Skriv ut  

Mindre miljöpåverkan med rakare flygväg

Miljö, Tommy Grandell, den 9 april 2009
Idag blir en del av flygvägarna i det svenska luftrummet rakare, skriver LFV i ett pressmeddelande. Vinnare är miljön och flygbolagen, som kan spara pengar.

Den 9 april införs nämligen ett system med fri flygning över flygnivå 285 (cirka 9 000 meter) norr om den 61:a breddgraden (norr om Gävle) på försök under två år.

"När det här är fullt genomfört år 2011 beräknar vi att flygbolagen tjänar cirka tio flygtimmar per dag. En flygtimme kostar flygbolagen omkring 100 000 kronor, så besparingen ligger på omkring en miljon kronor om dagen", säger Kenneth Johansson, chef för flygledning En Route-trafik inom LFV.

Miljön är också vinnare på rakare flygvägar. Enligt gjorda beräkningar minskar den vanligaste flygplanstypen Boeing 737-600 sina utsläpp av koldioxid med 5,8 ton per flygtimme med rakare flygvägar. Med flygvägsförkortningen beräknas utsläppen av koldioxid minska med omkring 17 000 ton per år.

Systemet rakare flygvägar kallas Free Route Airspace Sweden (FRAS). Piloterna får genom FRAS möjlighet att redan från början färdplanera den rakaste vägen vid överflygningar över Sverige.

Det första steget omfattar ett 30-tal flygningar om dagen. I ett andra steg ska försöksområdet utökas till hela det svenska luftrummet över flygnivå 285. I det tredje steget 2010 ska även starter och landningar norr om den 61 breddgraden omfattas, och i det sista steget 2011 ingår all trafik i hela luftrummet över flygnivå 285.

"Med Free Route Airspace Sweden tar LFV ett stort och viktigt steg mot uppfyllnad av ett av LFV:s tio miljömål. 8 av 10 flygningar i svenskt luftrum ska erbjudas raka flygvägar år 2012", skriver LFV.


Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev