Skriv ut  

”Undantagstillstånd” i sargat SAS

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 12 augusti 2009
Anders Hasselbohm, frilansjournalist för Flygtorget, reflekterar över SAS omfattande besparingsplaner:

SAS presenterar en förlust på 1 miljard kronor för årets andra kvartal, jämfört med en vinst på 131 Mkr under motsvarande period förra året. Totalt i år har SAS gått med 2 miljarder kronor i förlust.

Nu införs något som i det närmaste kan beskrivas som undantagstillstånd i det ärevördiga bolaget. Ytterligare 1 000-1 500 heltidstjänster ska bort och bolagsledningen vill sänka personalens löner med 10-20 procent. Besparingarna är tänkta att omfatta administration, support och flygande personal och ska successivt genomföras från den 1 september.

Mats Jansson 2, SAS
Mats Jansson

Hittills har 1 066 heltidsanställda lämnat SAS-koncernen. Sju flygplan har tagits ur trafik. Ytterligare fjorton flygplan tas ur trafik under resten av året. Målet är att spara ytterligare uppemot 2 miljarder.

Det är helt uppenbart att SAS-chefen Mats Jansson och ledningen för SAS kräver att personalen ska inse situationens allvar och låta sina berörda fack gå med på nödvändiga krav för att bolaget ska kunna överleva.

"De stora effekterna kommer när vi fått ett genombrott i förhandlingarna med facken", säger också SAS kommunikationsdirektör Claus Sonberg. Han betonar att det är "bråttom" med kollektivavtalsförhandlingarna.

På frågan varför facken och SAS nu, med tanke på alla svårigheterna genom åren skulle lyckas bli överens, svarar Claus Sonberg:

"För att vi måste det. Och för att våra fackföreningar och medarbetare vet det."

SAS
Foto: Martin Djupenström

SAS hotas från alla håll.
Precis som alla andra flygbolag har den kraftiga ekonomiska krisen i världen slagit hårt mot SAS, liksom det höjda bränslepriset. Men framför allt utsätts det tidigare monopolskyddade SAS nu av konkurrens från alla håll och kanter. Och medan andra bolag kommer med nyheter - nya linjer, lägre priser - förefaller SAS för tillfället mest att backa hem.

Bara Norwegian utgör, som det häromdagen mycket riktigt skrevs i en uppmärksammad kommentar, ett livshot mot den gamla skandinaviska "nationalklenoden" SAS. Men inte nog med det, man behöver bara se på en enda vecka så inser man vad som nu sker.

På söndag startar till exempel Sverigeflygs Östersundsflyg från Östersund till Arlanda. Då är SAS inte längre ensamma där heller. Och häromdagen tillkännagav Ryanair att de börjar flyga från Skavsta till Oslo, visserligen från Skavsta. Men det blir inte längre självklart ens för affärsresenärer från södra Stockholm och nedåt hela Östergötland att välja att ta sig till Arlanda för att ta sig till Oslo - och dessutom till ett högre pris.

Och samtidigt fortsätter lågprisgiganten Ryanair sitt medvetna intåg på andra affärsreselinjer från Skavsta, till Bryssel och Paris (fast till flygplatser lite längre ut).

Passagerare 1
Foto: LFV

Men i dagens ekonomiska klimat jagar inte bara fritidsresenärer, utan också kostnadsmedvetna affärsresenärer, lägre kostnader. Flygandet totalt går ned, så och alltså för SAS. Men uppstickarna, stora som små, tar marknadsandelar.

Det i sammanhanget lilla Sverigeflyg har haft 5 procent fler passagerare under årets första sju månader och har tagit 8 procent högre marknadsandel där man flyger.

Den stora frågan är självklart hur det går för SAS.

De flesta bedömare tror att bolaget bantar sig till break-even, möjligen någon liten lönsamhet, men troligen endast till en för ägarna uthärdlig förlust - och på den nivån hålls bolaget sedan under en längre tid under vingarna.

Men försäljningen av SAS då?

Det verkar i vart fall som om det inte råder någon rusning bland konkurrenterna att få köpa SAS. Antingen är man alls inte intresserade, eller annars väntar någon bjässe på att bolaget ska bantas färdigt.

Flyganalytikern Anders Lidman sa häromdagen till TT att han inte tror att det finns några intresserade kandidater kvar:

"SAS har väntat så länge att bolaget blivit anorektiskt, man har inte längre något att bjuda ut."


Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sas SVERIGE
Skrivet av succko, 2009-08-15 15:21:23
Vi svenskar maste inse att det skulle vara battre med ett helsvenskt flygbolag. alternativt med norsk hjalp men tillsammans med Danskarna..?? glom det. Danskarna ar bara problem for helsikke!!! Swedish Airline System
Anmäl inlägget
Varför inte
Skrivet av K, 2009-08-15 10:51:21
Vi anställs med vissa förmåner, som vi inte kan göra avkall på. Det är ju det som är problemet. Varför skall ni ha mycket högre löner än de flesta andra i denna bransh? Om det nu är så dåligt på SAS, byt bolag... Just det ja, det finns inga andra bolag där de anställda kommer i närheten av de anställningsavtal ni har.
Anmäl inlägget
Se skillnad på äpplen och päron
Skrivet av Oroad cabinanställd, 2009-08-14 10:25:25
Allt tal om SAS de senaste åren har känt kränkande för oss anställda. Självklart ska även vår verksamhet kostnadsanpassas, men man måste ta hänsyn till att SAS faktiskt erbuder en premiumprodukt. Både hårdvaran och humankapitalet är i en nivå för sig, jag har t ex varit flygvärdinna i bolaget under väldigt många år. Sedan får man inte glömma att vi anställts med vissa förmåner som vi inrättat vår tillvaro efter och inte plötsligt kan göra avkall på vår livskvalitet. Här står facket bakom oss.
Anmäl inlägget
Byt ledning
Skrivet av I love SAS, 2009-08-13 14:26:31
Om inte SAS ledning kan få företaget att tjäna pengar med de lojala SAS medarbetarna som burit fram detta fina bolag under alla dessa år, bör ledningen ta sitt ansvar och avgå.
De ska inte vara upp till de anställda att få företagets ekonomi på fötter. Anställ proffs i ledningen och rör inte löneavtalen som förhandlats fram och godkänts av båda parter i enighet. Utan dessa servicemedvetna och professionella medarbetare hade inte SAS funnits idag. Spara pengar på annat istället.
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av K, 2009-08-13 13:00:04
Vet att jag inte riktigt håller mig till ämnet, men iaf. Vad tjänar egentligen en pilot och en flygvärdinna på SAS? Läser ofta om att de ska ha så bra löner, men vad innebär det i pengar och arbetstid?
Anmäl inlägget
Synkande skep i storm
Skrivet av branserud, 2009-08-13 08:12:27
Det är flera saker som talar mot SAS. Nr 1. 39 fack. Varav facken för dom flygande har och har haft allt fört stor makt. 2.Åldrande flåtta. Inga penger till nya flygmaskiner. 3. 3 länders regjeringinger som kommer att jobba mot ledningen och vilka länder som kommer att få si upp fläst folk.
Sas går kraftig minus i tider då andra bolag går + och det som alldrig kommer fram av det som skrivs är försällning av avdelingar, bolag och byggnader.
Anmäl inlägget
Synkande skep i storm
Skrivet av branserud, 2009-08-13 08:10:46
Det är flera saker som talar mot SAS. Nr 1. 39 fack. Varav facken för dom flygande har och har haft allt fört stor makt. 2.Åldrande flåtta. Inga penger till nya flygmaskiner. 3. 3 länders regjeringinger som kommer att jobba mot ledningen och vilka länder som kommer att få si upp fläst folk.
Sas går kraftig minus i tider då andra bolag går + och det som alldrig kommer fram av det som skrivs är försällning av avdelingar, bolag och byggnader.
Anmäl inlägget
Never Copenhagen airport
Skrivet av kent, 2009-08-13 06:46:46
´Varför lägga ner långlinjer från Arlanda?
Skulle vilja veta hur många procent svenskar och resenärer som ska till Sverige, som måste flyga via CPH för att komma till Sverige?
De flesta länder skulle säkert måna om direktlinjer från det egna landet.
Anmäl inlägget
En föränderlig värld
Skrivet av Wäzz, 2009-08-13 01:55:32
Mats Jansson har bara en sak att fokusera på - kostnaderna. Han har helt rätt. Deadline betyder DEADline. Vi lever i en marknadsekonomi och kvarlevor från monopoltiden kommer inte att finnas kvar. I SAS fall handlar det om fackliga avtal som inte är tidsenliga.
Att SAS betalar 30 MSEK för att bli av med SGS i HEL är en indikation på att avvecklingen av markservice borde påskyndas och även inkludera ARN, CPH och OSL.
Anmäl inlägget
SAS framtid
Skrivet av Kalle Stropp, 2009-08-13 00:15:53
Nu finns det väl betydligt billigare alternativ som flyger från Arlanda. Norwegian tex, Easyjet likaså. Vad är det för fel på dessa bolag, förutom att de är betydligt mycket billigare och effektivare än den stora kolossen med 5 byråkrater på en producerande?
Anmäl inlägget
SAS kvalité inte särskilt dyr
Skrivet av Lyngve, 2009-08-12 22:43:23
Vad menar "Dajm", vad är det som är nonsens?

Att Ryan inte alltid är billgast är ett faktum som enbart behöver klart visas. Det är inte svårt.

När det kommer till service ombord och ansvarstagande för passagerare på marken behövs inget klargörande. Hur det ligger till där vet redan de flesta.

Villfarelsen som många går omkring i är att man betalar mindre för att få mindre när man i själva verket ofta betalar minst lika mycket men ändå får mindre.

L, inte SAS-anställd
Anmäl inlägget
Sänkta löner
Skrivet av Fly, 2009-08-12 21:48:13
Om nu SAS personal ska sänka sina löner, börja banta från toppen. VD Mats lön på 10milj kan haveras detsamma gäller Mats bonusar.
Varför är dom ansvariga för dåliga investeringar i SAS fortfarande kvar på ina poster o får dya löner. Anställ en VD som vet någonting om flyget.
Anmäl inlägget
SAS? Sakanr All Service?
Skrivet av Less, 2009-08-12 20:42:56
Hörru Flygledaren! Servicen på SAS är inte ett dugg bättre än på Ryanair. Dessutom har du glömt att räkna transporten TILL flygplasen. För många av oss går det betydligt snabbare att ta sig till Skavsta än till Arlanda. Tillägg, ja visst, men oftast blir det ändå billigare än SAS.
Anmäl inlägget
Ryan ej alltid billigast
Skrivet av Dajm, 2009-08-12 18:48:10
#Flygledaren.

Vaddå visa att Ryanair inte alltid är billigast?
Det är ju bara nonsens.
Anmäl inlägget
SAS framtid
Skrivet av Flygledaren, 2009-08-12 17:34:20
SAS kan lyckas om:
- Ägarna kan släppa kravet på proportionalitet. I synnerhet Danmark är orsak till att affärsmässighet inte fungerar. 40-tal fackföreningar är en enorm kostnad. Hur många förhandlingsdagar/år?
- SAS måste visa att det inte alltid är så att Ryanair är billigare. Kostnaderna för marktransporter i pengar och tid samt alla extrakostnader som Ryanair lägger på gör att SAS inte sällan är ekonomiskt och alltid tidsmässigt och servicemässigt att föredra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev