Det är i första hand SAS och Norwegian som drivit på förhandlingarna om sänkta avgifter på Kastrup. Båda flygbolagen har tidigare kritiserat avgiftsnivåerna på flygplatsen och pekat på konkurrensförhållandet med både Oslo och Stockholm. Det är uppenbarligen en förhandlingsrunda som gett resultat: den 1 april sänker Kastrup avgifterna med fem procent.
- Överenskommelsen är resultatet av ett gott och konstruktivt samarbete med CPH som vi kommer att bygga vidare på, säger Lars Sandahl Sørensen, COO och vice vd på SAS i ett mailsvar till Flygtorget.
Det är ett något som ledningen för Köpenhamns flygplats instämmer i och med en betydligt med ödmjuk inställning än tidigare.
- Det är ju flygbolagen som är våra kunder och det är avgörande att vi lyssnar på deras önskningar och behov, både när det gäller den dagliga driften och vid utbyggnaden. Därför är jag glad att vi lyckats få till stånd ett nytt kommersiellt avtal med de viktiga flygbolagen, säger Thomas Woldbye, vd på Kastrup i ett pressmeddelande.
Den nu aviserade sänkning följer på en tidigare reduktion av avgifterna på tio procent som genomfördes den 1 april 2018. Med 15 procent ner på lite drygt ett år ökar det flygplatsen konkurrenskraft, det är inget som Thomas Woldbye sticker under stol med.
- Med de nya, lägre avgifterna bibehåller CPH positionen som en av de billigaste storflygplatserna i Europa att trafikera. Samtidigt understryker avgiftssystemet vår position som en hub-flygplats där det är enkelt att snabbt byta flygplan och den stärker också vår konkurrenskraft till andra flygplatser i Nordeuropa, säger han vidare i pressmeddelandet.
I Norge genomfördes nyligen ett branschmöte där bland andra SAS var representerade. Mötet hade egentligen annat på agendan men just avgiftsnivåerna hos Avinor kom trots det upp. Att avgiftsnivåerna är ett konkurrensmedel var de flesta överens om. De nivåer som finns i Norge ökas dessutom av den flygskatt, eller passageraravgift som den kallas i Norge och som infördes för snart två år sedan. Det märks bland annat när det gäller möjligheten att dra till sig nya långlinjer och den allmänna meningen är att just avgifterna lägger hinder i vägen för utvecklingen av Oslo som långlinjeflygplats – även om en och annan nyligen tillkommit.