SAS utökar flottan med tre A321 Long Range

Publicerad den 23 januari 2019
Kommentarer
SAS utökar flygplansflottan med tre Airbus A321LR. Det ska redan under första halvåret 2020 sättas in på interkontinentala rutter.
SAS har en längre tid varit inne på att utrusta flottan med de nya A321LR och redan vid introduktionen av de nya A320neo för ett par år sedan sa vd Richard Gustafson hemlighetsfullt att A321LR är ”en intressant maskin”. Det har nu blivit konkreta planer i och med leasingavtalet med ALC på tre maskiner som dessutom ska levereras tämligen omgående. SAS har visserligen möjlighet att omvandla en del av de A320neo som successivt levereras från Airbus till A321LR men i det här fallet har maskinerna plockats från marknaden. Redan om drygt ett år ska de vara i trafik, av allt att döma på nya destinationer.
– Det här är en helt ny flygplanstyp för SAS som är otroligt väl anpassad till den skandinaviska marknaden och våra resmönster. Vi ser att fram emot lanseringen av nya rutter och att få utvärdera A321LR i produktion, säger Rickard Gustafson, vd i ett pressmeddelande.
A321LR innehar världsrekordet i distansflygningen för ett single-aisleflygplan och levererades till launch-customer Arkia så sent som i november förra året. Flygplanet har räckvidd för att nå nordöstra USA som är en av SAS viktigaste interkontinentala marknader. Dessutom når A321LR destinationer i Kanada, Mellanöstern och Indien från Skandinavien. Det öppnar för trafik till bland annat Montreal och Toronto som länge stått på önskelistan, samtidigt ökar chanserna för att till exempel Göteborg äntligen kan få en efterlängtad förbindelse till USA liksom också Bergen och Aarhus. Men det finns också marknader som idag är vita fläckar på SAS linjekarta, till exempel Indien, Pakistan och delar av norra Afrika som kan komma ifråga.
Med i ett första skede tre maskiner, redan nu talas det om att öka med fler, går det att täck tre längre destinationer inom en 24-timmarscykel. Ett alternativ är också att lägga upp ”W-slingor” med olika start- och landningsflygplatser i Skandinavien, likt det system som trafiken på Miami är uppbyggd på. Den planeringen pågår för fullt tillsammans med hur kabinkonfigurationen ska se ut. I en all-economy har maskinen 220 stolar men SAS vill ha en bra produkt också för premium- och businessresenärer vilket pekar på en kabin med under 200 stolar.
Mer information om framför allt vilka destinationer som är aktuella ska SAS kommunicera under våren.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Experten
2019-01-28 09:52

Nej, kommer inte att fungera. Vaför ska SAS flyga 4 olika modeller på lång linjerna? A 330, A 340, A350 och A321 LR? Totalt är hela flåttan på mindre änn 20 plan!

Airbus737
2019-01-26 19:29

Mest troligen är väl GOT-EWR och AAR-EWR. Bergen är nog en liknande marknad, sen är frågan om antalet passagerare är tillräckligt många.
Annars tror jag på CPH-YUL eller ARN-IAD.
Lite långsökt men kastar in CPH/ARN-DEL också.

@Kenneth
2019-01-25 14:24

En del av syftet med att skaffa 321 neo LR är just att flygplatser som GOT ,AAR och BGO ska få en linje till NYC./EWR
Norra Afrika är en charterdestination, inget annat

Räkan
2019-01-25 04:40

Det blir nya destinationer då dessa inte kommer ersätta några andra. Kanada är inte en vågad gissning då denna kan spara 3 timmar med direktflyg mot vad erbjuds idag. Norra Afrika är också ett alternativ.

sas
2019-01-24 19:21

Bangkok finns inte på kartan, en destination för charter och inte ett premiumbolag. Vidare expansion till nordamerika från CPH ARN GOT BGO och kanske SVG

kenneth
2019-01-24 14:52

Göteborg är för litet. Köpkraften för USA finns inte där. 80% är “arbetare” så jag tror fortsatt på att ta sig till ARN eller CPH.

Bangkok Kid
2019-01-24 12:46

Time for Bangkok

Mr €
2019-01-24 05:52

Tror DC8-62 som också är 3+3 seating flyger längre än A321LR och även kommande A321XLR. Troligtvis passar den SAS bra och då motorerna börjar gå varma kan de flyttas över till de “vanliga” A320neo’s. vet ej om SAS är så aggresiva att dessa A321LR får flyga fulla dagar i europa+ interkont på natten?

Greger
2019-01-24 05:08

Det tycks bli lite expansion under dom kommande åren med tanke på A321LR och A350-900 ankomst. Det är några A340-300 som ska sysselsättas också förhoppningsvis

KK
2019-01-23 22:15

SAS kommer at ha någon form av business class, det ska vara ett kvalitetsprodukt som på A330/340, så det blir väl inte mer än 180 stolar högst.

Landvetter
2019-01-23 19:39

Hoppas den hamnar på GOT! I mina ögon passar den inte bättre någon annan stans. Vore bra för både SAS och Landvetter om man får en långlinje från GOT – EWR

Landvetter
2019-01-23 18:39

GOT-EWR vore helt fantastiskt. Antal pax finns, men ingen har vågat satsa fullt ut. SAS kan vinna kampen om direktflyg till NYC för att slippa omvägar…

SAS
2019-01-23 18:07

Kanske CPH-YYZ-ARN?

DC-10
2019-01-23 17:46

SAS går från klarhet till klarhet!

Hepp
2019-01-23 17:43

Om inte SAS väljer att stoppa in planet på GOT så har jag mycket svårt att SAS någonsin kommer att satsa på flygplatsen med longhaul.

ABC
2019-01-23 17:15

Easyjet har 235 stolar i sin så man kan ha fler än 220.
Kanske lite knepigt att få in samma typ av businesstolar som på A330/340/350 utan att ta bort väldigt mycket kapacitet..

Bertil
2019-01-23 16:31

Min gissning är CPH-EWR-GOT i en W slinga.

Mikna90
2019-01-23 16:02

Ska vi gissa GOT-EWR som en rutt?

Krister
2019-01-23 15:43

Det finns alternativ och det är lösningen för
både anställda och kunder. För egen del kommer
inte 321LR betyda nånting. Alt sätt att kontakta sina kunder worldwide kommer att ersätta detta
vansinniga flygresandet via olika IT-lösningar
och VR. Du är på kontoret i tex New York utan
att lämna hemmet.

Anders
2019-01-23 15:02

SAIL må tro? Blir en ”spännande” vår för SAS.

Tailspin
2019-01-23 14:48

SAS fortsätter att övertyga genom kontrollerad expansion. Richard leder företaget med bravur och riskerar inte företagets existens och personalens arbetstillfällen genom okontrollerad expansion! Som jag tidigare har påpekat så handlar det inte om att transportera flest passagerare i jmf med konkurrenterna utan att tjäna mest pengar per transporterad passagerare!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten