Skriv ut  

Flyget måste sluta be om ursäkt

Reportage, Mats Palmgren, den 26 november 2008
Miljöbovar är det populärt att tala om nuförtiden. Man skäms lite grann för att flyga. I grunden är det en felaktig attityd. Flygets utveckling går parallellt med en fantastisk förändring i världen, där fattiga länder har blivit rikare och där människor har fått det väldigt mycket bättre.

Det säger Peje Emilsson, kommunikationsveteran. Han vill att branschen ska sluta be om ursäkt och stå upp för flygets nyckelroll för handel, välfärd, livskvalitet och demokrati.

peje_emilsson

Peje Emilsson har jobbat med rådgivning inom strategisk kommunikation i mer än 40 år och leder Kreab, en kommunikationsbyrå i Stockholm som har filialer i åtta städer i olika länder, bland annat London, New York och Peking.

Den 13 november ställde han sig framför hundratals flygkännare i Aula Magna, mötessalen vid Stockholms Universitet. Förutsättningen för att han skulle ställa upp som talare på konferensen Flyg med Framtid var att han fick säga vad han tycker. Det gjorde han med besked:

- Jag tycker att den här branschen har hukat sig för mycket. Ni har accepterat problemformuleringsprivilegiet som andra ställer upp, fast flyget har mycket mer fakta att stå på.

- Man kanske inte bara ska gå i svaromål och vara defensiv, utan i stället berätta vad man själv vill och sätta agendan.

I stället för detaljerade uträkningar om utsläpp av det ena och det andra borde branschen stå upp för de viktiga faktorerna som gör att flygbranschen är så betydelsefull för Sveriges och hela världens utveckling.

Kina och Indien, två länder med en fantastisk utveckling, är hans exempel:

- Hundratals miljoner människor har rest sig upp till en dräglig standard. Världen har blivit så mycket bättre. Grunden för det är den fria handeln och utbytet av idéer runt om i världen.

- Utan flyget skulle det ha sett helt annorlunda ut, det ska man ha en stolthet för.

Själv har han under sin karriär tillbringat 8,000 timmar ombord flygplan i luften och frågar därför retoriskt om det gör honom till en miljöbov.

- Man flyger inte 300 timmar om året för att man tycker att det är roligt att sitta i en flygplansstol hela tiden. Man kombinerar detta med telefonkonferenser och alla andra tänkbara metoder.

Resandet, liksom mobiltelefoner och internet, leder till ett utökat utbyte av idéer och kunskap och för Peje Emilsson innebär det att han kan ringa en medarbetare i Davos, Schweiz, när han själv befinner sig på Himmelska Fridens Torg i Kinas huvudstad Peking.

peje-emilsson_FmF
Peje Emilsson och moderatorn Ulf Wickbom på konferensen Flyg med Framtid, 13 november 2008.

Klimatdebatt i förändring 

Det är också platserna för de två senaste internationella toppmötena med namnet World Economic Forum. Peje Emilsson var med båda gångerna, senast i Kina.

- Två år tidigare i Davos var det bara klimatfrågan det handlade om, i Kina var klimatfrågan inte bland de tio främsta frågorna som diskuterades.

Nu är det hacket i den ekonomiska kurvan som är samtalet för dagen. Någon motsättning mellan den ekonomiska tillbakagången och miljöfrågorna finns inte, men som en följd av den ekonomiska krisen kommer vi att få en mer pragmatisk attityd.

- Debatten kommer inte att kläs i samma övergripande termer om jordens nära förestående undergång.

Klimatfrågan kommer alltmer att handla om att vara effektiv. Man ska hushålla med resurser, man ska förlänga livslängden på ett antal produkter.

För flyget, som brukar ligga långt fram vad gäller tekniska innovationer och förändringar, är den stora utmaningen att snabbt få in flygplanstillverkarnas miljövänligare flygplan i sin flotta. Samtidigt som de traditionella flygbolagen brottas med sina finanser.

- Självklart är det de som står för en högre ekonomisk effektivitet och som får fram de miljövänliga flygplanen som är de som kommer att vinna.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev