Skriv ut  

SAS- plus SJ-biljetter ”banbrytande”?

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 12 mars 2009
Både SJ och SAS ställde upp med tunga gardet – SJ med sin VD Jan Forsberg och SAS med sin nye Sverige-chef Peter Viinapuu - för att på torsdagsförmiddagen informera media om att hugade kunder från 15 april kan köpa biljetter för kombinationsresor med SAS och SJ.

Köpet av sådana resor omfattas också av en slags komma-till-anslutning-garanti av SAS och SJ till och från Arlanda, med antingen flyg eller tåg

Garantin innebär att om flyget eller tåget är försenat så ”blir resenären ombokad och omhändertagen”.

Men orden som användes om samarbetet var större än så:

Jan Forsberg och Peter Viinapuu
Jan Forsberg och Peter Viinapuu

”Tillsammans binder vi ihop hela Sverige med resten av Europa och världen”, säger Peter Viinapuu, chefen för SAS i Sverige.

”Stationen på Arlanda är en station för både Stockholm och hela Mellansverige”, sa SJ-chefen Jan Forsberg, som också sa att SJ efter bästa förmåga ska synkronisera sina tågtidtabeller med SAS-flygen.

På en fråga om samarbetet också skulle innebära att det blir fler tåg till Arlanda svarade SJ-chefen:

”Ambitionen är att ha fler tåg till Arlanda. Statens och LFV:s ambition går också ut på att kollektivtrafiken ska ta över resenärer från biltrafiken (till och från Arlanda).”

SJ-chefen inrymde dock att koncessionen på Arlanda-banan (Arlanda Express) är på 40 år och att ordinarie tåg får betala extra avgifter för att ta sig till Arlanda-terminalen, cirka 25-30 Mkr per år. De avgifterna jobbade SJ nu på att kunna få sänkta.

Kombinationsbiljetter - alltifrån på särskilda sträckor, till ett helt års fritt inrikesresande med SAS och SJ (pris 200 000 kronor) - säljs både av SAS och SJ, senare i år också på en gemensam webbplats.

De båda toppdirektörerna från SAS och SJ sa att de härmed har inlett en slags relation, samt att kunderna och framtiden får visa vad mer av samarbete som kan komma.

SJ-chefen berättade, att SAS Sverige-chefen innan pressmötet skämtsamt för honom hade kallat det man just skulle presentera för ”ett banbrytande samarbete”.

Och kanske är detta just ett sådant. Förmodligen är det mest de båda gamla huvudkonkurrenterna i Sverige, SAS och SJ, som tycker detta är någon slags milstolpe. Kunderna bryr sig förmodligen inte lika mycket om det ´historiska´ i detta. Buss plus taxi har funnits länge. Teater med påföljande middag likaså.
 
Undras om det var motiverat att kalla till presskonferens med TV, radio, nyhetsbyråer och tidningar – och med högsta chefsgarnityr - för att informera om detta samarbete, som för dagen mest kan tyckas ha varit värt lite SAS- och SJ-annonsering och TV-reklam.

Men nu var vi många där…

Kanske kommer någonting större senare ut av det inledda samarbetet…?

Undras förresten också om orden ”garanterar anslutningen” mellan det tåg och flyg man köpt biljett eller årskort till, inte kommer att leda till kundrelaterade problem? En del kunder kan bli besvikna o m  det vid en viss tid t ex inte går något tåg eller flyg.

Ord som ´garantera´ är inte till för kunder som inte läser det ´finstilta´ - och dessa utgör en stor majoritet.

ANDERS HASSELBOHM

Anders Hasselbohm
A Hasselbohm, frilansjournalist

 

 


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev