Skriv ut  

Mats Wilander och Roland Garros!

Flygnyheter, Hans O Sandström, den 13 december 2005
Den 6 juni 1982 gjorde en 17-åring från Torpsbruk i Småland (Växjö) stor sensation i Paris. Hans seger över argentinaren Guillermo Vilas i finalen i Franska Öppna gav eko i hela tennisvärlden, speciellt som han var den yngste någonsin att vinna en Grand Slam titel. Namnet var Mats Wilander och jag förmodar att ingen närmare presentation är nödvändig. Men nu funderar du säkert över vad Mats Wilander, tennis och Grand Slam har på Svenskt Flyg/Flygtorgets kuriosa-sida att göra?

Mats gjorde sin bragd på "Stade Roland Garros" i Paris.  Men vem var denne Roland Garros som fått en stadion uppkallad efter sig?


Här kommer lite fakta om honom:

Den berömde franske flygaren Roland Garros föddes 6 oktober 1888 i staden Saint Denis på Réunion. Det är en fransk ö i Indiska Oceanen ca 80 mil öster om Madagaskar.

I unga år var Roland Garros en duktig idrottsman, bland annat i fotboll och tennis. Garros utbildade sig dessutom till  konsertpianist. Han hade säkert varit en duktig fransk sådan om inte en flygdag i Reims 1909 hade "kommit ivägen" och helt förändrat hans liv.

Från den stunden var han helt fast i flygeriet.  Utbildade sig till flygare och fick efter några år en tjänst som testpilot hos Morane-Saulnier (Société Anonyme des Aéroplanes Morane-Saulnier). En duktig fransk flygkonstruktör/tillverkare, som senare blev en del i Sud-Aviation. Firman grundad i Paris av Léon Morane och Raymond Saulnier i oktoer 1911.

Den 11 december 1912 satte Roland Garros ett dåvarande höjdrekord med en Morane-Saulnier. Han nådde en höjd av 5.610 meter. Rekordet sattes över Tunis i Tunisien.

År 1913 kom bedriften som har gjort Roland Garros känd i flyghistorien och bevarad för eftervärlden. Den 23 september startade han det som kom att bli den första flygningen någonsin över Medelhavet nonstop och Roland Garros, flpldessutom mellan två kontinenter, i detta fallet Europa och Afrika.

Flygningen genomfördes i en Morane-Saulnier type H monoplan.Motorn var på 60 hästkrafter och snittfarten ungefär 100 km/h. Startpunkt var Fréjus (Saint Raphael) på franska rivieran nära Cannes. Vidare mot Korsika där han siktade staden Calvi på norra Korsika efter en dryg timmas flygning. Han fortsatte sedan söderut mot den italienska ön Sardinien där han flög över staden Cagliari ungefär fem timmar efter starten från Frankrikes sydkust.

Det berättas att han vid just denna tidpunkt var så trött att han hade allvarliga funderingar på att landa för ett kort stopp. Roland Garros hade då ytterligare 30 mil kvar över Medelhavet och öppet vatten. Men då hans mål var att flyga över Medelhavet utan att landa, slog han tankarna ur hågen och fortsatte sin färd mot Tunisien i Nordafrika. Precis när den tunisiska kusten siktades började hans motor att misstända. Detta på grund av att bränslet började tryta.

När han till slut landade lyckligt i Tunisien och staden Bizerte visade det sig att han endast hade 4,5 liter bränsle kvar! Planet var tankat med 245 liter bränsle och han hade kalkylerat med ungefär åtta timmars flygtid. Han landade efter sju timmar och 53 minuter i luften, så hans beräkningar var utomordentliga måste sägas.
Flygningen blev 73 mil lång , varav 50 mil över vatten.

Ett par år senare deltog Roland Garros i första världskriget som jaktflygare och blev 1915 nedskjuten bakom de tyska linjerna. Han lyckades att fly tillbaks till Frankrike där han senare återupptog flygningarna. Den 5 oktober 1918 tog dock hans liv slut när han åter igen blev nedskjuten och omkom nära Vouzieirs i Ardennerna där han för övrigt också är begraven.

Den 29 juli 1928 byggdes "Stade Roland Garros" i Paris och tillägnades denne flygare. Så nu vet ni som inte redan visste det, vad namnet Roland Garros kommer ifrån!

Flygplatsen på ön Réunion i Indiska Oceanen har även den fått namnet Roland Garros Airport. En känd fransk biltillverkare gav för några år sedan ut en bilmodell som hade tilläggsbeteckningen Roland Garros Edition. Det är intressant att historien bevaras på detta sätt med att ihågkomma personer som betytt något för sin hembygd eller sitt land.

Så för mig är det bara att vänta tills den dag då Jönköpings flygplats byter namn till Agnetha Fältskog, John Bauer, Dag Hammarskjöld eller Viktor Rydberg Airport.

Flyghistoriska hälsningar,
Hans O. Sandström
SFF-Småland


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev