Skriv ut  

Laudamotion valde Skavsta före Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 januari 2019
Det växande flygbolaget Laudamotion valde Skavsta som första flygplats i Sverige. Det gör att de nu flyger vinge vid vinge med den egna storägaren Ryanair till destinationen Düsseldorf.

Laudamotion, ursprungligen Amira Air med fokus på chartrad businessjettrafik, uppstod ur turbulensen efter Air Berlins konkurs förra året. Via bland andra Niki, och därmed Niki Lauda som gett sitt namn till flygbolaget, Condor och Eurowings slutade tillkomsten med att Ryanair köpte 75 procent av det omgjorda flygbolaget.

Just nu bygger man upp flottan av flygplan ur A320-familjen och i takt med att de levereras ökas linjenätet. Köpenhamn har redan en linje på plats, till Wien och ytterligare två på gång, till Stuttgart och Düsseldorf. Det är just den sistnämnda destinationen som står på linjekartan när det nu är klart att flygbolaget även tar ett steg in på den svenska marknaden.

– Ja, i månadsskiftet mars-april börjar de flyga två gånger i veckan mellan Düsseldorf och Skavsta, säger Peter Steinmetz, vd på Skavsta till Flygtorget.

Det är en fjäder i hatten för Skavsta som därmed får ytterligare en linje till den växande tyska marknaden. Sedan tidigare flyger Ryanair till Bremen och, intressant nog också till Düsseldorf. Ryanair trafikerar dock den mindre flygplatsen Weeze och inte den stora Düsseldorf International som Laudamotion har som en av fyra baser i Europa. Laudamotion är också ett helt nytt flygbolag på Skavsta som annars domineras av Ryanair och Wizz Air tillsammans med det israeliska Arkia som sommartid flyger linjetrafik från Israel.

– Det är inte helt överraskande att de valde oss, i har fört en dialog med dem i under lång tid. Efterfrågan på tyska destinationer ökar starkt och vi ser gärna att det blir fler linjer dit. Därför är det roligt att Laudamotion tar den här utmaningen. 

Det råder delade meningar om Laudamotion ska räknas till kategorin lågkostnadsflygbolag. Enligt en del bedömare är det mer att likna vid Air Berlin och likt det tidigare flygbolaget har Laudamotion sina baser på några av de stora huvudstadsflygplatserna i Europa.

Det finns idag etablerad trafik mellan Arlanda och Düsseldorf. SAS flyger i dagsläget sex dagar i veckan med två avgångar per dag de flesta vardagarna medan Lufthansa flyger fyra dagar i veckan, en trafik som opereras av Eurowings.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Komplement inte konkurrent.
Skrivet av ABC, 2019-01-22 18:15:18
Ryanair brukar i sommartidtabellerna ha betydligt fler avgångar till Weeze men i år ligger man kvar på två i veckan. Jag tycker kanske det hade varit intelligentare om man lagt Lauda-flygningarna DUS-ARN för att senare kunna jämföra vilka snittpriser man får på biljetterna.
Anmäl inlägget
Ryr
Skrivet av Ryr, 2019-01-22 09:03:08
Att konkurrera med Ryanair från Skavsta låter som en svår uppgift speciellt när Laudamotion ägs av Ryanair.
Anmäl inlägget
Laudamotion Landvetter-Stuttgart
Skrivet av Palle89, 2019-01-22 08:15:51
Möjligen startar de linjen till Skavsta dagen före, men det var rätt länge sedan man annonserade att man skulle börja flyga Landvetter-Stuttgart.
Anmäl inlägget
Hårfint när vi talar först...
Skrivet av Landvetter, 2019-01-22 08:13:24
https://www.swedavia.com/landvetter/news/fly-non-stop-between-stuttgart-and-goteborg-landvetter-with-laudamotion/#gref
Anmäl inlägget
Reser inte bort resan!
Skrivet av Omöjligt, 2019-01-22 08:02:44
Jag reser aldrig med flygbolag som inte tar mig dit jag ska!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev