Skriv ut  

`Vi räddar liv, vi riskerar dem inte´

Reportage, Lotta Isacsson, den 28 augusti 2009
Du promenerar längs en strand. Flyttfåglarna rör sig över himlen i perfekta formationer. Vattenytan är blanksvart, luften sval.
Så hör du ropen från den ensamma fiskare som ramlat ur sin eka. Han skriker med den kraft hans allt mer nedkylda kropp mäktar med.
Mobilen har täckning, tack Gud. Du ringer 112, de lotsar larmet vidare.
Inom loppet av några minuter lyfter en sjöräddningshelikopter vid Norrtälje flygplats.

Scenariot är vardag för Norrlandsflygs fyra anställda som för Sjöfartsverkets räkning är stationerade vid den lilla flygplatsen strax utanför Norrtälje. Gänget - två piloter, en tekniker och en ytbärgare - är sammansvetsat; och konstigt vore annars. De bor tillsammans i en lägenhet ovanpå hangaren. De äter ihop, tränar ihop, delar ständigt uppgiften att under en vecka vara förlängd arm åt helikoptern, en Sikorsky S76C+.

Femton minuter - maximalt, och oavsett tid på dygnet - är den tid de har på sig att hoppa i overallerna, dra på sig kängorna och hjälmarna, bogsera ut helikoptern och lyfta, sedan de fått ett larm via Sjöräddningscentralen, MRCC, i Göteborg.

Norrlandsflyg 3

- Vi får ungefär hundra larm på ett år, berättar ytbärgare Daniel Ericson, som arbetat på basen i sju år och bär en overall märkt "rescue swimmer".
Det vanligaste de åker på är "sök", tillägger han. Sökningarna handlar om alltifrån personer som misstänks ha drunknat till människor som gått vilse i oländig terräng. Mannen i ekan representerar den näst vanligaste larmorsaken: någon/några har ramlat ur en båt och kämpar mot såväl kylan som klockan.

Norrlandsflyg Daniel
Daniel Ericson

Daniel Ericson berättar att ytbärgarna har tillgång till professionell samtalshjälp om de varit med om någon dramatisk räddningsaktion. Ibland gäller det att fatta snabba beslut, i ett kaos av höga vågor, kyla och nödställda i panik.

- Även om det känns ok efteråt ska man ta emot hjälpen, säger han, och tillägger att tankarna kan komma ikapp långt senare.

Ytbärgarna tränar varje dag. Att hålla sig i topptrim för att vinscha upp nödställa, ibland på bår, i helikoptern, lugna panikslagna personer och simmandes dra upp människor ur iskallt vatten ställer hårda krav såväl fysiskt som psykiskt.

Den träning som utövas med helikoptern sker i tätt samarbete med Sjöräddningssällskapets båtar, för att kunna genomföra realistiska övningar med vinschning. Och hela tiden, förstås, är de redo att lämna allt de har för händer för att kasta sig iväg om larmet går.

Norrlandsflyg 4

För att anknyta till stormande hav finns sällan eller aldrig en verksamhet som inte blir kritiserad. Så även i det här fallet. I samband med handelsfartyget Finnbirchs förlisning mellan Öland och Gotland 2006 dog två av fjorton personer. Det rådde snöbyar, blåst och höga vågor. Haverikommissionen ansåg att väderförhållandena var ganska normala för Östersjön, men att Norrlandsflygs helikopterpilot var för oerfaren för att skickas ut i "skarpt läge".

Anders Annerfalk
Anders Annerfalk

- Vi delar inte Haverikommissionens uppfattning i den frågan. Vår besättning var samtränad och hade den kvalifikationsnivå vi bedömde vara nödvändig för att ingå i SAR-beredskapen, säger Anders Annerfalk, Norrlandsflygs informationschef som finns på plats i Norrtälje den här dagen.

Han tillägger också, flera gånger under intervjun, att "vi räddar liv, vi riskerar dem inte"; helt enkelt att det gäller att fatta kloka beslut med säkerheten i första rummet.

Norrlandsflygs största uppdragsgivare är Sjöfartsverket. Avtalet löper i mellan fem till sju år. Därefter får Norrlandsflyg, som alla andra intressenter, delta i en ny anbudsrunda. Kontraktet är värt stora pengar förstås och ställer höga krav på helikopteroperatörernas verksamhet. Det är också en av anledningarna till Norrlandsflygs investering av nya helikoptrar. Åtta Sikorsky S-76D (Flygtorget 090219) är beställda från USA. Dessa ska successivt fasas in i verksamheten från och med 2012.

- En vanlig missuppfattning är att vår verksamhet finansieras med skattepengar. Så är det inte, eftersom Sjöfartsverket är ett affärsdrivande verk, säger Anders Annerfalk.

Det här innebär att kostnaden för bland annat sjöräddning betalas av handelssjöfarten.

Norrlandsflyg 2

Norrlandsflyg är måhända ensam privat helikopteroperatör på sjöräddningssidan. Men den andra delen av verksamheten, ambulanshelikoptrar, är konkurrensutsatt av bland annat Scandinavian Medicopter och SOS Helikoptern Gotland.

Hittills har Norrlandsflyg inte känt av lågkonjunkturen överhuvudtaget. Anders Annerfalk berättar att de ständigt arbetar långsiktigt, och lägger mycket krut på verksamhetens organisatoriska uppbyggnad.

- Ambitionen är att växa, och att vara den mest respekterade civila operatören i Europa.

FAKTA

Norrlandsflyg bildades 1961, inledningsvis med namnet Fjällflyg AB, av Knut "Knutte Hedström" (Flygtorget 090416). År 2008 såldes företaget till konsortiet Scandinavian Helicopter Group och Fredrik Skanselid tog över vd-posten efter Knut Hedströms hustru Monica. Under fjolåret flyttades dessutom huvudkontoret från Gällivare till Göteborg City Airport.

Norrlandsflyg har sju baser på sex ställen i landet: Gällivare, Sundsvall, Stockholm, Göteborg (två), Visby och Ronneby. Fem av dem arbetar med sjöräddning, SAR, och de två andra med ambulanstransporter, HEMS. Företaget ägnar sig inte längre åt civila transporter och charterverksamhet.

Norrlandsflyg har cirka 115 anställda och omsätter runt 225 miljoner kronor per år. Företaget arbetar på uppdrag av tre kunder: Sjöfartsverket, Norrbottens Läns Landsting och Västra Götalandsregionen. Helikoptrarna är dels ägda av Norrlandsflyg, dels leasade.


Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bevisligen?
Skrivet av Anders Annerfalk, 2009-08-28 15:30:23
Thomas, verksamheten har med bas i Gällivare vuxit sig till vad den är idag, det är riktigt, men att hävda att "det gick bevisligen alldeles utmärkt att ha dessa funktioner placerade där" är att göra våld på sanningen.
Bolaget behövde utveckla såväl sina tekniska som administrativa funktioner, något som i sin tur bl.a. förutsatte en större närhet till den operativa verksamhetens fokus som i dag är ligger i södra Sverige.
Anmäl inlägget
Inte längre Norrlandsflyg...
Skrivet av Thomas, 2009-08-28 15:03:37
Tråkigt att Norrlandsflyg efter försäljningen kapat sina rötter och flyttat både huvudkontor och såväl administrativa som tekniska funktioner från Gällivare. I Gällivare har företaget vuxit sig till vad det är idag, och det gick bevisligen alldeles utmärkt att ha dessa funktioner placerade där.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev