytta! Investeringar i flygplatser som gjorts under flera år slumpas lättvindigt till aktörer med inget eller kanske lite fokus på transport med flyg. Detta blir mycket korkat på lång sikt när några få platser ska betjäna transport med flyg mm. (utbildning, samhällsnytta, träning för certinnehavare osv). Vad behövs för att ändra inställningen och stoppa det kortsiktiga vinstintresset som lägger ner flygplatser?
Anmäl inlägget
Kapacitet
Skrivet av Gh, 2018-12-29 08:52:48
Glöm inte skol och privatflyget. Har svårt art tro att Lanvetter vill ha dessa.
Anmäl inlägget
Nedläggningen dyr för miljön
Skrivet av Donsö, 2018-12-28 21:17:40
Flyg till Landvetter som kunde använda Säve som alternativflygplats tvingas idag bära mer bränsle. Närmaste alternativ är Jönköping och Ålborg.
Högre vikt innebär högre bränsleförbrukning!
Swedavia bör avkrävas att redovisa hur många extra ton koldioxid som nedläggningen av Säve genererar. Och till vilken kostnad för bolag och resenärer.
Tillgängligheten till Göteborg är också kraftigt reducerad. EN landningsbana för hela regionen.
Wow, Swedavia. Bra jobbat!
Anmäl inlägget
Bye bye Säve
Skrivet av ZEKE, 2018-12-28 09:38:26
Så försvann då tyvärr ännu en flygplats från riket.
Har ingen tro på att Castellum är några flygfilantroper i en växande "miljöstorm".
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev