Laudamotion valde Skavsta före Arlanda
Publicerad den 22 januari 2019Det växande flygbolaget Laudamotion valde Skavsta som första flygplats i Sverige. Det gör att de nu flyger vinge vid vinge med den egna storägaren Ryanair till destinationen Düsseldorf.
Laudamotion, ursprungligen Amira Air med fokus på chartrad businessjettrafik, uppstod ur turbulensen efter Air Berlins konkurs förra året. Via bland andra Niki, och därmed Niki Lauda som gett sitt namn till flygbolaget, Condor och Eurowings slutade tillkomsten med att Ryanair köpte 75 procent av det omgjorda flygbolaget.
Just nu bygger man upp flottan av flygplan ur A320-familjen och i takt med att de levereras ökas linjenätet. Köpenhamn har redan en linje på plats, till Wien och ytterligare två på gång, till Stuttgart och Düsseldorf. Det är just den sistnämnda destinationen som står på linjekartan när det nu är klart att flygbolaget även tar ett steg in på den svenska marknaden.
– Ja, i månadsskiftet mars-april börjar de flyga två gånger i veckan mellan Düsseldorf och Skavsta, säger Peter Steinmetz, vd på Skavsta till Flygtorget.
Det är en fjäder i hatten för Skavsta som därmed får ytterligare en linje till den växande tyska marknaden. Sedan tidigare flyger Ryanair till Bremen och, intressant nog också till Düsseldorf. Ryanair trafikerar dock den mindre flygplatsen Weeze och inte den stora Düsseldorf International som Laudamotion har som en av fyra baser i Europa. Laudamotion är också ett helt nytt flygbolag på Skavsta som annars domineras av Ryanair och Wizz Air tillsammans med det israeliska Arkia som sommartid flyger linjetrafik från Israel.
– Det är inte helt överraskande att de valde oss, i har fört en dialog med dem i under lång tid. Efterfrågan på tyska destinationer ökar starkt och vi ser gärna att det blir fler linjer dit. Därför är det roligt att Laudamotion tar den här utmaningen.
Det råder delade meningar om Laudamotion ska räknas till kategorin lågkostnadsflygbolag. Enligt en del bedömare är det mer att likna vid Air Berlin och likt det tidigare flygbolaget har Laudamotion sina baser på några av de stora huvudstadsflygplatserna i Europa.
Det finns idag etablerad trafik mellan Arlanda och Düsseldorf. SAS flyger i dagsläget sex dagar i veckan med två avgångar per dag de flesta vardagarna medan Lufthansa flyger fyra dagar i veckan, en trafik som opereras av Eurowings.